Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@07:45:10 GMT

نظر دو نماینده درباره طرح مجلس برای محدودیت اینترنت

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۶۱۰۱

نظر دو نماینده درباره طرح مجلس برای محدودیت اینترنت

آفتاب‌‌نیوز :

 رضا تقی پور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب ٧ مرداد در شبکه دو سیما درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی گفت: این طرح یک سابقه ۵ ساله در مجلس دارد یعنی از شروع مجلس دهم این طرح سابقه داشته و در آغاز مجلس یازدهم مجدد در مرداد ماه این طرح ارائه شد و بعد از ارجاع به کمیسیون طی ۶ ماهه گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس یک کار سنگین را در این طرح شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این طرح از سه ماه گذشته در نوبت صحن قرار گرفت که در روز چهارشنبه رسیدگی شد.حدود ۷۰ درصد از این طرح نسبت به آنچه که در گذشته به عنوان پیش نویس ارائه شده بود، تغییر کرده است.

وی افزود: هدف این طرح، حمایت از حقوق کاربران و همچنین حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی است و هر مطلبی که منتشر شده عمدتاً بر خلاف این موضوع را تصویرسازی می‌کند.

تقی پور از تمام مخاطبان در خواست کرد هر آنچه که مطرح می‌شود با متن اصلی و نسخه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ مقایسه کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: موارد ۱۳ تا ۲۰ این طرح به طور مشخص درباره حمایت از کسب و کار‌ها که هدف اصلی این طرح است، صحبت می‌کند و همچنین حمایت از حقوق کاربران می‌باشد، چون قانونی دراین موضوع نداشتیم، کاربران مورد حمایت نبودند و اگر دزدی یا جرم صورت می‌گرفت پلتفرم‌های خارجی پاسخگو نبودند.

وی افزود: یکی از بند‌های این طرح اظهار می‌کند که این پلتفرم‌ها باید نماینده‌ای در ایران داشته باشند.

مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح صیانت گفت: تصمیمات فضای مجازی در اختیار کمیسیونی قرار خواهد گرفت که این کمیسیون ذیل مرکز ملی فضای مجازی می‌باشد و زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی است و به هیچ مرکزی پاسخگو نیست.

وی در ادامه این برنامه درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی افزود: به این طرح سه نوع انتقاد محتوایی، شکلی و زمان طرح این موضوع دارم.

این نماینده اظهار کرد: از نظر محتوایی اولین انتقادی که به نحوه بررسی وارد می‌باشد این است که ما از ابتدا نیاز داشتیم یک کمیسیون ویژه برای فضای مجازی در مجلس داشته باشیم که متاسفانه در مجلس رای نیاورد.

رضاخواه گفت: کمیسیون فرهنگی که اصلی‌ترین کمیسیون بررسی کننده این طرح بود، وقتی یک کمیسیون عالی برای تنظیم گری پیشنهاد شده است وجود آن خوب است، اما معتقدم این کمیسیون کارکرد لازم را نخواهد داشت، چون یکسری از اختیارات وزارت ارتباطات را خواهد گرفت و در اختیار این کمیسیون قرار خواهد داد که این کمیسیون ذیل مرکز ملی فضای مجازی است و مرکز ملی فضای مجازی زیر مجموع شورای عالی فضای مجازی می‌باشد که به هیچ مرکزی پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: زمانی که ما این اختیارات را که اثرات اقتصادی دارد ذیل یک کمیسیون قرار دهیم که تصمیمات گسترده‌ای را خواهد گرفت و اختیارات را از نرخ تاکسی‌های اینترنتی تا حوزه سلامت، کشاورزی، خرده فروشی و ... به کمیسیون بدهد که به هیچ مراکزی پاسخگو نیست و ۲۰ نفر عضو دارد، اگر مشکلی بوجود آید چه کسی مسئول آن است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فضای مجازی اینترنت فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت «تیک‌تاک» در آمریکا احتمالاً هفته آینده به تصویب سنا می‌رسد.

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، تصویب احتمالی قانونی توسط کنگره آمریکا که مالک چینی «تیک‌تاک» را موظف به فروش آن در ایالات متحده می‌کند، یک پرونده مبسوط از جریان «واشنگتن در برابر تیک‌تاک» را می‌بندد.   تصویب این قانون همچنین پرونده جدیدی را باز می‌کند که می‌تواند به همان اندازه طولانی شود.   مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه تصویب کرد که اگر «تیک‌تاک» روابط خود را با چین قطع نکند، این شبکه اجتماعی در آمریکا ممنوع خواهد شد.   این مصوبه بخشی از لوایحی است که بر اساس آن، آمریکا ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان کمک مالی خواهد کرد. به این ترتیب احتمالاً این ممنوعیت هفته آینده با تصویب مجلس سنا و امضای رئیس‌جمهور این کشور به قانون تبدیل شود.   نکته قابل توجه درباره تصویب محدودیت «تیک‌تاک» در کنگره آمریکا این است که زمانی که این لایحه به قانون تبدیل شود، «تیک‌تاک» به سادگی از دستگاه میلیون‌ها کاربر محو نمی‌شود. جریان مبارزه «تیک‌تاک» برای باقی ماندن در آمریکا تحت مالکیت شرکت «بایت دنس» از کنگره و سازمان‌های نظارتی به دادگاه‌ها منتقل می‌شود.   این لایحه به شرکت چینی «بایت دنس» تا یک سال فرصت می‌دهد که برای «تیک‌تاک» خریدار آمریکایی پیدا کند یا با ممنوعیت مواجه شود.   دولت چین تاکید کرده که با هرگونه فروش اجباری «تیک تاک» مقابله خواهد کرد.   حامیان تجارت آزاد نگرانند که این قانون بتواند زمینه را برای سایر کشور‌ها ایجاد کند تا شرکت‌های فناوری آمریکایی را ملزم به فروش فعالیت‌های محلی خود کنند.   کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مدت‌هاست که هشدار داده‌اند که اطلاعات کاربران آمریکایی «تیک‌تاک» می‌تواند توسط مقامات چینی جمع‌آوری شود و چین می‌تواند از این شبکه اجتماعی به عنوان یک کانال تبلیغاتی در بحران‌های آینده استفاده کند.   در سال ۲۰۲۰ ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا جنبش «ممنوع کردن تیک‌تاک» را با یک فرمان اجرایی آغاز کرد.   این موضوع در دادگاه پایه‌گذاری شد، اما «تیک‌تاک» تاکید کرد که از حریم خصوصی کاربران آمریکایی خود با ذخیره کردن تمام داده‌هایشان در «اوراکل» تگزاس محافظت کند.   با این حال گزارش‌هایی مبنی بر این که داده‌های کاربران آمریکایی در دسترس کارمندان «بایت دنس» در چین و شاید خود پکن است، منتشر شد. این گزارش‌ها عنوان می‌کردند که طبق قوانین، چین می‌تواند شرکت‌های محلی را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌ها با دولت کند.   «تیک‌تاک»، اما بار‌ها اعلام کرد که دولت چین به داده‌های کاربران آمریکایی دسترسی ندارد.   چالش‌های قانونی قانون جدید حالا نه تنها شرکت «بایت دنس»، بلکه کاربران و شرکای «تیک‌تاک» در آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.   «تیک‌تاک» ماه گذشته از کاربران خود خواست با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تماس بگیرند و به قانون پیشنهادی مبنی بر اجبار فروش اعتراض کنند. این کار خشم اعضای کنگره را در پی داشت.   برنامه اشتراک‌گذاری ویدئوی «تیک‌تاک» در آمریکا بسیار محبوب است و کاربران متعددی دارد.   این شرکت اعلام کرده که ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در آمریکا دارد و بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ درآمد کسب کرده است.   سخنگوی «تیک‌تاک» در بیانیه‌ای اعلام کرد: مایه تاسف است که مجلس نمایندگان آمریکا از پوشش کمک‌های مهم خارجی و بشردوستانه استفاده می‌کند تا بار دیگر لایحه محدودیتی را که آزادی بیان ۱۷۰ میلیون آمریکایی را پایمال و ۷ میلیون کسب و کار را نابود کند. بستن سکویی که سالانه ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • محدودیت «تیک‌تاک» در آمریکا احتمالاً هفته آینده به تصویب سنا می‌رسد.
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی
  • جنجال ادعای عکس دختر نیمه‌برهنه در خیابان‌های تهـران!
  • فیلم| واکنش کاربران فضای مجازی به ماجرای اصفهان
  • داستان غمگین اینترنت؛ از شایعه تا واقعیت قطعی اینترنت و فیلترینگ
  • جرم‌انگاری قاچاق اسلحه در فضای مجازی در مجلس
  • واکنش کاربران فضای مجازی به ادعای روزنامه صهیونیستی جروزالم پست
  • واکنش کاربران فضای مجازی به حضور ریز پرنده‌ها در اصفهان + فیلم
  • واکنش کاربران فضای مجازی به حضور ریز پرنده‌ها در اصفهان