Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@22:29:12 GMT

مهریه در چه صورتی به زن تعلق نمی گیرد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۰۲۸۵

مهریه در چه صورتی به زن تعلق نمی گیرد

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای رهایی از ازدواج نامطلوب اولین راهی که به ذهن افراد می رسد طلاق است اما طبق قوانین ما، راه دیگری برای پایان دادن به زندگی مشترک پیش بینی شده است که آثار حقوقی خاص خود را دارد.

این روش فسخ نکاح نام دارد، در عالم حقوق به اختیار برهم زدن عقود و قرارداد ها فسخ گفته می شود اما باید بدانید برای ایجاد این حق شرایط خاصی لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع در صورتی که زوجین به سبب نکاح متحمل ضرر فاحش شوند این حق برای ایشان در نظر گرفته می شود و مصادیق ضرر فاحش نیز در قانون مشخص شده است .

جنون مرد یا زن در صورت استقرار از جمله مواردی است که برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می کند.

درصورتی که زوجه به عیوب قرن، جذام، برص، افضا، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم دچار باشد برای مرد حق فسخ نکاح به وجود می آید به شرطی که این عیوب هنگام عقد موجود و مرد از آن بی اطلاع بوده باشد.

در صورت ابتلا مرد به مواردی مانند عنن و خضا (بنا بر دلایل فیزیکی قادر به انجام زناشویی نباشد) برای زن امکان فسخ به وجود می آید. اگر مرد به جنون و عنن مبتلا باشد حتی اگر این عیوب بعد از نکاح ایجاد شود زن حق فسخ نکاح دارد. همچنین اگر برای یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و پس از عقد مشخص شود فرد آن صفت را ندارد برای طرف دیگر حق فسخ ایجاد می شود.

این صفت باید به گونه ای باشد که باعث ترغیب فرد به نکاح شده و شخص با اتکا به این صفت ازدواج کرده باشد.

بیشتر بخوانید: درآمدزایی دفاتر ثبت طلاق در سایه جدایی زوج ها آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر از منزل بیرون برود؟

خیار فسخ از جمله خیارات فوری است یعنی فرد پس از اطلاع از موردی که برای او ایجاد حق فسخ می کند باید فورا اقدام به برهم زدن نکاح کند، در غیر صورت حق فسخ او از بین می رود مگر اینکه به امکان فسخ یا فوریت آن علم نداشته باشد.

برای طلاق باید تشریفات خاصی رعایت شود و علاوه بر آن محاکم نیز سختگیری های جدی ای برای جاری کردن صیغه طلاق منظور می کنند اما رعایت این ترتیبات برای فسخ نکاح شرط نیست.

فسخ با اراده طرف و با به کاربردن لفظ یا عملی که نشان از فسخ است صورت گرفته و تنها لازم است به اطلاع شخص مقابل برسد اما در هرحال باید به دادگاه مراجعه کرد و پس از صدور حکم، فسخ در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شود.

همچنین در روند طلاق زوجین به داوری ارجاع داده می شوند اما دادگاه در باره فسخ نکاح، تکلیفی نسبت به ارجاع زوجین به داوری ندارد. برای وقوع طلاق لازم است دادگاه اجازه آن را بدهد اما در فسخ وظیفه دادگاه بررسی شرایط است تا ببیند حق فسخ وجود دارد یا خیر.

تفاوت دیگر فسخ نکاح با طلاق این است که در فسخ بر خلاف طلاق رجعی امکان رجوع وجود ندارد.همچنین طلاق فقط مختص عقد دائم است اما امکان فسخ نکاح در عقد دائم و موقت وجود دارد، علاوه بر این به جز حق فسخ به علت عنن، در فسخ نکاح زن حقی نسبت به دریافت مهر ندارد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلاق مهر فسخ نکاح فسخ نکاح حق فسخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

به گزارش قدس خراسان، سارا حکمی روز جمعه با اعلام این خبر افزود: این پدیده در مناطق بادخیز خراسان رضوی همراه با خسارت خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش دما نیز یکی دیگر از پدیده های جوی است که از روز گذشته در استان خراسان رضوی آغاز شده و تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: هم اکنون آسمان در استان صاف است و به جز برخی بارش های پراکنده خفیف در مناطق کوهستانی، پدیده خاص دیگری وجود ندارد.

حکمی خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته، قوچان با کمینه دمای ۶ درجه سلسیوس و داورزن با بیشینه دمای ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۲۴ درجه را به ثبت رسانده است.

وی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۱۵ درجه سلسیوس است که طبق تحلیل نقشه ها و مدل های هواشناسی امروز بین ۱۱ تا ۲۶ درجه در نوسان خواهد بود.

منبع: ایرنا 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سری آ به زودی جای لالیگا را در رتبه دوم رنکینگ یوفا می‌گیرد
  • امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته
  • ورود سامانه بارشی جدید به فارس
  • سخت‌گیری لازم برای حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق صورت گیرد
  • تست شخصیت شناسی | با تست اندازه انگشت کوچک ببینید عشقتان چه فکری درباره شما دارد؟
  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد
  • دستور قطع شمع های پروژه بزرگراه یادگار امام در دوره قبل
  • بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرا می‌گیرد
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام گیرد