Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@14:47:34 GMT

چشم روشنی برای مشتاقان کتاب

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۴۷۳۷

چشم روشنی برای مشتاقان کتاب

یکی از تجربه‌های مشترک کتاب‌دوستان اجبار به انتخاب میان آثاری است که خریده و خوانده‌اند؛ این که با توجه به فضای محدود خانه‌های امروزی‌مان کدام را نگه‌ داریم و البته بخش سخت‌تر این که با کتاب‌های خوانده‌ شده چه کنیم؟ حتماً بسرعت می‌گویید: «این که فکر نمی‌خواد!آنها را اهدا کنیم.» اما اینکه به چه کسی و برای کجا نکته‌ای است که در گزارش امروز می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهادی برای کتابخوان‌ها
اینکه با کتاب‌های خوانده‌شده چه کنیم سؤالی است که اغلب کتاب‌دوستان با آن روبه‌رو هستند، آن‌هم در شرایطی که قشر کتابخوان اغلب از طبقه متوسط و حتی ضعیف اقتصادی جامعه هستند و خرید کتاب‌های مورد علاقه آنان گاه به معنای چشم‌پوشی ازبرخی مایحتاج زندگی‌شان به شمار می‌آید. بنابراین طبیعی است که اجبار به چشم‌پوشی از نگهداری همه آثاری که خریداری می‌کنیم ما را بر آن بدارد که آنها را به دست افرادی برسانیم که توان خرید کتاب ندارند.
در این رابطه تشکل‌ها و نهادهای مختلفی دست به جمع‌آوری کتاب‌های خوانده‌شده مردم برای ارسال به مناطق محروم و تجهیز کتابخانه‌های آنها می‌زنند. کتابفروشی لارستان، یکی از همین مراکز است که از چند سال قبل کتاب‌های خوانده‌شده مردم را جمع‌آوری کرده و به مناطق محروم می‌رساند.
علی‌اصغر طباطبایی، مدیر فروشِ کتابفروشی لارستان در این باره به «ایران »می‌گوید: «در این ارتباط هرازگاهی دست به انتشار فراخوان می‌زنیم؛ البته گاهی هم این اطلاع‌رسانی از طریق تشکل‌ها و اهالی فرهنگ و هنر که مایل به همکاری هستند انجام می‌شود، به‌طورمعمول هر دو- سه ماه یک‌ بار این کار انجام می‌شود و کتاب‌های جمع‌آوری  شده را به مناطق و روستاهای محروم می‌رسانیم.»
ارسال کتاب به مناطق و روستاهای کم برخوردار جنوبی کشورمان ازجمله مقاصد این آثار اهدایی هستند. دراین‌ بین برخی افراد علاقه‌مند به شکل داوطلبانه حلقه اتصالی میان اهداکنندگان کتاب و مردم می‌شوند که ازجمله می‌توان به «عبدالحکیم بهار» در روستای «رمین» استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. بهار، از مروجان سرشناس کتابخوانی کشورمان است که حتی فراتر از بحث گزارش امروز، موفق به گسترش کتابخوانی در برخی مناطق جنوبی کشورمان و راهیابی به فهرست نامزدهای جوایز فرهنگی جهانی شده است.
این جمع‌آوری کتاب‌ها ،تنها به آثار خوانده‌شده تعلق ندارد، طباطبایی ادامه می‌دهد:«طی فراخوان‌هایی که اعلام می‌کنیم برخی ناشران کتاب‌های نو به دست‌مان می‌رسانند. حدود 6 سال می‌شود که هرچند ماه یک‌مرتبه فراخوانی برای این کار منتشر می‌کنیم. با این‌ حال ازآنجایی‌ که طبقه بالای کتابفروشی را به محلی برای نگهداری از این کتاب‌ها اختصاص داده‌ایم، افراد علاقه‌مند هر زمان که بخواهند می‌توانند به کتابفروشی مراجعه کنند و آثار خود را به ما بسپارند، البته بهتر است قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرند و هماهنگ کنند.»
آن‌طور که طباطبایی می‌گوید؛ این کتابفروشی تا به امروز آثار اهدایی مردم را به روستاهایی از سیستان و بلوچستان و همچنین مناطقی از آمل و دامغان رسانده‌. نکته جالب‌توجه اینکه ارسال کتاب‌ها اغلب از طریق خود تشکل‌ها انجام می‌شود. او می‌گوید: «برخلاف آنچه درباره سرانه پایین مطالعه در کشورمان می‌گویند، نوجوانان و جوانان اغلب مناطقی که موفق به ارسال کتاب برای آنان شده‌ایم استقبال بسیاری کرده‌اند. ارسال این کتاب‌ها با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد هرازگاهی به اتفاقات خوب دیگری هم انجامیده است. ازجمله اینکه دریکی از این روستاها، آنقدر مردم محروم بودند که حتی محلی برای به امانت گذاشتن کتاب‌ها نداشتند و همین سبب شد افراد خیر دست به دایر کردن جایی مناسبِ این کار با برخی تجهیزات لازم ازجمله کولر و یخچال بزنند.»
مرکزی برای تبادل و اهدای کتاب
دراین‌ بین کم نیستند تشکل‌هایی که با راه‌اندازی کارزارهای اینترنتی دست به جمع‌آوری کتاب‌های نو و خوانده‌شده برای تجهیز کتابخانه یا حتی راه‌اندازی کتابخانه در مناطق محروم کشور می‌زنند. در این میان می‌توان به هشتگ هایی همچون «# دوباره- میخوانم» اشاره کرد که تا به امروز چند بار از سوی گروه «سلامت و هنر» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اهدای کتاب و محصولات فرهنگی به کودکان بیمار و نیازمند برپا شده است. هر یک از تشکل‌ها بنا بر طیفی از مخاطبان که جامعه هدف آنان را تشکیل می‌دهند دست به جمع‌آوری آثار می‌زنند که در میان آنها نام سازمان‌هایی همچون کتابخانه ملی هم دیده می‌شود.اما برخی از اینها هم از سوی سازمان‌های دولتی و حکومتی اداره می‌شوند، همچون مرکز تبادل کتاب که چند سال است از سوی سازمان شهرداری تهران در محدوده خیابان انقلاب دایر شده است. جعفرصبوری، مدیر این مرکز به« ایران»می‌گوید: «بااینکه مرکز تبادل کتاب از سال 94 دایر شده اما هنوز بسیاری از مردم درباره فعالیت‌های آن اطلاع ندارند. هدف از راه‌اندازی این مرکز فراهم کردن فرصتی برای دسترسی راحت‌تر جامعه کتابخوان به آثار منتشر شده از طریق گردش کتاب است. بنابراین اگر تمایلی به اهدای کتاب‌های خوانده‌شده خود نداشته باشید می‌توانید آنها را به این مرکز آورده و به ما بسپارید و در عوض کتاب‌های دیگری بگیرید.»
آن‌طور که این فعال فرهنگی می‌گوید کتاب‌هایی که مردم به این مرکز می‌سپارند از طریق کارشناسان قیمتگذاری و بارکدگذاری شده و برابر باارزش‌شان برای صاحبان آنها اعتبار در نظر گرفته می‌شود. او ادامه می‌دهد:«کتاب‌ها برای فروش در خود مرکز عرضه می‌شوند و به‌ محض فروش کتاب‌ها، اعتبار مالی برای صاحبان آنها در نظر گرفته می‌شود و هر فرد می‌تواند با مراجعه به مرکز تبادل کتاب برابر با آن اعتباری که دریافت کرده کتاب‌های دیگری تهیه کند.»
بااین‌حال شاید برخی افراد به‌دنبال جایگزینی کتاب‌های خود با آثار دیگری نباشند و تنها قصد آنها اهدای کتاب‌های خوانده شده باشد؛ از طریق این مرکز امکانی هم برای ارسال کتاب‌های اهدایی به مناطق محروم در نظر گرفته شده است. صبوری در این باره می‌گوید: «در بخش کتاب‌های اهدایی با تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی مختلفی که در این زمینه فعالیت دارند و ماهیت آنها ثبت شده است در ارتباط هستیم. آنها کتاب‌ها را بنابر نیاز تحویل گرفته و خود به دست کتاب‌دوستان مناطق مختلف کشور می‌رسانند.»
این امکان در حال حاضر تنها برای تهران فراهم است؛ البته نرم‌افزاری طراحی‌شده که به گفته صبوری همین روزها رونمایی می‌شود تا از این طریق امکان بهره‌مندی مخاطبان دیگر شهرها هم از آثار مرکز تبادل کتاب فراهم شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کتاب های خوانده شده مرکز تبادل کتاب مناطق محروم ارسال کتاب اهدای کتاب جمع آوری تشکل ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، منتشر کرد.

مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه توئیتر خود، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در یک جلسه مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظم له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو رااست معجزه در کف زساحران مهراس

عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز

متن کامل این غزل با دستخط مبارکشان برای اولین بار منتشر می‌شود.

دیگر خبرها

  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد
  • ۵ اثر پرمخاطب برای نمایشگاه کتاب تهران بازتولید شد
  • مخبر: چشم انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد
  • تجدیدچاپ پنج‌کتاب بنیاد فارابی برای نمایشگاه کتاب
  • روایت مادری که محجبه شد/ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده!
  • از آلفرد هیچکاک تا مارتین اسکوسیزی در نمایشگاه کتاب تهران