Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@12:40:23 GMT

چارچوب سیاست‌ ایران در برجام تغییر نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۶۳۱۶

چارچوب سیاست‌ ایران در برجام تغییر نمی‌کند

«ابوالفضل عمویی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: ۶ دور مذاکرات برای احیای برجام براساس سیاست‌های قطعی رهبر معظم انقلاب، ازجمله لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی تحریم‌ها به صورت موثر و اقدام ایران پس از اقدام طرف مقابل برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روند مذاکرات زودتر می‌توانست به نتیجه برسد، گفت: دلیل تاخیر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، رویکرد طرف آمریکایی بود که آنچه را که در کلام بیان می‌کرد باید در متن مذاکرات هم لحاظ کند ولی برای انجام این اقدام خودداری می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمویی ادامه داد: مقام‌های آمریکایی بارها به این موضوع اذعان کردند که سیاست فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است ولی در عین حال بر حفظ تحریم‌ها اصرار کرده و حتی تلاش می‌کنند موضوعات دیگری را به مذاکره اضافه کنند.

وی اضافه کرد: طرف آمریکایی با اتخاذ مواضع نادرست و غلط روند مذاکرات را طولانی کرد تا اینکه این مذاکرات با تغییر دولت در ایران همزمان شد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: از سوی دیگر یکی از خواسته‌هایی جمهوری اسلامی در مذاکرات، عدم تکرار دوباره خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای بود اما طرف آمریکایی حاضر نشد تضمین واقعی در این زمینه بدهد.

عمویی، رویکرد غیرقانونی و یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام را خلاف قطعنامه شورای امنیت عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از تکرار این خروج یکجانبه، جمهوری اسلامی ایران پافشاری می‌کند درصورتی که آمریکا مایل به بازگشت به برجام است باید در مجموعه ۵+۱ بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عدم ارائه تضمین از سوی آمریکا را از چالش‌های مهم مذاکرات وین برشمرد و گفت: اعتمادی به نیت آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق برجام وجود ندارد و مشخص نیست که آیا طرف آمریکایی می‌خواهد صرفا از ظرفیت‌های بازگشت به برجام مانند موضوع «اسنپ بک» علیه ایران استفاده کند یا قصد اجرای واقعی برجام را دارد.

عمویی درباره رویکرد دولت بایدن در مذاکرات وین گفت: آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دولت ترامپ از برجام خارج شد و سال ۲۰۲۱ در دولت جو بایدن علاقه خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرد. اما از آنجا که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است، شروطی برای بازگشت آمریکا به برجام در نظر گرفته شده که از طریق مذاکرات بین ایران و ۱+۴  پیگیری شده و هنوز هم این مذاکرات به پایان نرسیده است.

وی، روند مذاکرات وین را  برخلاف خواسته‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که آمریکا به جای گفتمان محض، اقدام عملی انجام ندهد، نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد.

چارچوب سیاست‌های ایران در برجام تغییر نمی‌کند

عمویی با بیان اینکه مذاکرات به دلیل انتقال دولت‌ در ایران متوقف شده است، گفت: مذاکرات پس از استقرار رسمی دولت جدید ادامه خواهد داشت اما در چارچوب سیاست‌هایی که پیش از این برای مذاکرات در نظر گرفته شده بود، ‌تغییری رخ نخواهد داد.

نماینده مردم تهران با اشاره به بررسی متن اولیه مذاکرات وین از سوی کمیته تطیبق ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات در دولت آینده دچار تغییرات اساسی نشود.

وی اضافه کرد: دولت بعدی با تقویت اقتصاد داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌ها حتما می‌تواند به تقویت مواضع کشور در مذاکرات وین کمک کند.

درباره منابع ایران در کره و ژاپن اتفاقی نیفتاده است

عمویی همچنین درباره موافقت آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و ژاپن، گفت: آنچه درباره کره و ژاپن انجام شده، اجازه انتقال پول نیست بلکه اجازه برداشت ۷۰ میلیون دلار از این منابع توسط شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران طلب بالای ۷ میلیارد دلاری دارد و به این منابع هم دسترسی ندارد ولی طرف مقابل برای طلب ۷۰ میلیون دلاری خود به منابع دسترسی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدام آمریکا برای حفظ منافع شرکت‌هایی کره ای و ژاپنی است، خاطرنشان کرد: این رفتار آمریکا نه تنها نشان دهنده حسن نیت نیست بلکه اقدامی علیه ایران تلقی می‌شود.

برچسب‌ها برجام کره‌ جنوبی جمهوری اسلامی ایران وین مذاكرات هسته ای شورای عالی امنیت ملی ژاپن مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا دولت تهران ابوالفضل عمویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کره جنوبی جمهوری اسلامی ایران برجام کره جنوبی جمهوری اسلامی ایران وین مذاكرات هسته ای شورای عالی امنیت ملی ژاپن مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا دولت تهران ابوالفضل عمویی جمهوری اسلامی طرف آمریکایی روند مذاکرات مذاکرات وین امنیت ملی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت دمشق واکنش صهیونیست‌ها در برابر سیاست های ایران بود/ باید سیاست‌های منطقه ای را تغییر داد!

اصلاح‌طلبان طی روزهای اخیر بارها مخالفت خود را با انتقام ایران مطرح کرده و طی یک بازنمایی و در جهت تولید هراس اجتماعی از خطر جنگ سخن به میان آوردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تأثیر اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل بر محاسبات غرب، تحقق وعده صادق با هماهنگی میدان و دیپلماسی، تازه‌ترین سیاهه از بدهی معوق بانک‌ها و بازارهای جهانی در سردرگمی و انتظار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بررسی برخی دیدگاه های اصلاح طلبان رادیکال بیانگر آن است که آنان در مطالبی می کوشند تا از سویی از فداکاری خود بابت عدم انتقاد جریان خود از حاکمیت در شرایط کنونی سخن به میان آورده و از سوی دیگر با هجمه به سیاست خارجی جمهوری اسلامی اینگونه القاء کنند که شرایط تنش موجود با رژیم صهیونیستی حاصل همین سیاست ها می باشد!

بررسی برخی مطالب مطرح شده پیش از عملیات نظامی ایران علیه اهدافی در رژیم صهیونیستی و تنبیه این رژیم بیانگر آن است که برخی چهره ها و رسانه های جریان اصلاحات ضمن تاکید بر عدم لزوم پاسخ نظامی ایران تصریح می کردند که برای جلوگیری از تنش با اسرائیل تنها راه ممکن تغییر سیاست های منطقه ای ایران است!

در این رابطه عباس عبدی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد کوشید تا با عادی و منطقی جلوه دادن جنایت دمشق و تئوریزه کردن عدم لزوم پاسخ ایران نوشت:

معتقدم که حمله اسراییل در اصل واکنشی بوده است و نیازی به پاسخ و واکنش ایران ندارد. اسراییل در جریان جنگ غزه بزرگ‌ترین لطمه نظامی و حیثیتی و سیاسی را از سال ۱۹۴۸ تاکنون متحمل شده و هنوز نیز از زیر بار این ضربه خارج نشده است. درست یا نادرست آنان حداقل بخشی از این وضع را محصول سیاست‌های ایران می‌دانند و اقدامات خود را واکنشی به این وضعیت معرفی می‌کنند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه مشکل سیاست ایران در برابر رژیم صهیونیستی را عدم به رسمیت شناختن این رژیم دانست و مدعی شد که این وضعیت امکان استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی رسمی علیه اسراییل را از ایران سلب کرده‌ و از سوی دیگر نیز امکان پاسخ همسنگ و مناسب از نیروهای نیابتی را نیز محدود کرده است.

عبدی اما در ادامه ضمن تلاش برای برجسته سازی کلیدواژه جنگ و با تولید هراس در این رابطه با بیان اینکه دیر یا زود به مرحله‌ای می‌رسیم که ظاهرا تاکنون از آن پرهیز کرده‌ایم، راه حل را جز تغییر سیاست‌های کلان منطقه‌ای ایران ندانسته است!

بررسی مطالب عباس عبدی نشان می دهد که چگونه تحلیل های این فعال سیاسی اصلاح طلب فرسنگ ها با شناخت خباثت رژیم جعلی از یک سو و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران از جانب دیگر فاصله دارد که اگر جز این بود جنایت دمشق را در قالب واکنش طبیعی اسرائیل تئوریزه نکرده و حتی به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی تاخته و چشم بر تمامی جنایت های رژیم خبیث نمی بست.

روزنامه هم‌میهن نیز عملیات وعده صادق را مقدمه پاسخ صهیونیست‌ها و افزایش تنش خوانده و می‌نویسد:

اسرائیل اما با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، نشان داد که تمایل دارد اماکن دیپلماتیک ایران را هدف قرار دهد و ایران با پاسخ خود نشان داده ابایی از حمله مستقیم به اسرائیل ندارد. و این یک قاعده جدید در درگیری دو طرف است. ایران نشان داده که تمایل و توانش را دارد که از حمله به بلندی‌های جولان نیز فراتر رفته و حملاتی را به سراسر اسرائیل صورت دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

این قاعده جدید و این نوع زد و خورد، موجب خواهد شد که حملات طرفین به یکدیگر به یک وضعیت معمول و عادی تبدیل شود و بنابراین، این احتمال که هر یک از طرفین در موقعیت دیگری، بار دیگر چنین گزینه‌ای را انتخاب کنند، افزایش یافته و گزینه این‌چنینی به گزینه‌ای عادی تبدیل خواهد شد.

روزنامه آرمان ملی نیز حمله دفاعی ایران را با شاخص‌های تورمی و جهت‌دار مقایسه کرده و در یادداشتی نوشته است:

اگر تنش بین ایران و کشورهایی که درگیر جنگ حماس هستند و به طور مشخص اسرائیل، در آینده بیشتر بشود این تلاطم‌ها بیشتر خواهد شد و اگر این تنش‌ها کمتر بشود، تلاطم‌ها فقط متاثر از متغیرهای اقتصادی است ولی به نظر می‌رسد که حداقل تنشی که درخصوص سفارت ایران در دمشق اتفاق افتاد و منجر به این تلاطم چند روز گذشته شد، تلاطم ناشی از این تنش ظرف چند روز آینده به حداقل خواهد رسید!

بررسی مطالب مطرح شده از سوی اصلاح طلبان بیانگر آن است که اولا، این جریان طی روزهای اخیر بارها مخالفت خود را با انتقام ایران مطرح کرده و طی یک بازنمایی و در جهت تولید هراس اجتماعی از خطر جنگ سخن به میان آورده و در حتی در این شرایط بر لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی سخن به میان آورده و حتی برخی لایه های رادیکال آن نیز به عنوان وکیل مدافع این رژیم ضرورت تغییر در سیاست های کلان منطقه ای ایران را پیشنهاد می دادند.

دیگر خبرها

  • رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • خطوط قرمز خود را در مذاکرات تغییر نمی‌دهیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • جنایت دمشق واکنش صهیونیست‌ها در برابر سیاست های ایران بود/ باید سیاست‌های منطقه ای را تغییر داد!
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است