Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: رشد ۵۳ درصدی تجارت با این کشور به عنوان آغازی برای دستیابی به اهداف مبادلات بالاتر محسوب می‌شود.

 ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در طول سال‌های گذشته بوده و در دوره‌هایی حتی توافق روسای جمهور دو کشور بر رساندن حجم تجارت به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۵۳ درصدی تجارت با این کشور بودیم اما این رقم به معنای افزایش چشمگیر صادرات و واردات نیست بلکه فقط نسبت به سال قبل سنجیده شده است.

وی با بیان اینکه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری هدف تجارت ایران با ترکیه بوده است، تاکید کرد: این رقم دور از دسترسی و غیرقابل دستیابی نیست اما به دلیل برخی مشکلات هنوز نتوانسته‌ایم به این رقم دست یابیم.

سعادت با بیان اینکه ۱۵ میلیارد دلار توان صادرات کالا به ترکیه داریم، تصریح کرد: تجار ایرانی توانایی تامین بسیاری از کالاهایی که ترکیه از دیگر کشورها وارد می‌کند را دارد اما برخی از محدودیت‌ها در روابط دو کشور از جمله تحریم‌ها و روابط بانکی باعث شده تا تجار این کشور این کالاها را از دیگر کشورها تامین کنند.

وی با بیان اینکه هماهنگی نهادها با اتاق مشترک برای رشد تجاری با ترکیه بسیار خوب است، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا موانع مبادلاتی برداشته شود و کالاهای دارای مزیت تجاری از جمله فرآورده های نفتی فرصت صادراتی بیشتری داشته باشند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه این روزها فضای تجاری بین دو کشور مثبت ارزیابی می شود، خاطرنشان کرد: افزایش صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی موجب رشد تجارت بین دو کشور شده است.

سعادت افزود: تجار ترک علاقه بسیاری به کالاهای ایرانی دارند زیرا هزینه کمتری بابت حمل و نقل و لجستیک پرداخت می کنند و در زمان کمتری کالا را تحویل می گیرند و به همین دلیل در نهایت کالا را ارزان تر دریافت می کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: با حضور دولت جدید و حل مشکلات برجام و تحریم ها می توان امیدوار بود که اهداف تجاری دو کشور عملیاتی شوند.

 بر اساس اعلام گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که شامل ۳۰ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را صادرات و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات می شود.

در این میان ترکیه با ۶۶۳ هزار تن به ارزش ۵۹۵ میلیون دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادرات و با ۸۸۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار در جایگاه سوم مبادی وارداتی قرار گرفته است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایران و ترکیه میلیارد دلار میلیون دلار اتاق مشترک تن به ارزش هزار تن دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول

رییس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر پاکستان گفت: به مردم پاکستان که همواره از حق و عدالت دفاع کرده‌اند، افتخار می‌کنیم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان امروز در نشست خبری با نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفت: ابتدا باید از نخست‌وزیر و دولت پاکستان به خاطر میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم؛ ما امروز در شهر زیبای اسلام‌آباد هستیم و از همین سخن‌گاه، به مردم بسیار خوب و دین‌مدار پاکستان عرض سلام و احترام دارم.

وی‌افزود: به همه خانواده‌های پاکستانی در جای جای این کشور از طرف رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران، ابلاغ سلام دارم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی، مظلومان فلسطینی و غزه و حق و عدالت دفاع کرده‌اند و همواره در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور، آزادی قدس شریف را فریاد زده‌اند، افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ممکن است برخی، همکاری‌های دو کشور ایران و پاکستان را نپسندند که اهمیتی ندارد زیرا مهم آن است که تداوم همکاری‌های میان دو کشور و دو دولت به نمایندگی از ملت‌های ایران و پاکستان، در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود و ما مصمم هستیم که روابط دو کشور در سطوح بالا را ارتقا ببخشیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و پاکستان اظهار کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور سطح قابل قبولی نیست اما تصمیم گرفتیم این سطح روابط تجاری را در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به مرز طولانی میان ایران و پاکستان اظهار کرد: ما مرز طولانی بین دو کشور را یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم این مرز می‌تواند در جهت رفاه دو کشور به ویژه مرزبانان دو کشور به کار گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: در سفر کوتاهی که به همراه نخست وزیر پاکستان به منطقه مرزی داشتیم، مرز دو کشور جلوه‌ای از کار و تجارت در بازارچه‌های مرزی بود که حتماً می‌تواند گسترش پیدا کند زیرا این گام‌ها کافی نیستند و باید در جهت رفاه و امنیت دو ملت این قدم‌ها افزایش یابند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تاکید کرد: ملت بزرگ ایران تحریم‌های ظالمانه را تبدیل به فرصت‌ها کرده است و از این فرصت‌ها در جهت پیشرفت کشور استفاده می‌کند.

پاکستان به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد

در این مراسم همچنین «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری خود با رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: می‌خواهم از تشریف‌فرمایی برادر گرامی خود آقای رئیسی رییس‌جمهور اسلامی ایران به پاکستان تشکر کنم زیرا چشم ما روشن شد.

وی‌افزود: گفت‌وگوهای مفیدی میان ما و رئیس‌جمهوری ایران و هیأت همراه صورت گرفت؛ روابط ما ۷۶ سال سابقه دارد و باید گفت که ایران، اولین کشوری بود که در سال ۱۹۴۷ پاکستان ما را به رسمیت شناخت.

نخست‌وزیر پاکستان ادامه داد: با ایران، در بخش اقتصاد و سرمایه‌گذاری دوجانبه و انرژی همکاری خواهیم داشت.

شریف در ادامه بیان کرد: هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یک‌صدا رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این اقدام نظامی را به پایان برسانند؛ راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مساله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.

نخست وزیر پاکستان در این نشست خبری گفت: جناب آقای رییس جمهور؛ شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ ما در زمینه بهبود زندگی مردم کشورهای خود با داشتن اصول برای فروغ آنها همکاری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران