Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر طاهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال استان کرمان به دلیل خشکسالی و مبارزه علیه ملخ صحرایی، شاهد بروز این آفت نبود افزود: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان های جیرفت و کهنوج را در سال جاری تهدید می کند واخیرا ردپای این آفت در نخلستان های شهرستان نرماشیر در شرق کرمان نیز مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما طی سه سال گذشته در جیرفت، کهنوج و منوجان دیده شده و هفته قبل تله های فرمونی این آفت را در نرماشیر به دام انداخته اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به انجام ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان های استان کرمان تصریح کرد: بعد از شکار این آفت در نرماشیر، نشستی پیرامون حذف این آفت در شهرستان های شرقی کرمان برگزار و مصوب شد کارشناسان جهاد کشاورزی به صورت ویژه نخلستان های این مناطق را پایش کنند و کارشناسان خبره به امر ردیابی و پایش این آفت نظارت داشته باشد.

وی از مشارکت کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی به منظور مهار آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان ها به عنوان اصلی مهم در مهار این آفت نام برد و گفت: از مسئولان سازمان حفظ نباتات به منظور بازدید و جذب اعتبار برای مبارزه با این آفت دعوت شده که این افراد طی هفته جاری به کرمان سفر خواهند کرد.

طاهری، سوسک سرخرطومی حنایی خرما را آفتی چوب خوار معرفی و تصریح کرد: این آفت تنه نخل را از داخل می خورد و درخت خشک شده و با یک باد می شکند و از بین می رود.

وی تاکید کرد: نخستین راه کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما وارد نکردن اندام های گیاهی از مناطق آلوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی، خرما مهم ترین و خطرناک ترین آفت نخل محسوب می‌شود که با نسب تله های فرمونی در باغ ضمن ردیابی می توان با آنها مبارزه کرد.

وی افزود: درختان آلوده در باغ ها باید توسط کارشناسان معاینه و در صورت آلوده بودن اقدامات لازم انجام شود.

طاهری به برگزاری کارگاه های آموزشی، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، پخش بروشور و غیره به عنوان اقدامات حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی و آگاه سازی کشاورزان نام برد و گفت: مهم ترین راه مبارزه همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی است.

آفت سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا ۱۰۰ درصد به نخل خسارت وارد کند و ردیابی آن براساس پایش‌های چشمی، مشاهده علائم و استفاده از فرمون‌های جنسی مخصوص این سوسک انجام می‌شود.

سوسک حنایی خرما یکی از آفات بسیار مهم درختان نخل است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کرمان نخلستان کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کرمان نخلستان وزارت جهاد کشاورزی کرمان نخلستان کشاورزی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما جهاد کشاورزی استان کرمان نخلستان ها حفظ نباتات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد

نصرت الله نیکو مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا هزار و ۲۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شوند و نیاز بهره برداران را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه هزار و ۹۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: ۱۳۰ طرح برای این منظور در دستور کار قرار دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۶۳ درصد بوده و درحال تکمیل است.

نیکو اضافه کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که این عملکرد سبب شده تا در سطح کشور رتبه دهم را بین استان‌ها به دست بیاوریم.

به گفته این مسئول، سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ریزی پیش رو باید سه هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی اجرایی کند که بخش قابل توجهی از این مهم نیازمند تامین اعتبار به موقع و در برخی موارد همکاری بهره برداران است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سامانه‌های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت مصرف آب می‌شود که استفاده از این روش به عنوان یکی از برنامه اصلی و هدفمند در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان