Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بهمن صالحی جاوید در گفت‌وگویی در مورد وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان با توجه به تحولات سیاسی رخ داده در این کشور اظهار کرد: افغانستان یکی از کشورهای بازار هدف و همسایگان ما است که نزدیکی‌های فرهنگی، هم‌زبانی و.... بستر خوبی را برای همکاری با آنها ایجاد کرده است. متاسفانه به دلیل نوسانات سیاسی در افغانستان شرکت‌های ما دچار افت و خیز می‌شوند و ریسک حضور آنها در این کشور بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دولت مرکزی افغانستان نیز در نگاه خود درباره حضور شرکت‌های ایرانی در عرصه پیمانکاری افغانستان تاثیرپذیر است که این موضوع نیز مشکل‌ساز می‌شود. حدود یک ماه پیش یکی از شرکت‌های ایرانی در یکی از مناقصه‌های افغانستان شرکت کرده بود و برنده این مناقصه 1 میلیارد دلاری شد اما ظاهرا عربستان یکی از اعضای هیئت مدیره تامین کننده منابع مالی برای این پروژه بود که شرکت ایرانی را از این دایره خارج کرد.

صالحی جاوید تصریح کرد: کمیسیون مشترک ایران با پیگیری وزارت راه و کمیته تخصصی افغانستان در انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی به خوبی درحال سازماندهی پروژه‌ها و شرکت‌های حاضر و علاقه‌مند به بازار افغانستان است. ولی با توجه به تغییراتی که اتفاق افتاده شرکت‌های ایرانی ملزم هستند که احتیاط بیشتری برای حضور در بازار افغانستان کرده و کمی صبر کنند تا یک امنیت نسبی در این کشور ایجاد شود تا ان‌شاالله دوباره بتوانند فعالیت خود را در افغانستان توسعه دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا قبل از تحولات اخیر در افغانستان کاهش حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور به دلیل مباحث دیگری مانند حضور آمریکایی‌ها، فشار آنها برای کاهش حضور شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی، مسائل بانکی، مشکلات بیمه‌ای و... بود. تحولات اخیر این کشور هم فضا را کمی ناامن می‌کند، وقتی خطر آسیب جانی برای شرکت‌های ایرانی به وجود بیاید، طبیعی است که این شرکت‌ها فعلا صبر کنند. کمااینکه شرکت‌های دیگر کشورها هم این کار را می‌کنند.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اهمیت افغانستان در تجارت گفت: افغانستان بازاری است که راه را برای کار برای کشورهای دیگر مانند کشورهای فارسی‌زبان مثل تاجیکستان یا کشورهایی مانند ترکمنستان باز می‌کند. گرچه ما با ترکمنستان یا پاکستان مرز مشترک داریم اما تجارت با آنها از طریق افغانستان نیز قابل پیگیری است.

وی اضافه کرد: یکی از احساس خطرهای بزرگ ما، ادامه روند ناامنی در افغانستان است چراکه شرکت‌های بیمه بین‌المللی شرکت‌های ایرانی را بیمه نمی‌کنند و پشتیبانی بیمه‌های ایرانی هم به صورت تمام خطر نیست. به همین جهت اگر چنین اتفاقی رخ دهد شرکت‌های ایرانی وارد ریسک بالایی می‌شوند و زیان زیادی می‌کنند.

صالحی جاوید با انتقاد از عدم توجه کافی به صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: امیدواریم دولت بعد به صادرات خدمات فنی و مهندسی توجه جدی کند. در برنامه‌های سازمان توسعه تجارت یا نهادهای دیگری که برای تجارت برنامه‌ریزی می کنند، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از بخش‌هایی که بیشتری مزیت‌ها را در آن داریم اصلا مورد توجه نیست.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: همچنین امیدواریم دولت آینده موفق شود که مناسبات بانکی بهتری را با کشورهای همسایه ایجاد کند تا پیمانکاران ایرانی بتوانند حضور پررنگ‌تری در این کشورها برای بازسازی یا توسعه زیرساخت داشته باشند. کشورهای همسایه پروژه‌های بسیار زیادی را دارند و ما انتظار داریم که از میان 1000 میلیارد دلار واردات در کشورهای همسایه سهم 10 درصدی داشته باشیم ولی اکنون سهم ما کمتر از 2 درصد است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شرکت ایرانی پروژه افغانستان عربستان صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران اشاره کرد و گفت: هدفگذاری صادراتی استان در سال جاری نیز یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است.   علی غفوری مقدم افزود: در کنار استراتژی حفظ بازارهای موجود به دنبال توسعه بازار هستیم و یکی از اولویت‌های ما در این راستا بازار بکر قاره آفریقا است، با وجود محدودیت‌های مالی و حمل‌ونقل، اما پتانسیل‌های بسیاری جهت تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.   وی به بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت با آفریقا و برپایی همایش ها و برنامه ریزی های انجام شده دراین خصوص گفت: در راستای متناسب‌سازی تراز تجاری با کشورهای آفریقایی می‌توان نسبت به واردات محصولات کشاورزی و معدنی مورد نیاز کشورمان اقدام کرد.   نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به شناخت محدود فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و فرصت‌های تجاری موجود در آن اشاره کرد.   مرتضی قندچی گفت: در راستای توسعه روابط تجاری با این قاره، لازم است اقداماتی از جمله تعیین تعرفه ترجیحی گمرکی با کشورهای این حوزه و تسهیل حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای آفریقایی انجام گیرد.   مشاور بین‌الملل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، با کشورهای محدودی در این قاره مراودات تجاری داریم، آفریقایی‌ها خواهان خدمات فنی و مهندسی ما هستند.   امیر حامد رضایی افزود: آنان این درخواست را دارند که فعالیت‌های اقتصادی با مسائل سیاسی ترکیب نشود، بخش خصوصی واقعی در این کشورها حضور پیدا کند و انتقال تکنولوژی انجام شود.

دیگر خبرها

  • عربستان : توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود
  • افتتاح سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا توسط شرکت ایرانی
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج
  • برای نخستین بار ؛ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره) همزمان با اعزام زوار ایرانی + فیلم
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • آفریقا ظرفیت جذب انواع کالاهای ایرانی را دارد
  • آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو با حضور فیلم‌های ایرانی
  • ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال؛ 100 بازداشتی و 12 زندانی!
  • ۷۴ هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران