Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی محققان دانشکده پزشکی استنفورد دریافتند که برخی افزودنی‌ها می‌توانند واکسن‌ها را برای محافظت از بدن در برابر طیف وسیعی از ویروس‌ها تقویت کنند.

به نقل از استنفورد دیلی، نتایج این تحقیق، بینش جدیدی در مورد تاثیرات واکسن بر سیستم ایمنی و روش‌های مقابله با بیماری‌های مسری و همه‌گیری‌های آینده ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی متشکل از ۲۳ محقق به این نتیجه رسیدند که افزودن مواد کمکی – ماده‌ای که می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را افزایش دهد - باعث می‌شود برخی واکسن‌ها ژن‌های ضدویروسی بیشتری را فعال کنند.

فلورین ویمرز، محقق ارشد موسسه ایمنی، پیوند و عفونت اظهار کرد: هنگامی که یک بیمار چنین واکسنی دریافت می‌کند تا ماه‌ها بعد در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌شود.

ویمرز گفت: «این روش می‌تواند گروه جدیدی از واکسن‌ها را ایجاد کند.»

این مطالعه طی یک تلاش جهانی برای واکسیناسیون علیه  کووید-۱۹ (COVID-۱۹) انجام می‌شود، به‌ویژه با توجه به نوع جدید دلتا که به سرعت و به راحتی گسترش می‌یابد. هرچند در حال حاضر واکسن کووید داریم اما ویمرز معتقد است که تحقیقات وی می‌تواند ابزار جدیدی را برای نجات جان افراد در بحبوحه این همه‌گیری پیش‌بینی نشده در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به گفته ویمرز، نتیجه این تحقیق می‌تواند راه‌حل‌هایی برای بحران‌های بهداشتی مشابه با آغاز همه‌گیری کووید ایجاد کند. در اوایل سال ۲۰۲۰، دانشمندان روش‌های موثری برای مهار شیوع ویروس و اطلاعات زیادی در مورد آن نداشتند.

وی ادامه داد: شما می‌توانید این واکسن‌های غیر اختصاصی را به افراد ارائه دهید تا مقدار مشخصی حفاظت در برابر هر گونه ویروسی که با آن روبرو می‌شوند - ازجمله این بیماری جدید، ناشناخته و در حال ظهور- ایجاد شود.

تامیکو کاتسوموتو، استادیار بالینی روماتولوژی و ایمونولوژی که با این مطالعه همکاری نداشته است نیز گفت: یک محرک واکسن که در برابر ویروس‌های غیر مرتبط محافظت ایجاد کند می‌تواند بر بسیاری از جنبه های ایمونولوژی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: کشف اخیر، امکانات هیجان‌انگیزی در تلاش‌های توسعه واکسن در آینده فراهم می‌کند و پیامدهای مهمی با توجه به همه‌گیری فعلی جهانی کووید-۱۹ در بر دارد.

با ظهور کووید-۱۹ در ژانویه ۲۰۲۰ و اولین واکسیناسیون‌های انجام شده در دسامبر، توسعه موفقیت‌آمیز واکسن تقریبا ۱۲ ماه به طول انجامید.

پروفسور میکروبیولوژی و ایمونولوژی و محقق ارشد این مطالعه بالی پولندران گفت: این سرعت فوق‌العاده بود اما به‌نظر من ۱۲ ماه بسیار زیاد بود.

پولندران اظهار کرد: واکسیناسیون با داروهای کمکی که ممکن است در داروخانه‌های محلی انجام شود، می‌تواند محافظت گسترده‌ای در اختیار افراد قرار دهد اما جامعه پزشکی به دنبال واکسن خاص‌تری است.

ویمرز افزود: این محرک ایمنی که ما در اینجا کشف کردیم برای محافظت بیشتر در افراد آسیب‌پذیر نیز مفید خواهد بود.

در این مطالعه، محققان دانشکده پزشکی بر واکسن آنفلوآنزای مرغی H۵N۱ متمرکز شدند که با داروی کمکی AS۰۳، یک ماده شیمیایی با ویتامین E در شرکت‌کنندگان سالم استفاده شد.

آنان دریافتند که دوز اصلاح‌شده تغییرات اپی ژنتیکی در سلول‌های ایمنی ایجاد می‌کند  به این معنی که آنها موقت بر ژن‌ها تاثیر می‌گذارند بدون این‌که بر DNA آنها تاثیر داشته باشد.

پولندران توضیح داد: هر زمان که ویروسی مشاهده شد، این ژن‌ها به سرعت قابل بیان بوده و حمله سریع را آغاز می کردند.

دانشمندان سلول‌های ایمن‌سازی شده را با ویروس‌های دنگو و زیکا آلوده کردند. عوامل بیماری‌زایی که پولندران آنها را چنین توصیف کرد: به همان اندازه که پرتقال با هندوانه متفاوت است این عوامل نیز با آنفلوآنزای پرندگان ارتباطی ندارند. باوجود تفاوت، سلول‌هایی که از نظر دفاعی فعال و  تقویت‌شده بودند در مقایسه با سلول‌هایی که واکسن آنفلوآنزای مرغی را بدون هیچ گونه مواد کمکی دریافت کرده بودند، دفاع قوی و فعال‌تری داشتند.

اگرچه واکسن‌ها بیش از ۲۰۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما هنوز چیزهای زیادی در مورد عملکرد پیچیده سیستم ایمنی کشف نشده است.

پولندران تاکید کرد: این تحقیق درک جدیدی از سیستم ایمنی ذاتی را به ارمغان آورده است. در حالی که واکنش سازگار بدن ویروس‌هایی را که با آن مواجه می‌شود به خاطر می‌آورد، پاسخ ذاتی بلافاصله به هر نوع ویروسی واکنش نشان می‌دهد (قبلا تصور می‌شد که حافظه بلند مدت این مورد وجود ندارد).

پولندران خاطرنشان کرد: ما نشان دادیم که سیستم ایمنی ذاتی، بر خلاف آنچه در کتاب‌های درسی آمده است، پاسخی را نیز ارائه می‌دهد که نه تنها چند ساعت یا چند روز بلکه هفته‌ها و شاید چند ماه طول می‌کشد و این پاسخ قادر است در برابر هر نوع عفونت ویروسی مقاومت ایجاد کند.

ویمرز مطالعه تعاملات بین مکمل AS۰۳ و انواع دیگر واکسن‌ها را ادامه می‌دهد تا به نتایج مشابه برسد؛ «آیا می‌توانیم از این محرک ایمنی AS۰۳ یا محرک‌های ایمنی مشابه برای محافظت از کل موجودات استفاده کنیم؟»

اکنون که او می‌داند سلول‌های منفرد چگونه به تقویت‌کننده کمکی واکنش نشان می‌دهند قصد دارد چگونگی گسترش آزمایش‌های واکسن خود را دریابد.

نتایج این تحقیق در نشریه Cell منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی واکسن واکسن کرونا ویروس همه باهم علیه کرونا آنفلوآنزا آنفلوآنزای مرغی سیستم ایمنی واکسن ها همه گیری ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرست: ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

یک نویسنده مشهور انگلیسی با اشاره به پیروزی راهبردی ایران در عملیات «وعده صادق» تاکید کرد این عملیات ایران حامل پیام‌های زیادی برای تل‌آویو و واشنگتن بود و ثابت کرد اسرائیل بدون کمک دیگران قادر به محافظت از خودش نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «دیوید هرست» نویسنده مطرح انگلیسی و سردبیر وبسایت میدل ایست آی، در یادداشتی به بررسی پیام‌های راهبردی عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ضد صهیونیست‌ها پرداخته و اعلام کرد که این عملیات حامل پیام‌هایی قوی برای اسرائیل و آمریکا و همه متحدانش در منطقه بود.

حمله موشکی و پهپادی ایران ضعف اسرائیل را برملا کرد

دیوید هرست مقاله خود را با این عنوان آغاز کرد که حمله موشکی و پهپادی ایران ضعف اسرائیل را برملا و ثابت کرد که این رژیم بدون حمایت آمریکا و سایر حامیانش قادر به محافظت از خود نیست و همه دیدند اسرائیل برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهایی که ایران شلیک کرده بود مجبور شد از چند کشور کمک بگیرد. درواقع امروز اسرائیل در انتخاب گزینه جهت مقابله با حملات، آزاد نیست؛ به ویژه بعد از افتادن در باتلاق غزه و ناکامی در برابر مقاومتی که هرروز قوی‌تر می‌شود.

هرست در این تحلیل خود نوشت، حملات اخیر ایران ضد اسرائیل ثابت کرد که این رژیم برای محافظت از خود به دیگران نیاز دارد و همچنین در انتخاب گزینه برای مقابله با حملات هم آزاد نیست. بعد از گذشت بیش از 6 ماه، جنگ اسرائیل در غزه اصلا خوب پیش نمی‌رود و نیروی زمینی آن در غزه با مقاومت سرسخت فلسطینی‌ها مواجه شده‌؛ مقاومتی که با وجود درد و رنج زیاد و ویرانی شدیدی که اسرائیل درغزه به وجود آورده، هیچ نشانه‌ای از تسلیم در آن دیده نمی‌شود.

وی افزود، از طرف دیگر روحیه نیروهای حماس هم بسیار بیشتر شده و آنها می‌بینند که از بدترین شرایط هم توانسته‌اند نجات پیدا کنند و همچنین چیزی برای از دست دادن ندارند. مردم غزه هم از نیروهای حماس حمایت می‌کنند و ارزیابی‌های ارتش اسرائیل درباره قدرت حماس از نظر تعداد تیپ‌ها و گردان‌ها را به تمسخر می گیرند. علاوه بر آن فلسطینی‌ها امروز منابعی تمام نشدنی از تجهیزات و نیروی انسانی دارند.

ترس آمریکایی‌ها از عملیات ایران

دیوید هرست در ادامه به وضعیت آشفته صهیونیست‌ها در شرایط کنونی اشاره و اعلام کرد که هم‌زمان با شکست حمله اسرائیل به غزه، مخالفت‌ها با رهبری بنیامین نتانیاهو در میان اسرائیلی‌ها هم به شدت بیشتر شده و او در معرض فشارهای زیادی جهت رسیدن به توافق تبادل اسرا با حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه وجود دارد. همچنین اختلافات نتانیاهو با حامی اول خود یعنی «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده هم علنی شده و فشار فزاینده‌ای از جانب افکار عمومی جهان ضد نتانیاهو وجود دارد و اسرائیل تحت رهبری او به یک موجودیت منفور در دنیا تبدیل شده است.

این نویسنده انگلیسی ادامه داد، امروز اسرائیل نیاز دارد تا بار دیگر با بازی کردن نقش قربانی، این دروغ را که «در حال دفاع از موجودیت خود است» حفظ کند. نتانیاهو از قماری که با حمله به کنسولگری ایران در دمشق می‌کرد آگاه بود و آمریکا هم نیت او را می‌دانست و متوجه بود که هدف نتانیاهو کشاندن آمریکا به جنگ با ایران است. به همین دلیل آمریکا مستقیما به ایرانی‌ها پیام داد که در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران هیچ نقشی نداشته و بعد از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی از این حمله آگاه شده است.

سردبیر میدل ایست آی تصریح کرد، بنابراین ایران منتظر اقدام شورای امنیت در واکنش به این تجاوز اسرائیل ماند اما آمریکا و انگلیس و فرانسه بیانیه‌ای که روسیه در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران ارائه داده بود را وتو کردند. بعد از آن کشورهای غربی یکی پس از دیگری از ایران خواستند که به حمله اسرائیل پاسخ ندهد و بایدن هم به ایرانی‌ها توصیه کرد: «نکنید».

پیام‌های قاطع عملیات ایران برای آمریکا و اسرائیل

اما با همه این وجود ایران ضربه خود را به اسرائیل زد که حامل پیام‌های متعددی برای آمریکا و اسرائیل و حامیان آن بود.

کارشناسان اسرائیلی درباره عملیات تاریخی ایران چه می‌گویند؟رسانه عبری: ایران عدم بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را فاش کردعملیات «وعده صادق» مهمترین گام ضد اسرائیل بعد از انقلاب بود

به نوشته دیوید هرست، تهران می‌خواست در وهله نخست این پیام را مخابره کند که قدرت ضربه مستقیم به اسرائیل را دارد؛ بدون اینکه کار به جنگ همه جانبه بکشد. همچنین تهران این پیام را به آمریکا داد که ایران قدرت بزرگ منطقه خلیج فارس بوده و باقی خواهد ماند و همچنین ایران طرفی است که تنگه هرمز را کنترل می‌کند. موشک‌هایی که ایران به اسرائیل شلیک کرد و به هدف اصابت کردند، پیام‌های خود را رساندند و این حمله یک موفقیت راهبردی برای ایران و یک ضربه بزرگ به وجهه اسرائیل بود که خودش را «قدرت اصلی» توصیف می‌کرد.

وی در ادامه به توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز توسط ایران چند ساعت قبل از عملیات تلافی جویانه ضد این رژیم در داخل فلسطین اشغالی اشاره و اعلام کرد که این پیام‌ها با توقیف کشتی مرتبط با یک شرکت متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی، مخابره شد. بعد از آن ایران انبوهی از پهپادهای خود را به سمت اسرائیل فرستاد و درحالی که از پهپادهای ارزان قیمت برای این حمله استفاده کرده بود اسرائیل برای مقابله با آنها هزینه زیادی داد و به گفته رسانه‌های اسرائیلی بیش از یک میلیارد دلار تنها برای فعال سازی سامانه‌های پدافندی اسرائیل صرف شد.

آبروریزی اسرائیل برای مقابله با پهپادها و موشک‌های ایرانی

دیوید هرست تصریح کرد که برای مقابله با حمله ایران کشورهای زیادی به اسرائیل کمک کردند که کمک 4 کشور یعنی آمریکا و انگلیس و فرانسه و اردن کاملا علنی بود و یک تلاش پدافندی عظیم برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران انجام شد. ارتش اسرائیل سعی دارد بگوید خسارت‌های وارد شده به آن در اثر حمله ایران کم و خفیف است اما نکته مسلمی که همه می‌دانند این است که ایران پیام خود را به اسرائیل رساند با این مضمون که می‌تواند بدون استفاده از متحدان خود از جمله حزب‌الله در لبنان یا انصارالله یمن و یا سایر متحدانش در عراق، از فاصله دور و مستقیما از خاک خود به اسرائیل ضربه بزند.

در ادامه این مقاله تاکید شده است، سلاح هایی که ایران برای حمله به اسرائیل استفاده کرد نمونه رایگان و بسیار کوچکی از قدرت آتش این کشور بود و بنابراین بعد از این حمله، ایران ابتکار عمل را به دست گرفت و درباره عواقب هر اقدام جدید از سوی اسرائیل، به بایدن هشدار داد. در این میان پیام ایران به آمریکا به اندازه همان پیامی که برای اسرائیل فرستاد، قوی است و هشدار داد که ایران هر زمان آماده هدف قرار دادن اسرائیل بوده و می‌تواند منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس را به همین شکل هدف قرار دهد.

نویسنده مطرح مذکور انگلیسی در ادامه مقاله خود تصریح کرد که درواقع ایران با این عملیات خود به آمریکا پیام داد که به دنبال جنگ نیست اما قدرت پاسخ به هر تجاوزی را دارد. همچنین پیام دیگری که ایران به آمریکا داد این بود که آمریکا باید کودک لوس و سرکش و لجباز و فاسد خود (اسرائیل) را مهار کند تا فکر نکند هرکاری که بخواهد می‌تواند در منطقه انجام دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • هرست: ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر (فیلم)
  • محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر + فیلم
  • محافظت از شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوا با معماری اقلیمی
  • با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!