Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-19@03:49:25 GMT

کهکشان M82؛ کهکشانی پرستاره همراه با بادهای سهمگین

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۷۰۰۹

کهکشان M82؛ کهکشانی پرستاره همراه با بادهای سهمگین

ایتنا - این کهکشان به خاطر ظاهر کشیده‌ای که دارد، به کهکشان سیگار برگ نیز معروف است و نزدیک به ۳۰ هزار سال نوری پهنا دارد و در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری از مرز شمالی دب اکبر قرار گرفته است. کهکشان M82 یک کهکشان پرستاره و بادخیز است. در واقع، از طریق انفجارهای ابرنواختر متعاقب و باد شدید حاصل از ستاره‌های عظیم، نرخ بسیار بالای تشکیل ستاره در کهکشان M82 باعث بروز پدیده‌های عجیب‌وغریب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
شواهد مربوط به بادهای سهمگین مربوط به مناطق مرکزی این کهکشان در تصویر برگزیده امروز مشخص و واضح است. این تصویر ترکیبی، انتشار رشته‌های بلند گاز هیدروژن اتمی را به رنگ‌های قرمز نشان می‌دهد. مقداری از گاز موجود در این باد سهمگین که با عناصر سنگین ساخته شده و در ستارگان عظیم غنی گردیده، به فضای میان‌کهکشانی فرار می‌کند. دانشمندان انتظار دارند نرخ بسیار بالای تشکیل ستاره در این کهکشان (که البته از برخورد نزدیک با کهکشان بزرگ همسایه آن یعنی M81 نیز تأثیر پذیرفته)، تا حدود ۱۰۰ میلیون سال تداوم داشته باشد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: ناسا فضا کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۷۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، سانچو سه‌شنبه شب موفق شد به همراه تیم دورتموند با پیروزی  دراماتیک برابر اتلتیکو مادرید در دیدار برگشت از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به جمع چهار تیم برتر این مسابقات راه پیدا کند.


سانچو پس از درگیری با تن‌هاخ در پنجره نقل و انتقالات زمستانی در ماه ژانویه از منچستریونایتد جدا شد و با امضای قراردادی قرضی بار دیگر به دورتموند برگشت و حالا این فرصت را دارد که به همراه این تیم به فینال لیگ قهرمانان صعود کند.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) سرود دورتموند به مرحله نیمه نهایی این مسابقات نوشت:" جیدون سانچو با دورتموند به مرحله نیمه نهایی رسید. این باید اتفاقی بسیار وحشتناک برای تن‌هاخ باشد."


کاربر دیگری هم با کنایه به این مربی هلندی اضافه کرد:" به سانچو برای اینکه توانست در لیگ قهرمانان به مرحله‌ای بسیار بالاتر از آنچه که برونو فرناندزی که بهترین خرید یونایتد پس از دوران کانتوناست و رشفورد که مدعی کسب توپ طلاست صعود کردند برسد تبریک می‌گویم."


یکی دیگر از کاربران اظهار داشت:" سانچو به نیمه نهایی لیگ قهرمانان می‌رود، در حالی که تن‌هاخ در خانه نشسته و مطمئن نیست که در پایان فصل همچنان بر سر این کار هست یا خیر."

دیگر خبرها

  • تعهد مهمی که وزارت ارتباطات از اپراتورهای تلفن همراه گرفت
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند
  • شب پرستاره قدس و جیغ نتانیاهو
  • یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین
  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)