Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@18:58:37 GMT

مشکلات نـرگـس را پژمرده کرد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۰۱۵۶

مشکلات نـرگـس را پژمرده کرد

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  با وجود این متأسفانه در برخی موارد حضور بزهکاران و افرادی که اراذل و اوباش نامیده می‌شوند، در داخل بوستان‌ها، سبب شده است تا پای انواع آسیب‌های اجتماعی به این مراکز تفریحی و گردشگری خانوادگی باز شود. در منطقه ۲۱ و محله «تهرانسر» نیز سال‌ها است که بوستان «نرگس» در میدان «کمال الملک» با چنین مشکلاتی دست به گریبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به شکلی که حضور مردم و خانواده‌ها را در پاتوق اصلی محله و منطقه تحت تأثیر قرار داده است. این گزارش به بررسی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بوستان نرگس اختصاص دارد.

 سرای محله «باشگاه نفت تهرانسر» در داخل بوستان نرگس و ضلع شمالی آن قرار دارد. «لیلا موسوی»، دبیر محله باشگاه نفت، درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی این بوستان به همشهری محله می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که محله باشگاه نفت تهرانسر با آن مواجه است، به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مواردی چون فروش و توزیع موادمخدر در بوستان نرگس و هم‌چنین بوستان «ریما» بر می‌گردد. متأسفانه این موضوع در چند سال اخیر بیشتر شده است. آسیب اجتماعی محله علاوه بر بوستان نرگس در کوچه دوم شرقی که جنب این بوستان قرار دارد و کوچه پس از آن یعنی کوچه «علاقه‌مندان» نیز زیاد است. چون خلوت هستند انواع و اقسام بزه‌های اجتماعی مانند رفتارهای نامتعارف نوجوانان وجوانان، خرید و فروش و استعمال انواع موادمخدر را در داخل آنها شاهد هستیم. یکی دیگر از معضلات موضوع «کیف‌قاپی» است. این معضل در بلوار اصلی تهرانسر به‌ویژه جنب بوستان نرگس بسیار اتفاق افتاده است. در خرداد ماه ۳ یا ۴ مورد کیف‌قاپی و سرقت موبایل را در نزدیکی سرای محله باشگاه نفت داشتیم که در کنار بوستان نرگس قرار دارد. علاوه بر این، درگیری و نزاع‌های فردی و دسته‌جمعی در بوستان نرگس و اطراف آن بسیار اتفاق می‌افتد. استفاده از موادمخدر در ملاعام، خانواده‌ها را آزار می‌دهد. چون بوستان نرگس یکی از بوستان‌های فرامحله‌ای ‌است و با امکاناتی که دارد یکی از پاتوق‌های اصلی منطقه به حساب می‌آید.»

لیلا موسوی/دبیر محله باشگاه نفت درخواست اهالی برای نصب کانکس نیروی انتظامی در بوستان

مدیر محله باشگاه نفت تهرانسر از درخواست اهالی محله برای جانمایی یک کانکس در داخل بوستان خبر می‌دهد: «البته در یک ماه اخیر با انتصاب سرهنگ «حبیب آقایی» در کلانتری ۱۵۰تهرانسر، تاحدودی شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است، اما هنوز این مشکلات و آسیب‌ها را در محله و به‌ویژه بوستان نرگس و کوچه‌های اطراف آن مشاهده می‌کنیم. مهم‌ترین دلیل وجود این مشکل نبود کانکس نیروی انتظامی در این محدوده است. تهرانسر محله بزرگیست و میزان‌ تردد در آن هم بسیار زیاد است، در نتیجه به توجه ویژه‌ای نیاز دارد. البته نیروی انتظامی همه تلاش خود را می‌کند، اما متأسفانه بازخورد لازم را ندارد. شاید دلیلش این است که تنها برخورد پلیس راهکاری برای حل این مشکلات و آسیب‌ها نیست. اهالی محله درخواست نصب یک کانکس پلیس در بوستان نرگس را دارند.»

مشارکت شهروندان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

لیلا موسوی می‌گوید در جلسه‌ای که دبیران محله و اعضای شورایاری با رئیس جدید کلانتری تهرانسر داشتند، مقرر شد تا در تأمین هرچه بیشتر امنیت محله از ظرفیت و توان مردم محله نیز استفاده شود: «در این جلسه‌ قرار شد در زمینه تأمین امنیت محله به‌ویژه امنیت اجتماعی شهروندان، شورایاری و مدیران محله مشارکت و همیاری بیشتری داشته باشند. به‌ویژه در محله باشگاه نفت تهرانسر که به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس، با توجه به کمبودهای ابزاری و نرم‌افزاری که کلانتری با آن مواجه است، مردم باید بیشتر به کمک کلانتری بیایند. البته این ساختار و شیوه کمک کردن باید تعریف شود و مردم بدانند که چگونه می‌توانند برای تأمین هرچه بیشتر امنیت محله خود به نیروی انتظامی کمک کنند. پیشنهادی که من در این زمینه ارائه دادم، تشکیل گروه‌های جهادی و داوطلب مردمی است که باید در نهایت نیروی انتظامی در این‌باره به جمع‌بندی و نتیجه برسد. امیدواریم با مشارکت و همراهی شهروندان، شورایاری‌ها و مدیران محله شاهد رفع یا دست‌کم کاهش این موارد در تهرانسر باشیم.»

بروز مشکلات در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف

«داود حاج‌اسفندیاری»، دبیر شورایاری محله باشگاه نفت تهرانسر، هم از بروز انواع آسیب‌های اجتماعی در بوستان نرگس گلایه دارد و می‌گوید: «متأسفانه در این بوستان مزاحمت‌هایی برای نوامیس مردم اتفاق می‌افتد. چند شب پیش که در حال بازگشت به منزل بودم، در داخل پارک نرگس، شاهد مزاحمت بودم. جدای مشکلات داخل پارک، کوچه و خیابان‌های اطراف آن هم به‌ویژه شب هنگام به پاتوقی برای اراذل و اوباش که اغلب از محله‌های دیگر می‌آیند، تبدیل شده است و هر از چندگاهی شاهد دعوا و درگیری شدید آنها هستیم.»

داود حاج‌اسفندیاری/ دبیر شورایاری محله باشگاه نفت تهرانسر آسیب‌های اجتماعی راه‌حل صرفاً پلیسی ندارد

حاج اسفندیاری برخورد صرفاً پلیسی را راه‌حل و راهکار این موضوع نمی‌داند و بر این باور است که دیگر دستگاه‌ها و نهادها باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در تهرانسر و دیگر محله‌ها باشیم: «اغلب در همه ساعات شبانه‌روز، این افراد در داخل پارک نرگس و اطراف آن دیده می‌شوند، اما حضورشان شب‌ها و آخر هفته‌ها به شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کند. از ساعت ۱۰ شب اگر به‌صورت نامحسوس به این بوستان بروید که البته توصیه نمی‌کنم این کار را انجام دهید، شاهد همه نوع تخلفی خواهید بود. متأسفانه این افراد و اعمال آنها حضور خانواده‌ها را در بوستان نرگس تحت تأثیر قرار داده است و نسبت به گذشته، مردم کمتر به این بوستان می‌آیند.

بدیهی است، آنها می‌خواهند به جایی بروند که آرامش داشته باشند، اما این ناهنجاری‌ها مانع آرامش آنها می‌شود. هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش را چنین جایی ببرد. در بوستان «نیلوفر» تهرانسر غربی نیز تاحدودی شاهد این موارد هستیم. در بوستان «رئیس علی دلواری» خفتگیری نیز وجود دارد. برای مقابله با این آسیب‌ها تنها حضور پلیس و کار پلیسی کافی نیست. امروز پلیس آنها را بازداشت می‌کند و فردا دوباره آزاد می‌شوند. این افراد خاطی باید روان‌شناسی و ساماندهی شوند و ریشه مشکلاتشان پیدا و برطرف شود. شاید چند نفری معدود و انگشت‌شمار باشند که نیاز به پلیس و زندان دارند. خیلی از اینها فرزندان طلاق هستند. پدر و مادر بسیاری از آنها خود درگیر اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی هستند.»

کد خبر 616593 برچسب‌ها همشهری محله آسیب اجتماعی بوستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله آسیب اجتماعی بوستان آسیب های اجتماعی مشکلات و آسیب ها بوستان نرگس نیروی انتظامی بوستان نرگس اطراف آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تئاتر درمانی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط مرکز مشاوره پلیس اصفهان

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از اجرای طرح تئاتر درمانی توسط مرکز مشاوره آرامش این معاونت همزمان با ایام نوروز در اماکن گردشگری شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، جهانگیر کریمی اظهار کرد: زبان هنر و نمایش به‌دلیل جذابیت‌های خاصی که برای مخاطب دارد همواره به‌عنوان یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های انتقال پیام به شمار می‌رود و تأثیر بسیار زیادی بر ذهن افراد جامعه می‌گذارد.

وی افزود: بر همین اساس مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش آگاهی‌های عمومی از آسیب‌ها و ارائه راهکارهای مقابله با آن‌ها، طرح تئاتر درمانی را با همکاری گروه‌های نمایشی هم‌زمان با ایام نوروز به اجرا گذاشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: از ابتدای نوروز ۱۴۰۳ تا کنون ۵ اجرای نمایش خیابانی با موضوع حاشیه‌نشینی، اعتیاد و طلاق در اماکن گردشگری به ویژه میدان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) شهر اصفهان اجرا شده که با استقبال پرشور مسافران نوروزی نیز همراه بوده است.

کریمی خاطر نشان کرد: مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان در ایام نوروز همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر آماده پاسخگویی به مراجعه کنندگان است و شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات مشاوره‌ای این مرکز با شماره تلفن ۲۱۸۲۵۶۳۰ تماس حاصل یا به‌صورت حضوری به معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان واقع در ضلع جنوب شرقی میدان تاریخی حضرت امام (ره) بالاتر از مسجد شیخ لطف‌الله داخل بازارچه چهار سوق مراجعه کنند.

کد خبر 740040

دیگر خبرها

  • اجرای طرح تئاتر درمانی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط مرکز مشاوره پلیس اصفهان
  • جمع آوری ۹۰ معتاد متجاهر در طرح امنیت محله محور در ری
  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • «مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • اثرگذاری خدمات شهرداری قم در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • برگزاری جشنواره‌های متنوع در بوستان لاله تا پایان ماه رمضان
  • طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سمنان اجرا شد
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟