Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بازار سلف استاندارد اظهار کرد: بورس کالای ایران یک نهاد ساختار یافته است که می‌تواند نقش مهمی را در بازار سرمایه ایفا کند و در پیرو همین نقش می‌تواند ابزار‌های نوین معاملاتی را طراحی و پیاده سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: اوراق سلف موازی استاندارد در سال ١٣٨٢ به منظور کمک به تولیدکنندگان و رونق چرخه اقتصادی در بورس کالا مطرح شد، اما در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان فقهی، در سال ١٣٩١ اجرایی شده است.

کارشناس بورس افزود: هدف اصلی و نهایی متولیان در بازار سلف استاندارد هدایت صحیح منابع اقتصادی جهت سرمایه گذاری صحیح در بخش‌های اقتصادی و تولید محور است که بتواند ضمن مدیریت سرمایه‌های مازاد و تورم زا، به تولید ناخالص کشور کمک و مدیریت صحیح منابع را پیاده سازی کند.

بیشتر بخوانید

عرضه ۴۱۳ هزار تن فولاد و سیمان در بورس کالا

او در ادامه تصریح کرد: اوراق سلف استاندارد ابزار تأمین مالی تولید در کوتاه مدت است که بر مبنای قرارداد سلف منتشر می‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند. دارنده اوراق می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش برساند، یا در سررسید با شرایط از پیش تعیین شده تسویه نقدی کند و یا در دوره تحویل اقدام به دریافت فیزیکی دارایی کند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ویژگی مهم اوراق سلف استاندارد گفت: دوره عمر اوراق بین ۱ تا ۲ سال است، طی دوره عمر اوراق، سود به دارندگان اوراق پرداخت نمی‌شود، اصل و سود در انتهای دوره به صورت یک‌جا بازپرداخت می‌شود، همچنین اوراق دارای حداقل سود تضمین شده هستند که این سود بر اساس رشد قیمت دارایی (کالا) پایه تا سقف مشخصی می‌تواند رشد کند.

مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، اوراق سلف موازی استاندارد چه تفاوتی با سایر اوراق سلف دارد؟، اظهار کرد: بر اساس شرع مقدس اسلام یکی از شرایط اصلی در معاملات این است که تا زمانی که شخصی مالک کالایی نباشد، نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار کند، بر همین اساس معاملات ثانویه اوراق سلف دارای اشکال شرعی خواهد بود، از این رو طبق مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سرمایه‌گذاران به واسطه عقد سلف موازی استاندارد که همزمان با انجام خرید و فروش بین معامله‌گران منعقد می‌شود، می‌توانند به معاملات ثانویه اوراق بپردازند.

او بیان کرد: به عبارت دیگر خرید و فروش قراردادهای سلف در بازار ثانویه، مصداق خرید و فروش بیع سلف پیش از سررسید است. به این بیان که خریدار سلف، به فروش مقدار معینی کالا به‌ صورت سلف مستقل اقدام کرده و جهت دریافت کالا به فروشنده نخست سلف (شرکت عرضه کننده یا همان ناشر اوراق) حواله می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، بازار اوراق سلف استاندارد دارای چه محدودیت‌هایی است؟، گفت: یکی از مشکلات اوراق سلف استاندارد، این است که، شخص سومی نمی‌تواند اقدام به معامله و دادوستد کند که برای رفع این مشکل و تامین بخش مالی صنعت، بورس کالا، قرارداد اوراق سلف موازی استاندارد طراحی و پیاده سازی شد.

مرید سادات در خصوص قرارداد سلف موازی بیان کرد: قرارداد سلف موازی مانند قرارداد سلف است، با این تفاوت که خریدار این اختیار را دارد که قبل از تاریخ سررسید، قرارداد را به شخص ثالث واگذار کند. در این نوع قرارداد، ابتدا دارایی پایه در بازار اولیه عرضه شده و توسط خریداران مورد معامله قرار می­‌گیرد. سپس خریداران با تسویه قرارداد با فروشنده می‌توانند در بازار ثانویه، دارایی خریداری شده را به شکل سلف موازی استاندارد عرضه کنند. گفتنی است، در معاملات سلف موازی برخلاف معاملات آتی اهرم (Leverage) و فروش استقراضی وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای قرارداد سلف موازی گفت: تسهیل تأمین مالی تولیدکنندگان ( ورود خریداران جدید با توجه به قابلیت نقدشوندگی این معاملات)، امکان معامله مجدد قراردادهای سلف (کمک به نقدشوندگی بازار)، امکان کشف قیمت روزانه و لحظه‌­ای برای کالاها در چارچوب مکانیسم بازار، شناسایی به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس و کاهش هزینه­‌های معاملاتی از جمله مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده در این معاملات است.

مرید سادات در خصوص معیارهای انتخاب دارایی پایه در قرارداد سلف موازی اظهار کرد: نیاز تولیدکننده به تأمین مالی،  امکان خرید دارایی برای عموم افراد، وجود یک بازار سلف فعال، وجود بازار نقدی قوی برای دارایی پایه،  وجود فعالان احتمالی زیاد در معاملات جهت عمق بخشیدن به بازار است.

او در پایان گفت: معاملات سلف موازی بر روی کالاهایی از جمله،  میلگرد ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن گلهر، پی وی سی شرکت پتروشیمی آبادان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا کسری بودجه کارشناس بازار سرمایه سلف موازی استاندارد اوراق سلف استاندارد قرارداد سلف موازی دارایی پایه بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۳۵۴۷ واحدی به ۲,۲۰۵,۵۲۹ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ با رشد ۳۵۴۷ واحدی به ۲,۲۰۵,۵۲۹ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۶۰.۵۵ واحدی واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۸۶۷.۳۴۸ میلیارد سهم بود که طی ۲۶,۲۲۸ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۵,۴۵۴.۷۷۳ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۶,۲۴۲,۰۴۰.۳۶۵ میلیارد ریال شد.

کد خبر 744674

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲