Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه گزارش های مالی منتشر شده از عملکرد سایپا در سال ۹۹ حاکی از زیان انباشته ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، اما بررسی کارشناسانه و تخصصی‌تر عملکردِ این گروه خودروسازی نشان می دهد، دست‌ِکم در دوسال گذشته روندی رو به رشد و بهبود داشته و در بخش هایی که حوزه اختیارات مدیریت سایپا بوده، نتایج مثبت و حتی ارزشمندی را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سایپانیوز، با وجود آنکه گزارش های مالی منتشر شده از عملکرد سایپا در سال ۹۹ حاکی از زیان انباشته ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، اما بررسی کارشناسانه و تخصصی‌تر عملکردِ این گروه خودروسازی نشان می دهد، دست‌ِکم در دوسال گذشته روندی رو به رشد و بهبود داشته و در بخش هایی که حوزه اختیارات مدیریت سایپا بوده، نتایج مثبت و حتی ارزشمندی را ثبت کرده است؛ چرا که زیان درج شده در کارنامه سال ۹۹ سایپا به طور کامل ناشی از قیمت گذاری دستوری محصولات است که به جرات می توان گفت اگر اقدامات مدیریتی سایپا در جهت انضباط مالی، توسعه محصولات و افزایش تولید وعرضه نبود، زیانِ بسیار بیشتری ثبت می شد.

عملکرد خساپا در کل سال ۹۹ متاثر از قیمت‌گذاری دستوری محصولات در حالی با زیان همراه بوده که این شرکت در بهار همین سال سود عملیاتی ۲۹ میلیارد تومانی را به جای گذاشت و پس از سال ها از زیان خارج شده بود، با این وصف افزایش ۲۴۸ درصدی نهاده های تولید و ۸۰ درصدی نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید را چندین برابر کرد اما سیاست اشتباه و تامل برانگیز قیمت گذاری دستوری، تولید خودرو را با زیان مواجه ساخت تا همزمان با زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی سایپا، هزاران میلیارد تومان درآمد ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر شود.

جدا از این، عملکرد گروه خودروسازی سایپا در بخش های دیگر نیز قابل دفاع بوده است؛ از جمله اینکه تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه می رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سال های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی ناچیز و معقول است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۳ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد.

سایپا در بخش مالی و اقتصادی نیز در دو سال گذشته، عملکردی قابل دفاع داشته که اگر سرفصل‌ها و تحقق اهداف آن را با شرایط تحریم‌های سختگیرانه و ظالمانه بین المللی و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در نظر بگیریم، می توان گفت که اقدامات سایپا بسیار ارزشمند بوده و می توان با انتقال دانش و تجربیات مدیریتی، در ماه ها و سال های پیش رو نیز از آنها بهره برد.

کاهش ۸ درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی از طریق مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهی های ارزی معوق به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، تسویه بدهی‌های معوق ریالی و تسهیلات گران قیمت و تمامی ضمانت نامه ها و تعیین تکلیف چک های برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمامی شرکت‌های گروه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش دارائی های غیرمولد در دو سال گذشته و استفاده از شیوه های نوین بازار سرمایه برای تامین مالی، بخشی از اقدامات قابل اعتنای گروه خودروسازی سایپا در حوزه مالی و اقتصادی است.

علاوه بر اقدامات موثر سایپا در حوزه های مالی و فروش، این گروه خودروسازی در زمینه افزایش کیفیت و توسعه محصولات نیز گام های اساسی برداشته، تا آنجا که تصویر ذهنی جامعه به سمت پذیرش سایپای نوین حرکت کرده است.

توقف تولید پراید که پرتیراژترین محصول در صنعت خودرو ایران به شمار می رفت و جایگزینی آن با محصولات به روز و استاندارد سایپا، طراحی، تولید انبوه و عرضه ایمن ترین خودرو صددرصد ایرانی شاهین با توان گذراندن استانداردهای صنعت خودرو اروپا و تولید و عرضه مدل هایی جدید از دو خودرو کوییک و ساینا، تحول اساسی در سبدمحصولات سایپا ایجاد کرده است تا مشتریان ذهنیت خود از سایپا به عنوان پرایدساز را اصلاح کنند.

این روند رو به رشد، در ماه های باقیمانده از سال ۱۴۰۰ نیز با توان و شدت لازم ادامه پیدا خواهد کرد و دو محصول جدید آریا و اطلس به همراه شاهین اتومات به محصولات گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهند شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قیمت گذاری دستوری میلیارد تومانی گروه خودروسازی هزار میلیارد سال گذشته سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۳ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ کاهش قیمت ساینا و شاهین در بازار

فرارو- قیمت ساینا S دنده‌ای در بازار آزاد امروز دوشنبه سوم اردیبهشت به ۴۵۰ میلیون تومان رسید. نسبت به خریدوفروش‌های دیروز شاهد کاهش پنج میلیونی قیمت ساینا S دنده‌ای هستیم و همزمان ارقام پیشنهادی فروشنده‌های شاهین دنده‌ای و شاهین اتومات نیز به همین اندازه تقلیل پیدا کرده است.

قیمت شاهین دنده‌ای امروز ۷۷۵ میلیون تومان است و خرید شاهین اتوماتیک ۸۷۵ میلیون تومان خرج برمی‌دارد. با این حال وارداتی‌های سایپا امروز هر کدام ۵۰ میلیون گران شدند.

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ امروز یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ به‌طور متوسط یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهد کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل دوم اردیبهشت سوم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

450 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

442 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

590 میلیون تومان

590 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 700 میلیون تومان

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 900 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

780 میلیون تومان

775 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

880 میلیون تومان

875 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آغاز فروش فوق‌العاده سایپا با تحویل ۳ ماهه از فردا + جزییات
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید
  • تسلا باز هم قیمت خودروهایش را کاهش داد
  • مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو تغییر می‌کند
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • چرا مدیریت خودروسازان دولتی محکوم به واگذاری به بخش خصوصی است؟
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۳ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ کاهش قیمت ساینا و شاهین در بازار
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول