Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@04:20:14 GMT

روسیه: برجام مانند فرزندمان است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۵۸۰۵

روسیه: برجام مانند فرزندمان است

به گزارش جام جم آنلاین، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بر مسئولیت کشورها در قبال برجام تأکید کرد.

حساب توییتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل به نقل از این مقام روسیه نوشته است: «برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم. به همین دلیل است که فعالانه در حال انجام مذاکراتی در وین به منظور بازگرداندن ایران به پایبندی برجام هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این مقام روسیه‌ای در ادامه گفته است: «فرایند مذاکرات در وهله اول به دنبال مشخص کردن این است که آمریکا را چگونه می‌توان به توافق هسته‌ ای بازگرداند.»

مذاکرات برجام در وین از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ ای (برجام) و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

گام‌ های تحریمی آمریکا

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود در توجیه این اقدام آمریکا نوشته است که مقام‌های امنیتی غربی بر این باورند که توانمندی‌های ایران در زمینه استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده برای انجام حملات دقیق بیش از برنامه غنی‌ سازی و برنامه‌ های موشک بالستیکی این کشور برای ثبات منطقه غرب آسیا خطرناک است.

ایالات متحده در سال‌های گذشته تحریم‌ هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است اما طبق گزارش این روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی معتقدند که هدف قرار دادن شبکه‌های تدارکاتی ایران همچون تأمین کنندگان قطعات مورد استفاده برای ساخت پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده، می‌تواند به طور مؤثرتری فعالیت‌های ایران را مختل کند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توطئه جدید دولت بایدن برای هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران گفت: «این (تحریم‌ پهپادها و موشک‌های هدایت شونده ایران) بخشی از یک رویکرد جامع است بنابراین ما با تمامی جنبه‌های تهدید ایران مواجه هستیم».

یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده است که استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران علیه نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور در منطقه افزایش یافته است و در این خصوص گفت: «پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید فزاینده برای همپیمانان ما در منطقه است».

تصمیم دولت آمریکا تنها یکی از چندین اقدام ضد ایرانی است که مقام‌های این کشور همزمان با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام در پیش گرفته است.

خبرگزاری رویترز هم هفته پیش گزارش داده بود دولت «جو بایدن» در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران و چین است. این رسانه مدعی شده بود چین، بین ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس سال جاری به طور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

با وجود این، برخی از تحلیلگران هم گفته‌اند تهدید به جلوگیری از مبادلات نفتی ایران-چین ممکن است تهدیدی پنهان باشد برای القای اینکه واشنگتن می‌تواند در صورت امتناع ایران از بازگشت به مذاکرات به این کشور هزینه‌هایی تحمیل کند.

«رابرت آینهون»، مقام اسبق آمریکایی که در حال حاضر جزو تحلیلگران اندیشکده بروکینگز است گفت: «این ممکن است راهی برای ارسال این سیگنال به رئیسی باشد که اگر ایرانی‌ها برای بازگشت به برجام جدی نباشد، آمریکا گزینه‌های لازم را در اختیار دارد و هزینه‌هایی تحمیل خواهد شد.»

آینهورن گفته اینکه چین چه واکنشی به اقدام احتمالی آمریکا نشان خواهد به این بستگی دارد که این کشور ایالات متحده را مقصر مذاکرات بداند یا ایران را.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: وین برجام توافق هسته ای تعهدات برجامی پهپادها و موشک های هدایت شونده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟

فرارو- «حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بی پاسخ نخواهد ماند.» این جمله مشترکی است که از سوی اغلب مقام‌های سیاسی و امنیتی ایران، پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسلوگری ایران در سوریه و شهادت ۷ فرمانده سپاه پاسداران، مطرح شده است. اما درباره چگونگی این پاسخ انتقامی گمانه زنی‌های متفاوتی وجود دارد.

به گزارش فرارو، اگرچه اغلب تحلیلگران و رسانه‌های غربی بر قریب الوقوع بودن واکنش ایران نسبت به اسرائیل تاکید دارند، اما هنوز تاریخ مشخصی برای این حمله معین نشده است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» روز پنجشنبه ۲۳ فرودین، در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع نوشت: «انتقام در راه است. چه بسا، فرض بر این است که خیلی زود و در همین چند روز آینده باشد.» راز زیمت، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل نیز در اظهار نظری گفته است: «برای ایران خیلی سخت خواهد بود که تلافی نکند.»

ایران و همه گزینه‌های روی میز

به اعتقاد اغلب کارشناسان و تحلیلگران ارشد، ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل چندین گزینه دارد. مهمترین گزینه‌ها شامل: استفاده از نیرو‌های نیابتی و به ویژه حمله موشکی و پهپادی از لبنان به عمق خاک اسرائیل، حمله به سفارتخانه‌ها یا مراکز مهم و استراتژیک اسرائیل در نقاط مختلف جهان و حمله مستقیم از خاک ایران است. ریچارد کمپ، از افسران بازنشسته ارتش بریتانیا و تحلیگر مقیم اسرائیل در روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشت: «اینجا در اسرائیل، جایی که من در حال حاضر اقامت دارم، مردم به‌طور آشکاری نگران هستند، به‌ویژه با توجه به این احتمال که حملات دقیق از لبنان یا ایران می‌تواند تلفات بسیار بیشتری در مقایسه با گذشته وارد کند

خبرگزاری بلومبرگ نیز، چهارشنبه ۲۲ فروردین، گزارش داد: «آمریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن، به زودی حملات موشکی یا پهپادی عمده‌ای را به اهداف نظامی و دولتی اسرائیل انجام خواهند داد. در همین حال، گزارش شده که سه فرزند اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.»

شاید به همین دلیل باشد که برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه، لهستان و بریتانیا روز جمعه ۲۴ فروردین، به شهروندان خود نسبت به سفر به اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و در برخی موارد منطقه وسیع‌تر خاورمیانه هشدار داده‌اند. جواد کریمی قدوسی ‏‏‏عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.»؛ پیامی که البته از سوی هیچ یک از مقام‌های ایرانی تایید نشده و به عبارتی دقیق تر، هنوز ماهیت، مقیاس و زمان واکنش ایران مشخص نیست.

در خصوص گزینه حمله مستقیم از سوی ایران به خاک اسرائیل، تردید‌های زیادی وجود دارد، چرا که تبعات این نوع حمله نسبت به دیگر انواع حمله بسیار بیشتر خواهد بود. الدار ممدوف، تحلیلگر سیاسی، در وبسایت ریسپانسیبل استیت‌کرافت نوشت: «یک جنگ همه‌جانبه باعث بی‌ثباتی منطقه، تحریک مهاجرت دسته جمعی به اروپا، حملات احتمالی به اهداف اروپایی در خاورمیانه و احیای مجدد سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده خواهد شد.» برخی بر این باورند که به خاطر همه این دلایل ایالات متحده از ایران درخواست کرده برای انتقام گیری دست نگه دارد.

بازتاب رسانه‌های غربی

با وجود این که از همان لحظات نخست حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بسیاری از مقام‌های غربی برای حمله ایران آمادگی داشتند، اما پس از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم عید سعید فطر درباره این موضوع، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با شدت بیشتری ابراز نگرانی کردند. خبرگزاری رویترز به نقل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تیتر زد: اسرائیل باید برای حمله به سفارت سوریه تنبیه شود.

خبرگزاری فرانسه بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری را بازتاب داد و نوشت: «رهبر ایران بار دیگر تهدید انتقام علیه اسرائیل را مطرح کرد. وی از اسرائیل به عنوان «رژیم خبیث» یاد کرده است که باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.»

رویترز نیز با پررنگ‌تر کردن همین بخش از سخنان رهبری، به قریب الوقع بودن انتقام ایران از اسرائیل تاکید کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال و شبکه خبری «سی‌بی‌اس» از جمله رسانه‌هایی هستند که از احتمال حمله ایران به اسرائیل در تاریخ‌های احتمالی شنبه ۲۵ و یکشنیه ۲۶ فروردین ماه به مواضع اسرائیل خبر داده اند. وال استریت ژورنال در این باره نوشته است: «تصمیم رهبر ایران درباره حمله نهایی نشده است، اما واکنش اسرائیل به این حمله نگران کننده است.» این رونامه به نقل از یک منبع آگاه در تل‌آویو افزود: «اسرائیل برای حمله مستقیم ایران به جنوب یا شمال این کشور که ممکن است طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده رخ دهد، آماده شده است.»

سی‌بی‌اس در گزارشی در این خصوص نوشته است: «اسرائیل در حال آماده شدن برای بدترین سناریویی است که به اعتقاد مقامات آمریکایی ممکن است ظرف چند ساعت آتی رخ دهد. ایران متعهد شده است که قتل فرماندهان سپاه توسط اسرائیل در کنسولگری ایران را که در دمشق مورد هدف قرار گرفتند، تلافی کند. همچنین دو مقام آمریکایی آگاه به سی‌بی‌اس گفته اند، که انتظار می‌رود این حمله ایران با بیش از صد پهپاد و ده‌ها موشکی که مواضع نظامی اسرائیل را هدف بگیرند انجام شود.»

«لارا روزن» خبرنگار نشریه دیپلماتیک روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمریکا ارزیابی می‌کند که واکنش ایران به حمله اول آوریل اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأسیسات دیپلماتیک ایران در دمشق، سوریه شد، احتمالاً در هر زمانی از هم‌اکنون تا هفته آینده رخ می‌دهد. آمریکا با چندین کشوری که با ایران رابطه دارند گفتگو کرده و از آن‌ها خواسته پیامی مبنی بر خویشتن‌داری به ایران بفرستند و همچنین از اسرائیلی‌ها خواسته واکنش بیش از حد از خود نشان ندهند.»

برخی شبکه‌های خبری آمریکا جمعه ۲۴ فروردین به نقل مقامات اطلاعاتی این کشور خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرائیل در داخل کشور جا‌به‌جا کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا و یک منبع اطلاعاتی نیز به سی‌ان‌ان گفتند، ایالات متحده احتمال می‌دهد ایران به طور مستقیم به اهدافی در داخل اسرائیل حمله کند و ممکن است نیرو‌های نیابتی ایران نیز در این حملات مشارکت داشته باشند. احتمال دارد ایران علاوه بر داخل اسرائیل، به اهدافی در نقاط مختلف منطقه نیز حمله کند.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز، به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرد نوشت که ایران ۱۰۰ موشک کروز را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است. یک مقام اسرائیلی نیز در گفتگو با اکسیوس گفت: «ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، سفر خود در اسرائیل را برای یک روز دیگر تمدید کرد. تا شاید بتواند نقشی در کنترل شرایط ایفا کند.»

واکنش مقام‌های آمریکایی و غربی به این نوع اخبار به دو دسته اصلی تقسیم شده که شامل دعوت به خویشتنداری ایران و حمایت از اسرائیل در صورت لزوم است. آمریکا اعلام کرده که در صورت حمله مستقیم ایران به اسرائیل، قاطعانه از اسرائیل دفاع خواهد کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با امیر اوهانا، رئیس پارلمان اسرائیل (کنست)، به ایران پیغام داد که به اسرائیل حمله نکند. آنالنا بربوک و دیوید کامرون وزرای خارجه آلمان و بریتانیا نیز، با پیامی به وزیر امور خارجه ایران، درخواست خویشتنداری در قبال اسرائیل را مطرح کرده اند.

جو بایدن در پاسخ به این پرسش که پیام او به ایران در بحبوحه تشدید گمانه زنی‌ها درباره حمله قریب الوقوع جمهوری اسلامی علیه اسرائیل چیست؟، گفت: «این کار را نکنید!» متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت «ما با متحدان و شرکای اروپایی در چند روز گذشته تعامل داشته‌ایم و از آن‌ها نیز خواسته‌ایم که پیام روشنی به ایران بدهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست.»

یکی از آخرین تلاش‌های آمریکا برای کنترل شرایط را می‌توان تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وانگ یی، بالاترین مقام سیاست خارجی چین دانست. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بلینکن از چین خواسته است که با استفاده از نفوذ خود، تهران را از اقدام نظامی علیه اسرائیل منصرف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین وعده داده که کشورش با اجرای «نقشی سازنده» به «آرام کردن اوضاع» در خاورمیانه کمک کند.

دیگر خبرها

  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود
  • مقام سابق آمریکایی: ترامپ تصور می‌کرد اوکراین باید بخشی از روسیه باشد
  • برنامه ایران برای حمله به اسرائیل چیست؟
  • ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟
  • ارسال پیام آمریکا به اوکراین با تحریم‌های جدید علیه مسکو
  • ارسال پیام آمریکا به اوکراین با تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو
  • مهمترین پرونده‌ها در مذاکرات بایدن و السودانی از زبان مقام آمریکایی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو حاوی ارسال پیام به اوکراین است
  • آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید نکرد
  • اظهارات سفیر روسیه در آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه کشورش