Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@21:40:16 GMT

درباره کارآفرینی ایرانی ـ اسلامی

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۰۶۹۱

درباره کارآفرینی ایرانی ـ اسلامی

خبرگزاری فارس ــ یادداشت میهمان؛ رضا کیانوش: کارآفرینی ایرانی ـ اسلامی یعنی حرکتی جهت دار، پایدار، مسئله محور و با ریسک بالا از وضع موجود به وضع مطلوب در راستای بالفعل سازی استعدادهای بالقوه خود و دیگران از طریق فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در زنجیره ارزش تمدن نوین اسلامی.

ابتدا لازم است بدانیم ماهیت کارآفرینی اقدام، عمل، تلاش و حرکت است، اما تلاش و حرکتی که در دل خود از خلاقیت و نوآوری بهره می‏ برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرکتی که قرار است یک وضع مطلوب (دولت جامعه مهدوی) را ترسیم و از مسیری پر ریسک و خلاقانه، استعدادهای خود و دیگران را شکوفا و به سر منزل مقصود برساند.

کارافرین ایرانی-اسلامی کسی است که همیشه دنبال کشف و ایجاد فرصت های جدید برای رفع نیاز و مشکلات جامعه با در نظر گرفتن ضرورت های ایرانی-اسلامی می باشد. او کسی است که با استفاده از لنز جهان بینی ایرانی-اسلامی و نگاهی عمیق و ژرف به پدیده ها؛ خلاقیت و نوآوری را ابزار دانسته و بهره اقتصادی را نه هدف، بلکه از آثار طبیعی حرکت برای بالفعل‏ ‏سازی ظرفیت های خودش و دیگران در راستای تضمین سعادت در دنیا و آخرت می‏ داند و در آن مسیر گام بر می دارد. لذا باید به دنبال ظرفیت هایی و مزیت هایی فراتر از ظرفیت های موجود که اغلب به آن توجه داریم بگردیم. آنچه که می تواند ما را در این مسیر یاری نماید مزیت تمدنی از طریق الگوی ایرانی-اسلامی است. یعنی کانون توجه خودمان را کشف و ایجاد فرصت ها در مزیت ایرانی و اسلامی جستجو کنیم.

از طرفی تمدن نوین اسلامی یعنی ایجاد نظمی پایدار مبتنی بر اصول قرآنی، سنت، عقل و دستاوردهای ثابت بشری در حوزه هایی اعم از، علوم، فناوری، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی و... که به صورت مقررات و نظام هایی در راستای برقراری حکومت الله و اهل بیت بر روی زمین، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، پیشرفت اجتماعات بشری، افزایش بهره وری و حفظ سلامت، ایمنی و امنیت امت به کار گرفته می شود. 

زنجیره ارزش تمدن نوین اسلامی امکان تحقق تعریفی که تمدن نوین اسلامی را داشته ایم با استفاده از اجزاء فلسفه، علوم(طبیعی، انسانی، اجتماعی)، مهندسی و کاربرد مهیا می سازد. لذا کارآفرین ایرانی-اسلامی نیازمند حرکت در این محدوده است. یعنی فعالیت‏ های او جهت دارد و نظام مند می گردد. علاوه بر دیگر مولفه‌های قدرت در محدوده جغرافیایی ایران از جمله موقعیت ژئوپلتیک، ذخایر طبیعی گران‏ بها و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده... که سهم بسزایی در مسیر حرکت تمدنی ما دارد و کارافرین‏ ها می توانند در این مسیر ظرفیت سازی نمایند، اما نیاز است مولفه‏ ها و شاخصه‏ های اصلی تمدنی ایرانی-اسلامی نیز که مزیت منحصر به فردی را برای اثرگذاری بر سبک زندگی و سبک حکمرانی محلی و جهانی دارد را به درستی شناخته و از آن‏ها نیز بهره ببریم. اگر ما از دو بال پرواز الگوی ایرانی و اسلامی که می‏تواند در سبک زندگی و سبک حکمرانی محلی و جهانی موثر باشد به درستی بهره ببریم، می‏ توانیم امیدوار به تشکیل تمدن نوین اسلامی باشیم.

کارآفرین ایرانی-اسلامی وقتی از این زاویه به ظرفیت ها نگاه می کند در مقابل خودش مزیت های رقابتی می بیند که هیچ تمدن توان رقابت با آن را ندارد. تمدن ایرانی ما که قدمتی چند هزار ساله دارد، در دل خود آداب و رسومی دارد که در طی سال های زیادی مورد سعی و خطا قرار گرفته و متناسب با زیست بوم ایرانی گسترش یافته است و بعنوان یک بال پرواز اگر در کنار فناوری قرار بگیرد می تواند قدرتی کم نظیری برای ما در جهان به ارمغان بیاورد. دیگر بال پرواز ما قران و سنت است. قرآن برای ما مسلمان ها هم منبعی خطاناپذیر است و هم بستری برای به اشتراک گذاری محصولاتی که در این حوزه قابل استفاده است. بال پروازی که بازاری با جمعیتی بیشتر از یک میلیارد نفر را در اختیار کارآفرین ما قرار می دهد و  اگر این دو بال تمدنی بتواند در کنار دیگر ظرفیت‏ ها قرار بگیرد قدرتی بزرگ می گردد که ما را با سرعت بسیار بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی سوق خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارآفرینی تمدن نوین اسلامی سبک زندگی تمدن نوین اسلامی ایرانی اسلامی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی با همکاری موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، مرکز علمی تقدیس و دانشکده‌های علوم انسانی به طور سالانه در تاریخ 04 خرداد 1403 در موسسه آموزش عالی ادیب مازندران برگزار می‌شود.

هدف اصلی برگزاری کنفرانس ایجاد فضای تبادل اطلاعات در موضوعات مختلف علمی، پژوهشی و اجرایی و بوجود آوردن فرصت های بررسی واکنش جامعه نسبت به آن موضوع و ایجاد تحولات اجتماعی و ارائه آخرین دستاوردها در محورهای کنفرانس می‌باشد. محورهای اصلی کنفرانس به شرح ذیل است:

زبان و ادبیات کشورهای اسلامی جغرافیای کشورهای اسلامی علوم ورزشی اسلامی آب و هواشناسی کشورهای اسلامی تاریخ و تمدن کشورهای اسلامی علوم اجتماعی و جمعیت شناسی اسلامی علوم قرآن و حدیث ادیان و عرفان فلسفه و کلام اسلامی آموزش و پروش اسلامی روانشناسی اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی علم اطلاعات و دانش شناسی اسلامی علوم مالی و حسابداری اسلامی باستان شناسی در تمدن اسلامی محیط زیست کشورهای اسلامی مطالعات زنان اسلامی معارف اسلامی اقتصاد اسلامی ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی علوم سیاسی اسلامی حقوق و فقه اسلامی مدیریت اسلامی شهرسازی و معماری اسلامی هنر اسلامی مدیریت تحول علوم انسانی الگوی ایران پشرفته اسلامی سیاست گذاری و حکمرانی اسلامی فرهنگ و تمدن اسلامی رسانه اسلامی

مهلت ارسال اصل مقالات: 1403/02/27/ اعلام نتایج داوری: 1403/02/30/ اعلام نتایج داوری زود هنگام: 10 روز کاری/ مهلت ثبت نام: 1403/02/30/ برگزاری کنفرانس: 1403/03/04.

برای شرکت در اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • از یافته‌های نوین رادیو دارویی در تراز جهانی رونمایی می‌شود
  • بزودی یک طرح نوین رادیو دارویی رونمایی می‌شود
  • رکن اصلی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، معماری تمدن‌پایه است
  • سپاه خود را وقف مردم کرده است
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند