Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کامبیز محضری کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی، در خصوص کاهش روند صعودی معتادان متجاهر اظهار کرد: سازمان بهزیستی در معاونت پیشگیری و دفتر اعتیاد و همچنین واحد‌های استانی، برنامه‌های متنوعی دارد و نگاه آن صرفا به معتادان متجاهر نیست بلکه نگاهش این است که با توجه به این که طیف وسیعی از اعتیاد در سطح بالا وجود دارد،  باید به همه آن‌ها نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی بیان کرد: وقتی در حوزه معتادان، یک خیابان هرندی را مشاهده می‌کنیم صرفا نوک قله را دیده ایم و باید زیر آن قله هم را ببینیم و قسمتی هم بیرون این قله است که هنوز دچار اعتیاد نشده اند و باید اقدام پیشگیرانه کرد و از طرفی دیگر، درمان هم باید برای افرادی که تازه وارد این مسیر شده اند انجام شود که برای بخشی از معتادان متجاهر برنامه‌های کاهش آسیب داریم که مراکز گذری و سرپناه از جمله آن هاست و برای بخشی دیگر نیز به خاطر ماده ۱۶قانون مبارزه با مواد مخدر که تجاهر را جرم دانسته است با نیروی انتظامی همکاری می‌کنیم؛ به طوری که برای این افراد اردوگاه‌هایی راه اندازی شده است که پس از دستگیری بخشی از این معتادان، به این مکان‌ها انتقال داده می‌شوند و کار درمانی آن‌ها صورت می‌گیرد و از طریق دستگیری، خدمات دریافت می‌کنند.   این کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برنامه وسیعی از پیشگیری اولیه تا طرح کاهش آسیب و اردوگاه وجود دارد که موضوع متجاهرین، به دلیل حساسیتی که وجود داشته ،گسترش پیدا کرده است و با وجود این که پرهزینه است، اما در این خصوص خدمات مربوطه ارائه شده است.

بیشتر بخوانید

افزایش مواد مخدر در همسایگی ایران با حمایت کشور‌های فرامنطقه‌ای صورت می‌گیرد

محضری با ذکر مثالی گفت: به طور مثال؛ در حوزه اردوگاهی، دستگیری معتادان متجاهر، غربالگری آن‌ها و خدمات و نگهداری سه شیفت و درمان این افراد هزینه بر است و با توجه به این هزینه‌ها و تورم‌های موجود، سازمان بهزیستی به ارائه خدماتی برای این معتادان متجاهر پرداخته است.

در ادامه، داریوش تقی زاده کارشناس مسئول درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران هم در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی استان تهران، به منظور کاهش روند صعودی معتادان متجاهر اظهار کرد: از سال ۸۲، اولین طرحی که بود ۲۵۰ معتاد متجاهر داشتیم، اما امروز بر اساس آمار اعلام شده، تقریبا ۲۵هزار معتاد متجاهر داریم که این نشان دهنده یک روند افزایشی است.

وی بیان کرد: در سال ۹۹ در استان تهران، ۲۲هزار و دویست و بیست و دو مورد شناسایی کردیم که حدود ۱۸هزار نفر در مراکز ما تحت درمان قرار گرفتند و با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که در زمینه ساماندهی وجود داشته است، در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، تقریبا حدود ۱۱هزار فرد معتاد متجاهر جمع آوری شده است که حدود ۸هزار و ۷۰۰ نفر از آن‌ها وارد مراکز شدند، اما این که اقدامات ما در سازمان بهزیستی استان تهران برای این منظور چه بوده است؟! باید گفت که برای پیشگیری، برنامه‌های اجتماع محور داریم که درواقع، موسسات در مناطق پرخطر می‌روند و شرایط را شناسایی کرده و به آن محله و منطقه کمک می‌کنند تا متوجه نیاز‌های آن‌ها در این خصوص شوند که به طور مثال؛ چه دستگاهی می‌تواند کمک کند تا  بتواند در صدد برطرف کردن نیاز‌های آن‌ها برآید.

تقی زاده تصریح کرد: آگاه سازی و اطلاع رسانی به خانواده‌ها از دیگر موارد پیشگیری هستند که در ایام کرونا، بیشتر، از طریق فضای  مجازی اتفاق می‌افتد و در خصوص درمان هم، طیف وسیعی از مراکز را در سازمان بهزیستی داریم که از آن جمله می‌توان به مراکز سرپایی، اقامتی، کاهش آسیب، مراکز ماده ۱۶ و... اشاره کرد که در استان تهران، حدود ۱۶۰مرکز سرپایی ، ۱۷۰ مرکز اقامتی، و  ۲۹کاهش آسیب و حدود ۱۲مرکز ماده ۱۶ داریم که الان، در حوزه اعتیاد در حال ارائه خدمات هستند که حدود ۴۰مرکز هم در حوزه پیشگیری، در حال اجرای برنامه‌هایی هستند.

در ادامه، کامبیز محضری کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در رابطه با  پیشگیری از روند صعودی استفاده جوانان از مواد مخدر تصریح کرد: ما در پیشگیری اولیه، یعنی افرادی که هنوز مصرف کننده نشده اند، طرح‌هایی در محله‌ها داریم و قبلاً هم در آموزش و پرورش هم فعال بوده ایم و برای این منظور همکاری می‌کردیم اما در حال حاضر کمتر شده است و آن هم به خاطر حساسیت‌های آموزش و پرورش و تقسیم بندی‌هاست و بدنبال آن، دانشجویان هم در خیلی از استان‌ها با ما همکاری می‌کردند. به همین منظور،  با شناسایی گروه های مختلف و عوامل خطر، محافظ و برنامه‌هایی که با مشارکت این گروه هاست که در خود محله‌ها فعال می‌شوند و پایگاه‌های سلامت اجتماعی هم برای این منظور کمک می‌کنند و بیشتر از این طریق، اقداماتی را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که حجم و درصد اعتباری که برای این منظور داده می‌شود  بسیار کم است و در حقیقت، اعتبار و توانایی های لازم برای نوشتن برنامه ای به منظور پیشگیری وجود ندارد که از طریق آن، مهارت را در جوان‌ها افزایش دهیم و یا عوامل خطر را شناسایی کنیم و همچنین، پژوهش‌هایی برای این منظور انجام شود؛ به طوری که گاهی ۱۰درصد آن هم داده نمی‌شود. این در حالی است که رویکرد‌ها بسیار مهم است  اما وقتی در حوزه اعتیاد، اعتبارات تقسیم می‌شود و معتاد متجاهر در حوزه درمان قرار می‌گیرد اصل اعتبار و پول در این حوزه خرج می‌شود چرا که هزینه‌های درمان زیاد هستند و برای پیشگیری، به دلیل کم بودن اعتبار می‌گویند هزینه‌ها را کم کنید و برنامه‌های کم هزینه تری را بنویسید. زیرا پیشگیری زمان بر است تا تاثیر خود را نشان دهد و تبلیغ هم ندارد و به همین دلیل اعتبار خاصی هم برای این منظور در نظر گرفته نمی‌شود و در مقابل، برای متجاهران صرف می‌شود.

این کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به موارد مذکور، باید بگوییم که سیاست ما مقداری انسجام ندارد و پیشگیری از این جهت، در حال لطمه خوردن است و در شیوع کرونا هم به خاطر نداشتن زیر ساخت‌ها و ضعیف شدن آموزش ها، این آسیب‌ها بیشتر شد. این در حالی است که همیشه باید این زیر ساخت‌ها فراهم باشد.

در ادامه، داریوش تقی زاده کارشناس مسئول درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران، در رابطه با دسترسی آسان جوانان به مواد مخدر گفت: دسترسی به مواد مخدر در حوزه بهزیستی نیست و مهم‌ترین اصلی که در تسریع افزایش اعتیاد وجود دارد موضوع خانواده و شرایط خانوادگی است. یعنی هرچه بتوانیم خانواده را توانمند کنیم تا آگاهی و اطلاعات بیشتری بدست آورد امکان بروز اعتیاد کمتر می‌شود و یکی از برنامه‌های متنوع بهزیستی هم آگاه سازی است.

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانیم خط ملی اعتیاد سال هاست که راه اندازی شده است؛ به طوری که خانواده ها  می توانند در خصوص آگاه سازی و اطلاع رسانی، هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان، به راحتی اطلاعاتی بدست آورند؛ به طوری که در بسیاری از مواقع، خانواده‌ها اطلاعاتی به مراکز ما می‌دهند و ما هم با یک تلفن کوتاه به آن‌ها خدماتی ارائه می‌کنیم که شک آن‌ها در این خصوص برطرف شود و اطلاعات لازم برای نوع برخورد با این مشکل حتی در شرایط خاص را بدست آورند.

تقی زاده افزود: یکی از برنامه های ویژه دیگری که در ایام کرونا داشتیم بحث کارزار رسانه‌ای گل و شیشه بوده است چرا که ما بر اساس پیک موادی که وجود دارد، کارزار رسانه‌ای را راه اندازی کردیم که بتوانیم از طریق سی دی یا فضای مجازی اطلاعات لازم را به خانواده‌ها ارائه دهیم که هم مواد را بشناسند و هم از علائم شرایط اطلاعاتی کسب کرده و به چه صورت با معضل مقابله کنند.

کارشناس مسئول درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران یادآور شد: در حال حاضر، به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش خانواده ضعیف‌تر شده است، اما باز هم به صورت محدود، در مناطق، آموزش آنلاین را داشته ایم که بتوانیم خانواده‌ها را آگاه کنیم.

وی با بیان این که یکی از بزرگترین موضوعاتی که می‌تواند باعث تسریع اعتیاد شود مشکلات مدیریت در خانواده‌هاست، اظهار کرد: ما خانواده‌هایی داریم که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، ارتباط کمی با یکدیگر دارند و در حقیقت، ارتباط آن‌ها ضعیف شده است و همین موضوع منجر به تسریع اعتیاد شده است که آموزش نحوه مدیریت یا سبک فرزندپروری را داشته ایم.

 محضری کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: ما باید پیام درست را در جا‌های دیگری مثل رسانه و مدرسه برسانیم چرا که اگر من به عنوان کارشناس به تنهایی صحبت کنم، این اتفاق می‌افتد که فرد مصرف کننده فکر می‌کند که من با این تریبون از یک جای بالاتر با او صحبتی می‌کنم در حالی که باید صدای همه شنیده شود و وقتی که صدای این افراد شنیده نمی‌شود خود، عامل اعتیاد است چرا که صدای آن‌ها مهم‌تر است.

بیشتر بخوانید

ایران بزرگترین شبکه درمان اعتیاد و کاهش آسیب در منطقه است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان بهزیستی درمان اعتیاد معتادان متجاهر سازمان بهزیستی استان تهران معتادان متجاهر برای این منظور معتاد متجاهر درمان اعتیاد خانواده ها کاهش آسیب مواد مخدر تقی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حسین‌نژاد در نخستین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که امروز (۲۸ فروردین ماه) برگزار شد، اظهار کرد: هدف‌گذاری اصلی و نخست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برای سال جدید باید پیشگیری باشد. کسب رتبه دوم کشوری این ستاد در سال گذشته در حوزه مبارزه نشانه تلاش اعضای مجموعه این ستاد است.

وی با تاکید بر موضوع پیشگیری در حوزه آموزش، ادامه داد: اجرای قوی‌تر طرح یاریگران زندگی در روستاها و تقویت انجمن خیرین می‌تواند در امر پیشگیری موثر باشد. اگر پیشگیری قوی‌تر باشد مقابله کمتر خواهد بود.

حسین‌نژاد بر لزوم رفع مشکلات کمپ ترک اعتیاد خواهران تاکید کرد و گفت: زمینه اعطای تسهیلات برای این کمپ دنبال شود.

وی بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای پس از بهبود از اعتیاد موثر است. بنابراین افزایش هزینه و کمک از امکانات دستگاه‌های اجرایی برای آموزش‌دهندگان در نظر گرفته شود.

ابولحسن نجفی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان‌ شمالی نیز در ادامه جلسه، گفت: ۴۲ نفر براثر سوء مصرف مواد مخدر سال گذشته در استان جان باختند که ۴۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. از این تعداد، ۳۱ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بودند که براثر سوء مصرف مواد، داروهای مخدر و محرک در استان جان خود را از دست دادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • عملکرد شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد کم‌نظیر است
  • مردم خواهان نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند