Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «لایو لاینس»، شاید شما هم به هنگام دیدن تصاویری که از انفجار‌های هسته‌ای رخ داده، این پرسش به ذهنتان آمده است که چرا در این انفجارها، «ابری قارچی شکل» به وجود می‌آید؟

زمانی که یک بمب منفجر می‌شود، انرژی به شکلی ناگهانی از همه جهات آزاد می‌شود؛ بنابراین سوال اینجاست که بجای توپی از آتش که در حال توسعه است، چرا انفجار‌های هسته‌ای به ابر‌های قارچی منجر می‌شوند؟

به گفته «کیتی لاندکوئیست» (Katie Lundquist) محقق در زمینه مهندسی محاسبات در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا در این خصوص می‌گوید: اگرچه انفجار انرژی در ابتدا کره‌ای از هوای داغ را شکل می‌دهد، اما باید گفت که این تازه اول ماجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که هوای داغ بالا می‌رود، توده سیال بزرگتری در ستون مرکزی قرار می‌گیرد.

این محقق در ادامه گفت: به شکلی که یک گوی (کره) شکل گرفته، شما بزگترین ستون سیال کم چگالی را در مرکز آن دارید؛ بنابراین (این ستون کم چگالی) بالا می‌رود؛ به مانند میانه یک «کیک فنجانی» که در فر بالا می‌آید.

او در ادامه افزود: اگرچه کل گوی در حال بالا رفتن است - و خود این ستون مرکزی نیز با سرعت بیشتری بالا می‌رود-، اما هوای سردتر خارج گوی، به سرعت شروع به رفتن به زیر حبابی می‌کند که در حال افزایش است.

این مسأله باعث می‌شود که حباب که در حال بالا آمدن است، به شکل چنبره و یا دونات تغییر شکل دهد و به همین خاطر که مولکول‌های هوای داغ به سرعت در حباب حرکت هستند، در سرعت بالا به یکدیگر برخورد کرده و از هم دور می‌شوند و در نهایت فضای بسیار زیادی بین خود ایجاد می‌کنند که یک فضای نزدیک به خلأ را شکل می‌دهد. این مسأله سبب می‌شود که مواد به سمت خلا مکش شده و به سمت بالا سوق داده شوند و به همین خاطر، ابری قارچی شکل را در بالا و یک منطقه‌ای مسطح‌تر را داخل یک حلقه یا چنبره در پایین آن درست می‌کنند.

ایا ابر‌های قارچی در فضا نیز شکل می‌گیرند؟

بمب‌های هسته‌ای که در زمان جنگ تا کنون استفاده شده و همچنین تجربیات علمی نشان می‌دهد این ابر‌های قارچی می‌توانند در روی زمین شکل بگیرند؛ اما مسأله در مورد فضا چطور است؟ اگر به فرض بمب هسته‌ای بر روی ماه امتحان شود، آیا آنجا نیز ابر قارچی شکل درست می‌شود؟

کیتی لاندکوئیست پاسخ می‌دهد: خیر. او می‌گوید: شما نیاز به یک اتمسفر دارید تا در نتیجه بتواند مواد سیال داشته باشید؛ چیزی به مانند هوا؛ بنابراین این مسأله در خلأ اتفاق نمی‌افتد. محیط بدون هوای کره ماه، راهی برای تبدیل کره اولیه به یک چنبره و یا حلقه (همانطوری که در بالا توضیخش آمد) نخواهد داشت. همچنین در آنجا اختلاف میزان هوا نیست که مکش ستون مواد رخ دهد و ابر قارچی گسترش یابد.

بمب اتمی استفاده شده از سوی آمریکا در ناگاساکی ژاپن،  ۹ اوت ۱۹۴۵

گفتنی است طبق اعلام «بولتن دانشمندان اتمی» (Bulletin of the Atomic Scientists) تهدید رستاخیز هسته‌ای جدی و واقعی قلمداد می‌شود، زرادخانه‌های ترکیبی جهان در خود نزدیک به ۱۰ هزار بمب اتمی دارند که این رقم، نشانگر کاهش این عدد از ۶۰ هزار بمبی بود که در دهه هشتاد میلادی وجود داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بمب هسته ای بمباران هسته ای ابر قارچی ابر های قارچی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • سیل محور طزرجان - ده‌بالا را تخریب کرد
  • مرمت سد های خاکی بالا دست شهر زرند
  • (تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
  • کارلوس توز در بیمارستان بستری شد
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • خطر جاری شدن سیل روستای کوشک بالا را تهدید می کند
  • بازداشت ۳ نفر در آلمان به ظن جاسوسی سطح بالا برای چین
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان