Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@19:51:03 GMT

این کودکان به کووید-۱۹شدید مبتلا نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۹۹۷۰

این کودکان به کووید-۱۹شدید مبتلا نمی‌شوند

فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های تنفسی از عوامل شایع پرخطر در ابتلا به بیماری کووید-۱۹محسوب می‌شوند.

به گزارش برنا؛ کووید-۱۹ (COVID-۱۹) که به علت سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) ایجاد می‌شود، بیماری تنفسی است که جمعیت زیادی در سراسر جهان را آلوده کرده و باعث مرگ‌ومیر افراد بسیاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسم و کووید-۱۹

نیاز مستمری برای بررسی ارتباط بین آسم و عفونت سارس-کوو-۲ در مطالعات مبتنی بر جمعیت بر روی کودکان و نوجوانان وجود دارد و آسم، شایع‌ترین بیماری پزشکی مزمن و علت اصلی بستری است.

نتایج چندین تحقیق نشان داده است، افراد مبتلا به آسم کمتر در معرض عفونت سارس-کوو-۲ قرار دارند و کمتر به کووید شدید مبتلا می‌شوند، تا به امروز، بیماران مبتلا به آسم تنها یک تا ۲ درصد از بیماران کووید-۱۹ بستری در سراسر جهان را تشکیل داده‌اند. علاوه بر این، آسم در بین افرادی که آزمایش سارس-کوو-۲ مثبت داشتند در مقایسه با افرادی که از نظر ویروس منفی بودند شیوع کمتری داشته است.

قابل توجه است، این مطالعات بر بزرگسالان متمرکز شده است. در این زمینه، محققان دانشگاه دوک ایالات‌متحده علاقه‌مند به تعیین خطر ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان بین سن پنج تا ۱۷ سال مبتلا به آسم بودند به همین منظور، محققان خطر ابتلا به عفونت سارس-کوو-۲ در وضعیت آسم، کودکانی که تحت مراقبت‌های بهداشتی در شهرستان دورهام، کارولینای شمالی بودند را ارزیابی کردند.

آنان همچنین بررسی کردند که چگونه استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (ICS) و وجود بیماری‌های آتوپیک همراه (حساسیت به آلرژن‌ها) ارتباط بین آسم و خطر عفونت سارس-کوو-۲ را تعدیل می‌کند.

نتایج مطالعه

این مطالعه شامل ۴۹هزار و ۴۵۵ کودک بود و در سیستم بهداشت دانشگاه دوک (DUHS)  طی یک دوره هشت ماهه از اول مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ انجام شد. از این کودکان، ۶۵۱۵ (۱۳.۲درصد) مبتلا به آسم بودند. به‌طور کلی، ۱.۱ درصد از کودکان در طول دوره آزمایش از نظر عفونت سارس-کوو-۲ مثبت بودند، از این تعداد ۶۶ (یک درصد) کودک مبتلا به آسم بودند و ۴۹۸ (۱.۲درصد) کودک مبتلا به آسم نبودند.

محققان مطالعه حاضر  که بر روی سرور پیش چاپ medRxiv منتشر شده است، دریافتند که آسم با کاهش خطر ۳۵ درصدی عفونت سارس-کوو-۲ در کودکان همراه است. این کاهش خطر در بین کودکان مبتلا به آسم که کورتیکواستروئید استنشاقی برای آنان تجویز شده یا مبتلا به بیماری‌های آتوپیک بوده‌اند نیز صادق بود.

این یافته نشان می‌دهد که این عوامل بر حساسیت به عفونت سارس-کوو-۲ تاثیر می‌گذارند. جالب توجه است، محققان دریافتند که هیچ یک از کودکان مبتلا به آسم که به سارس-کوو-۲ مبتلا شده‌اند، نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

هیچ مدرکی دال بر اثبات این که بیماری آسم کودکان را مستعد ابتلا به کووید-۱۹ شدید می‌کند، یافت نشد، این تحقیق یک مشاهده مفید برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و والدین کودکان دارای آسم است.

مفاهیم تحقیق

در حالی که تحقیقات قبلی حاکی از آن است که استفاده از ICS خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی عمومی را قبل از کووید-۱۹ افزایش می‌دهد، داده‌های فعلی نشان می‌دهد که این داروها حساسیت به عفونت سارس-کوو-۲ یا شدت کووید-۱۹ را در کودکان افزایش نمی‌دهند. برعکس، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ICS ممکن است در کاهش خطر ابتلا به  سارس-کوو-۲در کودکان نقش داشته باشد.

بنابراین، محققان بر اهمیت ادامه مصرف این داروها در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تاکید کردند. استفاده از ICS و بیماری‌های آتوپیک همراه ممکن است به ارتباط بین آسم و حساسیت سارس-کوو-۲ کمک کند.

عوامل مختلفی ازجمله کاهش بیان گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین -۲ (ACE۲)، سرکوب اینترفرون‌ها و قرار گرفتن در معرض نسبتا کمتر سارس-کوو-۲ در کودکان مبتلا به آسم و استراتژی‌های کاهش خطر، همه ممکن است در ایجاد کاهش حساسیت کودکان مبتلا به آسم به کووید-۱۹ کمک کند.

نتیجه

آسم در کودکان و نوجوانان مبتلا به کووید-۱۹با نتایج بدتری همراه نیست. بدیهی است که کودکان مبتلا به آسم در معرض خطر کمتری از عفونت سارس-کوو-۲ هستند و به‌طور کلی علائم خفیف کووید-۱۹ دارند. بنابراین، محققان اکیدا توصیه می‌کنند که کودکان مبتلا به آسم طی روند همه‌گیر کووید-۱۹ به درمان و برنامه‌های درمانی آسم خود ادامه دهند.

*تذکر مهم

medRxiv گزارش‌های علمی مقدماتی را منتشر می کند که توسط همکاران بررسی نمی‌شوند  بنابراین نباید به‌عنوان یک نتیجه‌گیری، راهنمای عمل بالینی / رفتار مرتبط با سلامتی  یا به‌عنوان اطلاعات ثابت شده تلقی شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهان کودکان و نوجوانان ویروس کودکان بیمارستان بهداشتی و درمانی والدین درمان بهداشتی و درمانی بیمارستان کودکان کودکان و نوجوانان ویروس کودکان مبتلا به آسم عفونت سارس کوو ۲ سارس کوو ۲ خطر ابتلا کووید ۱۹ کاهش خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.

به گزارش ایسنا، کشف جدید ناسا ممکن است شبیه به طرح یک فیلم جدید درباره بیگانگان به نظر برسد، اما این آژانس فضایی در واقعیت یک باکتری جهش‌یافته را در فضا پیدا کرده است.

پژوهشگران ناسا ۱۳ سویه را از باکتری «انتروباکتر بوگاندنسیس» (Enterobacter Bugandensis) کشف کردند که با بروز عفونت‌های خونی در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» مرتبط هستند. این عفونت‌ها می‌توانند سلامتی فضانوردان را به خطر بیندازند.

محیط ناملایم ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند سطوح بالاتر دی‌اکسید کربن، به جهش باکتری‌ها منجر می‌شود و وقتی باکتری‌ها در معرض ریزگرانش قرار می‌گیرند، می‌توانند در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت کنند.

این باکتری‌ها از فضانوردان استفاده کردند تا به آزمایشگاه مداری برسند و اکنون پژوهشگران هشدار داده‌اند که ریزگرانش می‌تواند بر سلامتی فضانوردان تأثیر بگذارد و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت ناشی از باکتری‌ها کند.

این جهش باعث شد که باکتری‌ها در گروه پاتوژن‌های «ESKAPE» قرار بگیرند. این گروه دربردارنده باکتری‌هایی است که عامل اصلی عفونت هستند و در برابر مراقبت‌های پزشکی مقاومت می‌کنند.

این باکتری‌ها با بروز عفونت‌های شدید مانند عفونت خونی نوزادان موسوم به «سپسیس نوزادی» (Neonatal Sepsis) مرتبط هستند. عفونت‌های ناشی از انتروباکتر می‌توانند به بروز سپسیس، عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های پوست و بافت‌های نرم و همچنین «اندوکاردیت» (Endocarditis) منجر شوند که یک التهاب تهدیدکننده زندگی است.

پژوهشگران برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ هنگام انجام دادن یک بررسی گسترده روی قارچ‌ها و باکتری‌های ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ریزارگانیسم‌هایی را در بدن فضانوردان کشف کردند، اما اخیرا توانستند باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس پیشرو را شناسایی کنند. آن‌ها ۱۳ سویه از این باکتری را در سه قسمت از ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند؛ چهار سویه در سیستم گردش هوا، یک سویه در دستگاه ورزشی و هشت سویه در حمام.

پژوهشگران در طول تحقیقات خود، به جای مقایسه کردن باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس یافت‌شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی با تغییرات روی زمین، سه گام را برای شناسایی جهش باکتری برداشتند.

آن‌ها ابتدا بررسی کردند که چگونه ژنوم باکتری و عملکرد آن در طول انطباق با محیط ناملایم فضا تغییر کرده است. این تعییرات پیش از رفتن به مرحله دوم رخ دادند. پژوهشگران در مرحله دوم، فراوانی جمعیت انتروباکتر بوگاندنسیس را در ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند. در نهایت، پژوهشگران به بررسی تعاملات متابولیکی میان باکتری‌ها پرداختند که به سایر ریزارگانیسم‌ها در زنده ماندن و رشد کردن کمک می‌کنند.

ناسا گزارش داد: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که در شرایط ناملایم، سویه‌های جداشده از ایستگاه فضایی بین‌المللی جهش می‌یابند و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز می‌شوند. این سویه‌ها طی بررسی‌ها توانستند به مرور زمان به مقدار قابل توجهی در ایستگاه فضایی باقی بمانند. ژنوم‌های موجود در ایستگاه به طور میانگین ۴۵۶۸ ژن را نشان دادند که تعداد آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین ۴۴۱۶ ژن موجود در ژنوم‌های روی زمین است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که سویه‌های جهش‌یافته، ژن‌های کاملا متفاوتی دارند و این ژن‌ها ممکن است به ایجاد توانایی مقاومت در برابر چند دارو منجر شده باشند.

اگرچه یک گونه از انتروباکتر بوگاندنسیس روی زمین وجود دارد، اما شرایط ناملایم محیط ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند ریزگرانش، تابش خورشیدی و افزایش سطح دی‌اکسید کربن باعث می‌شوند که باکتری‌ها برای زنده ماندن جهش یابند.

این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل دیگری مانند تهویه، رطوبت و فشار هوا ممکن است به رشد باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس کمک کرده باشند. همچنین، این پژوهش نشان می‌دهد که سویه باکتریایی می‌تواند با سایر ریزارگانیسم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی هم‌زیستی داشته باشد و به بقای آن‌ها کمک کند.

پژوهشگران با مطالعه چگونگی زنده ماندن ریزارگانیسم‌ها در محیط ناملایم ایستگاه فضایی بین‌المللی گفتند: این پژوهش، روزنه‌هایی را به روی اقدامات پیش‌گیرانه مؤثر برای حفظ سلامتی فضانوردان باز می‌کند.

دیگر خبرها

  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند