Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@17:34:55 GMT

فرشتگان نجات خسته هستند

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۹۹۰۹

فرشتگان نجات خسته هستند

پیک پنجم کرونا هم از راه رسید مثل چهار پیک سابق دوباره شاهد افزایش بی شمار تعداد مبتلایان و بستری و مرگ و میر در سطح کشور و به تبع آن در استان کرمان هستیم.
درمورد رعایت شیوه نامه های بهداشتی و عادی انگاری و خستگی مردم، مکرر صحبت شده است، اما این بار صحبت درباره سهل انگاری یا همکاری نکردن مسئولین با ستاد مقابله با کرونا ست که جان های خسته کادردرمان را هم به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    

هربار که در مورد تعداد افزایش آمار مبتلایان و بستری ها صحبت می‌کنیم، صرفا با یک عدد مواجه نیستیم، این افزایش آمار به معنی هجوم سیل بیمار و همراه بیمار به بیمارستان هاست، بیماران بدحالی که گاه چند قدمی مرگ هستند، همراهانی که بخاطر نگرانی عزیزشان، تسلطی بر خود ندارند و نگرانی و خشم خود را به کادر درمان منتقل می‌کنند.  

اما برای عبور از  این وضعیت حاد و قرمز حاکم بر شهر مسئولین نیز مثل مردم می‌توانند نقش داشته باشند.  

ستادی که به نام مقابله با کرونا در کشور و استان به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و وضعیت وخیم استان ها را پایش می‌کنند و تصمیم برای تعطیل شدن فروشگاه ها و مراکز تجاری و کاهش ساعت کاراداری یا دورکاری کارمندان در همین جلسه انجام می شود.  

شاید از نگاه مسئولین یکی از اصلی ترین دلایل افزایش بی رویه آمار، عادی انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم باشد که البته یک طرف داستان مردم هستند و در طرف دیگر مسئولین و قوانینی که نباید رنگ شعار به خود بگیرد.

به گفته مسئولین بهداشت و درمان، جهش ویروس کرونا دلتا به هیچ وجه شوخی بردار نیست و به دلیل شدت و سرعت انتقالی که دارد در فضاهای بسته به راحتی افراد را درگیر می کندو به همین دلیل کادر درمان بیمارستان ها از مراجعات خانوادگی خبر می دهند که ناشی از عادی انگاری هایی است که منجر می شود افراد بدون هیچ نگرانی در دورهمی های خانوادگی شرکت کنند.  

اما در طرف دیگر سهل انگاری مسئولین سازمان های متولی و عدم توجه به دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا است که سبب می‌شود مجالس ترحیم یا عروسی ها شاید مخفیانه برگزار شوند.  

در این شرایط نظارت باید در همه جا و برای همه آیین‌ها جاری و ساری باشد چه مراسم هایی که در تالارها برگزار می‌شود و چه در مساجد و تکایا، انتظار می‌رود همه سازمانهای فرهنگی متولی هم در این زمینه پرچمدار رعایت پروتکل‌ها باشند.

قطعا همه ما در مدت وضعیت قرمز کرونا متاسفانه شاهد حضور جمعیت ها در مساجد و تکایا بودیم که به علت مجلس ختم اقوام و بستگان دورهم جمع شدند اما مگر ستاد کرونا استان حتی دورهمی های خانوادگی را منع نکرد پس چرا مسئولین متولی به قوانین و سلامت جامعه اهمیت نمی‌دهند.
شاید مجلس ترحیم در مساجد که با پرداخت مبلغ ناچیزی از سوی خانواده متوفی یک بخش از هزینه های جاری مسجد را پوشش می‌دهد یا ناکارآمدی متولیان و هیات امنای برخی مساجد باعث می‌شود که مجالس ختم در فضای بسته با حضور جمعیت کثیری برگزار شود که قطعا باید منتظر ابتلای عده ای به کرونا باشیم که این امر شاید به لحاظ شرعی هم حق الناس به حساب آید چراکه یک تصمیم و عدم نظارت مسئولین و مجلس ختم علاوه بر ابتلا و درگیری عده ای از مردم کادر درمان را نیز خسته‌تر و فرسوده می‌کند.  
گذشت ۲ سال مقاومت و ایستادگی کادر درمان  در خط مقدم مقابله با کرونا بدون هیچ ادعا و چشم داشت  قطع به یقین سزاوار این همه بی مهری از سوی مسئولین و مردم نیست. 

*کارشناس رسانه و روابط عمومی

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمان ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمان ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس کرونا کرمان ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی مقابله با کرونا کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم / دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند

به دنبال نصب پنج سامانه ثبت تخلفات رانندگی در بلوار غدیر، تصادفات منجر به جرح و فوت در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ در این محور از شهر قم به صفر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مسئله تصادفات شهر قم که آمارها از کشته شدن سالانه ۱۰۰ شهروند در آن سخن می‌گویند، یکی از چالش‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر است، موضوعی که مسائل مختلف از فرهنگ شهروندی گرفته تا وجود نقصان‌هایی در اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی بر آن اثرگذار هستند.

سال ۱۴۰۲، یکی از اقدامات پیگیری شده برای حل این معضل نصب سامانه‌های نظارت و کنترل سرعت در معابر دارای اولویت برای ثبت تخلفات رانندگی بود، آنچه نشان داده است تأثیر خوبی بر کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت داشته است و می‌تواند در حفظ و حراست از جان و سلامت شهروندان و زائران مؤثر باشد.

خیابان‌هایی که به جاده مرگ می‌رسند

در همین راستا، بلوار غدیر، بلوار شهید خداکرم و بلوار شهید سردار سلیمانی از جمله معابر پر تصادف شهری در سال‌های گذشته بودند که بیشترین کشته‌های ترافیکی در آن‌ها رخ می‌داد. حالا از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خبر می‌رسد که تصادفات جرحی و فوتی در یکی از این محورها به صفر رسیده است. خبر خوشی که می‌تواند نشانه اثرگذاری سامانه‌های نظارت هوشمند و ثبت تخلفات رانندگی بر ایمنی شهروندان و حفظ جان آن‌ها باشد.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در راستای هوشمندسازی هرچه بهتر حوزه حمل‌ونقل شهر قم در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل یکی از اهداف اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بود.

وی افزود: تلاش ما این بود که سرعت حرکت در محورهای پرخطر که حوادث ناگوار در آن رخ می‌داد را کنترل کنیم، این کار انجام شده و در حال حاضر بلوار غدیر با پنج سامانه هوشمند در حال ثبت کنترل سرعت است.

افزایش سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به ایمن‌سازی دیگر مسیرهای پرحادثه در شهر قم، ادامه داد: این هوشمندسازی در بلوار حاج خدا کرم در حال انجام است و در سطح پردیسان نیز ۱۲ سامانه نصب شده و آماده خدمت‌رسانی است.

خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: زمانی اهمیت این موضوع جلوه می‌کند که بدانیم قبل از سال ۱۴۰۲ در کل شهر قم هفت سامانه داشتیم، اما در حال حاضر ۲۱ سامانه افزوده شده که رشد قابل توجهی است و برای شهر قم رکورد مناسبی محسوب می‌شود.

سوانح رانندگی از چالش‌های اجتماعی است که بروز آن‌ها علاوه بر ایجاد معلولیت‌های مختلف، در تبدیل یک خانواده توانمند و خود اتکا به یک عنصر نیازمند حمایت تأثیر مستقیم دارد. این سوانح می‌تواند یکی از دردناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی باشد که هم حوزه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد و هم در حیطه سلامت چالش‌آفرین شود.

تصادف و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن

سید محمد آقامیری، استاندار قم با ابزار نگرانی از آمارها تصادفات در استان به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق بعضی برآوردها افزون بر ۷۰ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در قم را مردان تشکیل می‌دهند که فوت آن‌ها به عنوان سرپرست خانوار، چالش‌های اساسی برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: فرهنگ راهنمایی و رانندگی باید از همان دوران کودکی به ویژه در مدارس نهادینه شود که این موضوع به آموزش‌های مستمر نیاز دارد.

استاندار قم رعایت قوانین در حیطه رانندگی را موضوعی فرهنگی دانست و تاکید کرد: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سخت‌گیری و وضع قوانین بازدارنده در کنار اقداماتی در حیطه فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ثبت تخلفات رانندگی جدی گرفته شود

سردار حسین تیموری، رئیس پلیس راهور فراجا بهمن سال گذشته در سفری به قم در جلسه‌ای با موضوع تصادفات استان قم، اعمال قانون مؤثر را راهکار مشکلات در این عرصه دانسته بود.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر قم اندک است و نیروهای راهور با مشکلاتی همراه هستند، خواستار همکاری شهرداری قم در افزایش تعداد ایستگاه‌های راهنمایی و رانندگی شده بود.

به گفته حمید عرب لاریمی، رئیس پلیس راهور شهرستان قم توجه نداشتن به جلو بیشترین سهم را در میان دیگر دلایل تصادفات شهر قم دارد. به گفته وی این مسئله به این مهم بازمی‌گردد که شهروندان هنگام رانندگی با تلفن همراه به گفت‌وگو می‌پردازند و همین مسئله زمینه‌ساز وقوع تصادفات در شهر قم می‌شود.

همچنین غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به اینکه در شهر قم سالانه نزدیک به ۵۰ عابر پیاده جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، گفت: توجه نکردن به جلو و تعیین نشدن مسیر صحیح از مهم‌ترین دلایل تصادفات در شهر قم است.

رئیس پلیس راهور استان قم با تشکر از اقدامات شهرداری، تاکید کرد: اگر بتوانیم دو بلوار غدیر و حاج خداکرم را کنترل کنیم، ۲۵ مورد فوتی در شهر قم کاهش خواهد داشت، به نحوی که در بلوار غدیر طی سال گذشته ۱۶ مورد فوتی معادل ۱۴ درصد و در بلوار حاج خداکرم هشت مورد فوتی معادل ۹ درصد از تصادفات شهر را به نام خود ثبت کرده‌اند.

مدت‌ها است مسئله تصادفات ترافیکی و آثار سو ناشی از آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی به موضوع بحث محافل کارشناسی و مدیریتی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد مسائلی همچون توجه نداشتن به جلو، تعیین نکردن مسیر مناسب و در مجموع خطای انسانی را نباید تنها عامل فوت و جراحت در تصادفات دانست، چراکه اگر سرعت متوسط در معابر شهری کاهش پیدا کند، حتی با وجود وقوع تصادف، میزان تلفات و خسارت کاهش محسوسی خواهد داشت، موضوعی که نیاز به تغییر عوامل مختلف دارد و تجربه کاهش تخلفات و تصادفات در بلوار غدیر قم می‌تواند الگوی خوبی برای پرداختن جدی تر به این مسئله باشد.

کد خبر 742279

دیگر خبرها

  • اسرائیل با کندن چاله و تلنبار خاک بر آبروی رفته اش سرپوش می گذارد + عکس
  • رادیک: وضعیت جسمانی جوکوویچ نگران کننده است
  • تجلیل سازمان بسیج هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد از هنرمندان
  • عملیات وعده صادق، صدق گفتار مسئولین جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • نجات معجزه آسای کودک یخ زده در کوهستان | امیرمحمد ۲ساله ۲۴ ساعت تنها در کوه بود
  • این استقلالی مغضوب از درخشش خسته نمی‌شود
  • تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم / دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
  • دستگیری افراد آلبانیایی و پلیس‌های فاسد آلبانی مرتبط با مجاهدین