ثبت جهانی دو اثر صنعتی و فرهنگی در یونسکو/ احیای سینماهای لاله زار
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۹۸۹۶
ثبت جهانی راه آهن و منظر فرهنگی اورامانات، احیای سینماهای خیابان لاله زار و ابلاغ ثبت هفت اثر تاریخی به استاندار تهران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، در این هفته دو اثر منظر فرهنگی اورامانات در استانهای کردستان و کرمانشاه به جمع آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست این اثر به همراه راه آهن سراسری ایران دومین اثری بودند که در این هفته جهانی شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
راه آهن سراسری ایران جزو میراث جهانی یونسکو قرار گرفت به این ترتیب محدوده راه آهن که زمانی بخشی از ریلهای آن مهریه زنان ایرانی بوده، طبق کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه از مناطق مهم حفاظتی محسوب میشود.
در روزهای اخیر دو پرونده راه آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی اورامانات در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این دو پرونده تعداد آثار تاریخی و فرهنگی ایران را به عدد ۲۶ رساند. پیرامون این موضوع مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در یک گفتگوی مجازی توضیحاتی داد و گفت: پرونده راه آهن در واقع از بندر ترکمن شروع و تا بندر امام خمینی در جنوب کشور ختم میشود و محدوده وسیعی را در نظر میگیرد.
وی گفت: تقریباً هفت سال پیش یونسکو دستورالعملی داد که در آن تاکید کرد فهرست میراث فرهنگی و تاریخی جهانی نیازمند تنوع بیشتری باشد. طبق کنوانسیون ۱۹۷۲ هر دو سال یک بار باید کمیته دستورالعمل را تدوین و ابلاغ کند. یکی از موضوعات همین است. به همین دلیل به سراغ میراث صنعتی و یا طبیعی رفتیم. مانند بیابان لوت یا جنگلهای هیرکانی که در فهرست میراث طبیعی قرار گرفتند.
پورعلی افزود: درباره پرونده راه آهن نیز باید گفت پنج راه آهن در دنیا از جمله راه آهن اتریش، سوئیس، هند، ایتالیا و ایران ثبت شده است. همه اینها راه آهنهایی هستند که طول مسیرشان کم است و شاید در نهایت مثل راه آهن اتریش حدود ۵۰ کیلومتر از مسیرشان را ثبت کردهاند. اما پرونده راه آهن ایران ۱۴۰۰ کیلومتر است که از لحاظ اهمیت فنی مهندسی و معماری و تاریخی در دنیا قابل توجه است.
منظر فرهنگی اورامانات ثبت جهانی شد
مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان گفت: پرونده منطقه اورامانات در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.
پویا طالبنیا گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشتههای فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد.
وی با بیان اینکه هورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است، افزود: هورامان با داشتن معیار گواهی بیهمتا یا دستکم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته توانست موافقت قاطع کمیته میراث جهانی یونسکو را کسب کند.
ابلاغ ثبت هفت اثر تاریخی به استاندار تهران
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نامههای جداگانه به استاندار تهران مراتب ثبت هفت اثر فرهنگیتاریخی را ابلاغ کرد که یکی از این آثار کارخانه نوشابه سازی تهران بود. در یکی از نامههای علیاصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خطاب به انوشیروان محسنی بندپی آمده است:
مراتب ثبت اثر فرهنگیتاریخی "خانه مهرانگیز کامبیز" که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۳۲۶۶ مورخ ۹۹/۱۱/۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ میشود.
همچنین در شش نامه دیگر مونسان به استاندار تهران، مراتب ثبت شش اثر فرهنگیتاریخی دیگر به شرح زیر به او ابلاغ شده است: «کارخانه کانادادرای- زمزم فعلی»، «سرای محله فردوسی»، «ساختمان تجیر، «گرمابه مقدم»، «حمام امامزاده قاسم» و «موزه موسیقی (اولین موزه موسیقی)»
مطالعه ژنتیکی روی بقایای استخوانی به دست آمده از کاوشهای باستانی
بقایای استخوانی به دست آمده از کاوشهای باستانشناسی سراسر کشور برای تعیین هویت و اصالت قومیتها در آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی مورد مطالعات ژنتیک قرار میگیرد.
پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با بیان این خبر و با اشاره به تأثیر مطالعات بیولوژیک در بررسیهای باستانشناسی گفت: امروزه زیست فناوری راهگشای بسیاری از مشکلات جوامع بشری در حوزههای مختلف به ویژه پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، اقلیمشناسی و باستانشناسی است و توانسته در برخی از کشورها روند توسعه در این حوزههای علمی و پژوهشی را سرعت بخشد.
او خاطرنشان کرد: اما قدم نخست و شرط اساسی استفاده از آن در فرآیند توسعه، تشخیص و ارزیابی مشکلات و نیازمندیها و به دنبال آن تعیین الویتهای پژوهشی در حوزههای مختلف علمی است.
عرفان منش با اشاره به لزوم حفاظت و صیانت از فرهنگ هر ملت گفت: حفظ ارزشهای فرهنگی به مثابه شناخت هویت تاریخی هر ملت یکی از مسائلی است که در هر کشور میباید مدنظر قرار گیرد و جز الویتهای اصلی نهادهای ذیربط باشد.
برنامهریزی برای تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایعدستی
این هفته مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از برنامهریزی برای تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایعدستی و هنرهای سنتی خبر داد.
ویدا توحدی ادامه داد: «با توجه به سابقه تاریخی، همواره در بستر جوامع، از طریق تعامل با مردم، زیستی پیوسته داشتهاند و به همین علت انجمنها و تشکلهای مردمنهاد در مسیر تحقق اهداف خُرد و کلان سیاستگذاران و صنعتگران مربوطه دارای اهمیت و ارزشی غیرقابل کتمان هستند.»
او اضافه کرد: «به همین دلیل، معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور همواره در صدد تمهید شرایط لازم بهمنظور تحقق این امر، به صورتی تخصصی در رابطه با صنایعدستی و هنرهای سنتی بوده است تا بتواند از آن طریق موجبات بالندگی بخش خصوصی را فراهم کند.»
توحدی اضافه کرد: «بنابراین تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایعدستی و هنرهای سنتی با هدف کمک به ارتقای جایگاه صنایعدستی با استناد به بند (چ) ماده (۴) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایعدستی مصوب بهمن ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، در دستور کار این معاونت قرار گرفت.»
سینماها و مراکز نمایشی محدوده خیابان لالهزار احیا میشوند
شهردار منطقه ۱۲ از امضای تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری این منطقه با آکادمی خانه سینما واقع در خیابان لالهزار به منظور احیای سینماها و مراکز نمایشی این محدوده خبر داد.
تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری منطقه ۱۲ و آکادمی خانه سینما با موضوع احیای سینماها و مراکز نمایشی محدوده خیابان لالهزار تهران در محل این آکادمی با حضور علیمحمد سعادتی، شهردار منطقه، سعید شاهمیر، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه، رامین حیدری فاروقی، رئیس آکادمی خانه سینما و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به امضا رسید.
سعادتی هدف از این اقدام را احیای شأن و منزلت فرهنگی، هنری و اجتماعی محور تاریخی لالهزار بیان کرد و دراینباره گفت: به موجب این تفاهمنامه طرفین توافق خود را برای همکاری مشترک در زمینه بهرهگیری از امکانات متقابل اعلام میکنند تا هم با پشتیبانی شهرداری و حضور فعالتر خانه سینما در قلب طهران بتوان به سیاق شهرهای ممتاز از فرهنگ و هنر سینمایی برای شناخت رابطه انسان و تعلق او به شخصیت شهری که در آن شکل میگیرد، بهرهبرداری شود و هم سینمای ایران بتواند منطقه ۱۲ را به مکانی امن برای حضور سینماگران تبدیل کند تا به امید خدا از این طریق، این عزیزان برای سینماگری از ایده تا اجرا در این منطقه حضور پررنگتری پیدا کنند.
منبع: خبرگزاری مهرمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: میراث فرهنگی خانه سینما لاله زار باستان شناسی یونسکو صنایع دستی و هنرهای سنتی منظر فرهنگی اورامانات میراث جهانی یونسکو استاندار تهران فعالان صنایع دستی خیابان لاله زار پرونده راه آهن میراث فرهنگی آثار تاریخی احیای سینما خانه سینما ثبت جهانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مجموعه تاریخی «ریسباف» برای احیاء و عملیات نجات بخشی در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفت.
حمیدرضا محققیان افزود: با توجه به توافق بعملآمده میان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، از فروردین امسال، این مجموعه تاریخی و صنعتی بزرگ اصفهان پس از برآوردهای اولیه و تهیه شرح خدمات، برای انجام عملیات نجات بخشی و ایجاد نمایشگاه فرهنگی و گردشگری در آن در اختیار شهرداری قرار گرفت.
به گفته وی، نمایشگاه فرهنگی و گردشگری شهرداری حداقل در محورهای جنوبی این مجموعه تاریخی خواهد بود.
محققیان یادآور شد: با توجه به مصوبه هیات وزیران در باره واگذاری این مجموعه عظیم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با پیگیریهای بعملآمده در استان، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بصورت مستقیم پیگیری این موضوع را انجام داد و با مشارکت نهادهای مربوط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، این بنای تاریخی در زمستان امسال تحویل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان شد.
او ابزار امیدواری کرد تا با همکاری تمام نهادهای ذیربط بتوان گام نخست را در راستای اجرای موزه منطقهای اصفهان در این مجموعه عظیم تاریخی آغاز کرد.
،جموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازماندههای کارخانههای ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی در حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی در حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالا اصفهان واقع شده است.
کارخانه ریسباف در شمار زیباترین و مهمترین بناهای صنعتی و تاریخی ایران قرار دارد که در دوران پهلوی اول، زمانی که ایران رو بسوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.
این کارخانه در شمار ۹ کارخانهای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد؛ در این میان «بافناز» برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شد، «صنایع پشم» (روبهروی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدودیت یافت و «نختاب» حفظ، اما تغییر کاربری پیدا کرد و در این میان، حفظ ریسباف بدلیل باقی ماندن تمام قسمتهایش (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ، دوچندان بود.
این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن شد که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقهای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده میشد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته (۱۴۰۲) برای نجاتِ این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان