Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز پنجشنبه هفتم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۱۸ ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است. خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (پنج شنبه هفتم مرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است: عید فرخنده غدیر ۱۴۳۲ سال پیش، در روز هجدهم ذیحجه سال دهم هجری قمری رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص)، هنگام مراجعت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این اقدام پیامبر اکرم (ص) در مکانی به نام «غدیرخم» واقع در سر راه مکه به مدینه انجام شد. ایشان پس از آنکه بر مکانی مرتفع قرار گرفت، خطبه‌ای را قرائت کرد و دست حضرت علی (ع) را بالا برد و به مردم فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، هرکه من مولای او هستم، علی هم مولای اوست. خداوندا هرکه او را دوست دارد دوست بدار و هرکه را که با او دشمنی می‌کند دشمن بدار.» پیغمبر اسلام (ص) همچنین در مورد قرآن و اهل بیت خود به مردم سفارش کرد و فرمود: «این دو هیچگاه از هم جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند.» پس از ابلاغ این فرمان خداوند به مردم، آیه سوم از سوره مائده بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و به ایشان بشارت داد: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون، الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا: امروز کافران از دین شما ناامید شدند، پس از آن‌ها نترسید و از من بترسید امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»
آغاز امامت حضرت امام علی (ع)، امام اول شیعیان ۱۴۰۷ سال پیش در چنین روی هجدهم ذی الحجه سال ۳۵ هجری قمری امام علی علیه السلام در نتیجه اصرار زیاد مردم امامت امت را پذیرفتند.   پس از قتل عثمان خلیفه سوم مردم به خانه علی (ع) هجوم بردند و خواهان بیعت با آن حضرت شدند. امام که در ابتدا حاضر به پذیرش خلافت نبود٬ خلافتی که خدا و رسولش پیش از رحلت پیامبر به امام علی علیه السلام سپرده بودند، پس از اصرار فراوان مردم و قبول شرایط امام از سوی مردم ـ زمام امور خلافت را در دست گرفت و در طول چهار سال و نه ماه خلافت خویش٬ در دو بخش اقدامات اصلاحی (اجرای عدالت و از بین بردن فاصله‌های ناروای طبقاتی) و اقدامات سیاسی و نظامی (جنگ با سه گروه ناکثین٬ قاسطین و مارقین) به فعالیت پرداخت. به امام علی علیه السلام اجازه ندادند که طعم عدالت و زندگی در سایه حکومت بهترین مخلوق خدا به مردم چشانده شوند. دشمنان اسلام، زیاده خواهان و کج اندیشان در مسیر امام قرار گرفته و سه جنگ را بر او تحمیل کردند و در نهایت به دست یکی از افراد کج اندیش وابسته به جریان نهراون به شهادت رسید و عالمی را داغدار کردند. اما امام علی علیه السلام در همان مدت کوتاه حکومتش گنجینه‌ای از معارف و الگوی حکومت اسلامی برای جهانیان تا روز قیامت بر جا گذاشت.   درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی، حکیم و سیاستمدار ایرانی ۷۷۰ سال پیش، بنا بر روایات تاریخی، در چنین روزی ۱۸ ذی الحجه ۶۷۲ هجری قمری حکیم و سیاستمدار بزرگ "خواجه نصیرالدین طوسی" درگذشت.   پس از حمله‏ مغولان به ایران، مقام علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان مغول، او را در شمار بزرگان خود دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جانِ وی کوشا باشد. از آن پس، خواجه، دارای مقام و نفوذ فراوانی شده و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشور‌های مسلمان روا داشت. جلوگیری از به آتش کشیدن مراکز فرهنگی، کتابخانه ‏ها و مؤسسات علمی، نجات جان دانشمندان و علمای بزرگ زمان که مورد غضب مغولان بودند، جلوگیری از تهاجم مغولان به کشور‌های اسلامی و نیز احداث و تجهیز رصدخانه ‏ی عظیم مراغه وکتابخانه‏ بزرگ آن، از جمله خدمات ارزنده خواجه نصیر در دوران وزارت در دستگاه مغولان می ‏باشند. محفل درسی خواجه، رونقی فراوان داشته و شاگردان فاضلی در آن تربیت یافتند. علامه حلی، کمال الدین میثم بحرانی، قطب الدین رازی و سید رکن الدین استرآبادی و... از جمله شاگردان خواجه می‏ باشند. از این عالم بزرگ شیعی بیش از ۸۰ کتاب و رساله به جای مانده که اخلاق ناصری، اساسُ الاقتباس، اوصاف الاشراف و عِلمُ المثلث از آن جمله ‏اند. این دانشمند گرانقدر در ۷۵ سالگی دیده از جهان فروبست و در کاظمین عراق مدفون گشت.

تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ۶۴ سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه سال ۱۹۵۷ میلادی «آژانس بین المللی انرژی اتمی»، توسط سازمان ملل متحد تاسیس شد. هدف از تاسیس این آژانس، نظارت بر نیروگاه‌های هسته‌ای فعال به منظور تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و جلوگیری از بکارگیری آن برای مقاصد نظامی و تولید سلاح‌های کشتار جمعی بوده است. مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است و یک آزمایشگاه پژوهشی در این شهر، نتیجه تحقیقات خود را در زمینه‌های مختلف، برای استفاده مفید و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در اختیار کشور‌های عضو قرار می‌دهد. با این حال این آژانس، تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ، از اهداف اصلی خود فاصله گرفته و بصورت گزینشی و سیاسی عمل می‌کند. چنانکه پنج کشور اصلی دارنده سلاح هسته‌ای (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین) از شمول نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج هستند. ازطرف دیگر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز برخی کشور‌ها تحت فشار دولت‌های بزرگ با مشکل روبرو می‌شود و در مقابل، بر برنامه‌های هسته‌ای بعضی دولت‌ها نظیر رژیم صهیونیستی که دارای سلاح‌های اتمی هستند، نظارتی صورت نمی‌گیرد.     فرار بنی صدر و رجوی از ایران ۴۰ سال پیش، در روز هفتم مرداد سال ۱۳۶۰ هجری شمسی «ابوالحسن بنی صدر» رئیس جمهور مخلوع ایران به همراه «مسعود رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین از ایران گریخت.   ۳۷ روز قبل از آن، بنی صدر به دلیل بی کفایتی و تشنج آفرینی و ناتوانی در دفاع از کشور در برابر تهاجم ارتش صدام، رسماً از سمت ریاست جمهوری برکنار شده بود. وی امیدوار بود با ترور‌های وحشیانه منافقین بار دیگر به قدرت بازگردد. اما درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن محمد علی رجائی به سمت ریاست جمهوری، بنی صدر ناامیدانه با لباس زنانه به همراه رجوی به فرانسه گریخت. بنی صدر در این کشور همچنان به فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد. رجوی نیز در خیانتی آشکار گروهش را در خدمت صدام حسین درآورد، اما پس از سقوط دیکتاتور عراق، این گروه نیز عملاً کارآیی خود را از دست داد.     درگذشت هربرت مارکوزه، متفکر آلمانی ۴۲ سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه ۱۹۷۹ میلادی «هربرت مارکوزه» (Herbert Marcuse)، متفکر آلمانی درگذشت.   وی در ۱۹ جولای سال ۱۸۹۸ میلادی متولد شد و پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان، به آمریکا رفت. مارکوزه خود را مارکسیست می‌دانست، اما مارکسیسم شوروی را خشک و خشن و انعطاف ناپذیر ارزیابی می‌کرد، لذا مورد انتقاد بسیاری از مارکسیست‌ها بود. از جمله آثار وی می‌توان «روش و تمدن»، «انسان تک ساحتی» و «انقلاب یا اصلاح» را نام برد. بیشتر بخوانید: مستند قیام ۱۵ خرداد انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی امام علی علیه السلام امام علی ع هجری قمری کشور ها هسته ای بنی صدر سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)

نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاورد‌های امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل (ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام (ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد بزرگداشت امام راحل (ره) را در همه شهرستان‌ها و روستا‌ها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

در ادامه محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی (ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی در اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام (ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود، گفت: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام (ره) را به دیگران می‌نمایاند.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه‌های امام، نقشه راه را ترسیم می‌کنند.

انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل (ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیرو‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

وی، تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام (ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام (ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام (ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاورد‌های بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام (ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زائران امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود