Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌ها پیش از اختلافات کنونی بر سر تغییرات اقلیمی، "یونیس فوت" (Eunice Foote)، زن آمریکایی دانشمند، زیست‌شناس و مدافع حقوق زنان، علت اصلی بحران تغییرات اقلیمی امروز را ثبت کرد.

مقاله علمی مختصر فوت، برای نخستین بار در سال ۱۸۵۶ در مورد قدرت خارق‌العاده دی‌اکسید کربن در جذب گرما منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دی‌اکسید کربن، گازی بدون بو، بدون مزه و شفاف است که هنگام سوزاندن سوخت‌هایی مانند ذغال‌سنگ، روغن، بنزین و چوب تشکیل می‌شود.

ممکن است تصور این باشد که با گرم شدن سطح زمین، گرما دوباره به فضا منعکس می‌شود، اما موضوع به همین سادگی نیست. جو معمولا به دلیل وجود گاز‌های گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن، متان و بخار آب جوی که همه گرمای خروجی را جذب می‌کنند، گرم‌تر از حد انتظار باقی می‌ماند. گاز‌های گلخانه‌ای، گرما را در جو زمین به دام می‌اندازند و آن را به سوی سطح این سیاره منعکس می‌کنند. این ایده که جو، گرما را به دام می‌اندازد، شناخته شده بود، اما دلیل آن مشخص نشده بود.

فوت یک آزمایش ساده انجام داد. او دو ظرف استوانه‌ای شیشه‌ای برداشت و یک دماسنج در هر کدام قرار داد. او دی‌اکسید کربن را درون یکی از ظروف و هوا را درون ظرف دیگر پمپاژ کرد و سپس ظروف را در معرض آفتاب قرار داد. ظرف حاوی دی‌اکسید کربن، بسیار گرم‌تر از ظرف حاوی هوا بود و فوت دریافت که دی‌اکسید کربن، گرمای جو را جذب می‌کند.

کشف فوت در مورد جذب بالای گرما توسط دی‌اکسید کربن، او را به این نتیجه رساند که اگر هوا با میزان بالاتری از دی‌اکسید کربن ترکیب شود، درجه حرارت افزایش می‌یابد.

در سال ۱۸۶۱، "جان تیندال" (John Tyndall)، دانشمند ایرلندی نیز جذب گرما توسط دی‌اکسید کربن را اندازه‌گیری کرد و تعجب کرد که ماده‌ای تا این اندازه شفاف در برابر نور، می‌تواند گرما را به شدت جذب کند. تیندال چند صد آزمایش را با این ماده انجام داد.

تیندال، تاثیرات احتمالی بر آب و هوا را نیز تشخیص داد و نتیجه گرفت که هرگونه تغییر بخار آب یا دی‌اکسید کربن، به بروز تغییرات اقلیمی منجر می‌شود. او همچنین به نقش سایر گاز‌های هیدروکربنی مانند متان در تغییرات اقلیمی اشاره کرد و در این باره نوشت: افزودن غیرقابل ارزیابی گاز‌هایی مانند متان، تاثیر قابل توجهی بر آب و هوا خواهد داشت.

نقش انسان‌ها در افزایش دی‌اکسید کربن

فعالیت‌های انسانی در سال‌های ۱۸۰۰ به بعد، دی‌اکسید کربن جو را به صورت چشمگیری افزایش داد. سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند ذغال‌سنگ، نفت و گاز، میزان قابل‌توجهی از دی‌اکسید کربن را به هوا اضافه کرد.

نخستین برآورد کمی تغییرات اقلیمی ناشی از دی‌اکسید کربن، توسط "سوانته آرنیوس" (Svante Arrhenius)، دانشمند سوئدی انجام شد. وی در سال ۱۸۹۶ محاسبه کرد که اگر دی‌اکسید کربن بین ۲/۵ تا ۳ برابر افزایش یابد، دما در شمالگان تا هشت یا ۹ درجه سلسیوس بالا خواهد رفت. می‌توان گفت که محاسبات آرنیوس، محافظه‌کارانه بوده است. دی‌اکسید کربن از سال ۱۹۰۰ به خاطر فعالیت‌های انسانی، از ۳۰۰ بخش در میلیون به ۴۱۷ بخش در میلیون رسیده و شمالگان تا ۳/۸ درجه سلسیوس گرم شده است.

"نیلز اکولم" (Nils Ekholm)، هواشناس سوئدی با این نظریه موافقت کرد و در سال ۱۹۰۱ نوشت: سوزاندن ذغال‌سنگ تا اندازه‌ای زیاد است که اگر همین‌طور ادامه پیدا کند، بدون شک به افزایش دمای زمین منجر خواهد شد.

اکولم خاطرنشان کرد که دی‌اکسید کربن در یک لایه بالای جو و بالاتر از لایه‌های غبار آب عمل می‌کند.

همه این نتایج، بیش از یک قرن پیش به دست آمد. دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند که شاید افزایش جزئی دمای زمین، یک مزیت باشد، اما آن‌ها نمی‌توانستند افزایش قابل توجه استفاده از سوخت‌های فسیلی را تصور کنند. در سال ۱۹۳۷، "گای کلندر" (Guy Callendar)، مهندس انگلیسی به بررسی ارتباط میان افزایش دما و بالا رفتن سطح دی‌اکسید کربن پرداخت. وی در این باره نوشت: انسان با مصرف سوخت، ۱۵۰،۰۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن را طی نیم قرن گذشته به هوا افزوده و دمای هوا افزایش یافته است.

هشدار به رئیس جمهور!

دانشمندان در سال ۱۹۶۵، به "لیندون جانسون" (Lyndon Johnson)، رئیس جمهور وقت آمریکا، در مورد افزایش خطرات اقلیمی هشدار دادند و این موضوع را مطرح کردند که انسان به صورت ناخواسته در حال انجام دادن یک آزمایش گسترده ژئوفیزیکی است و سوخت‌های فسیلی را که طی ۵۰۰ میلیون سال گذشته به آرامی در زمین جمع شده‌اند، می‌سوزاند.

دانشمندان در این بیانیه، هشدار‌های آشکاری را در مورد درجه حرارت بالا، ذوب شدن یخ‌ها، بالا آمدن سطح دریا‌ها و اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها مطرح کردند.

براساس پژوهش‌های علمی انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان، به گرم شدن خطرناک آب و هوا منجر می‌شود و آثار مضری به همراه دارد. با وجود این، عملکرد سیاست‌مداران در مورد این موضوع، بسیار کند بوده است.

برخی از آن‌ها روش‌هایی را دنبال می‌کنند که برخی از شرکت‌های سوخت‌های فسیلی آن‌ها را رد کرده‌اند. برخی دیگر از سیاست‌مداران نیز تصمیم دارند که به رغم وجود شواهد قطعی در مورد افزایش ضرر‌ها و هزینه، تنها منتظر بمانند و تماشا کنند.

خطر گرم شدن ناشی از وجود مقادیر بالای دی‌اکسید کربن از سالیان پیش حتی تا قبل از از اختراع خودرو جهان  را تهدید می کند این در حالی است که یونیس فوت در دوره خود در مورد این موضوع هشدار داده است.

بیشتربخوانید

ایجاد بانک بذر و دانه گیاهان برای مقابله با گرم شدن کره زمین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرم شدن زمین تغیرات اقلیمی دی اکسید کربن دی اکسید کربن تغییرات اقلیمی سوخت های فسیلی گرم شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۳ ارديبهشت

ایتنا - کارمزد بیت‌کوین پس از رکورد میانگین روزانه ۱۲۸ دلار در رویداد هاوینگ، سقوط کرد.
میانگین کارمزدهای پرداخت شده برای بیت‌کوین تنها یک روز پس از رسیدن به میانگین رکورد ۱۲۸ دلار در ۲۰ آوریل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، از ۲۱ آوریل، کارمزد بیت‌کوین (BTC) به‌طور متوسط به هشت تا ۱۰ دلار برای تراکنش‌های با اولویت متوسط نزول کرده است. روز گذشته، کارمزد بیت‌کوین به ۷۸.۳ میلیون دلار  رسید و با رقم ۲۴ برابری، اتریوم را شکست داد.

پرداخت‌های زیاد کارمزد بلاک به ماینرها در طول روز هاوینگ به این معنی بود که آنها در ابتدا تحت تاثیر هاوینگ، از ۶.۲۵ بیت‌کوین به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین قرار نگرفتند، اما اکنون که میانگین هزینه بلوک بسیار کمتر از ۳.۱۲۵ است.

در همین حال، کارمزدهای بیت‌کوین برای ۶ روز متوالی بین ۱۵ تا ۲۰ آوریل بالاتر از اتریوم بوده و میانگین کارمزد هفت روزه آن به ۱۷.۸ میلیون دلار رسیده است.

کریپتو نوشت، به گفته کوین گیکو، رویداد هاوینگ تاثیری اساسی بر قیمت بیت‌کوین نداشته و از آن زمان تاکنون ۱.۵ درصد افزایش یافته و به ۶۴هزار و۸۴۰ دلار رسیده است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۴۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۰۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۵۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۴ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴.۷۴ میلیارد دلار است که ۴.۶۲ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۲۷ میلیارد دلار است که  ۸.۱۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۹.۷۸ میلیارد دلار است که ۹۲.۳۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۶ هزار و  ۱۸۵.۹۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۲۱۸.۱۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۶ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۷ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۶۰۵.۵۲دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۳۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۴.۸۶ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۵۴.۰۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۰ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد کاهش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۳۴۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۳.۳۳ درصد افزایش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۶۱۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۰.۸۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۸۱ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۶.۱۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۹۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۲.۷۰ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۵۰۹۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۲.۹۶ درصد افزایش

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۳ ارديبهشت