Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@13:10:53 GMT

وضعیت قـرمـز

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۰۲۴

وضعیت قـرمـز

همشری آنلاین _ مرضیه موسوی:  با این حال از هفته گذشته ظرفیت بیمارستان‌های تهران باز هم پر شده و علاوه بر آن بیمارستان‌های صحرایی و مراکز درمان سرپایی هم مراجعانی بیشتر از ظرفیت تخت‌های خود دارند. ویروس جهش یافته کرونا که این بار با نام سویه دلتا بر سر زبان‌ها افتاده سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و به همین دلیل اغلب مراجعان مراکز درمانی و بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها، خانوادگی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان، قربانیان جدید این ویروس جهش یافته به شمار می‌روند و برای مهار آن هیچ راهی به جز قرنطینه و ماندن در خانه وجود ندارد. راهنمای پیش رو برای عبور از پیک پنجم کرونا کمکتان می‌کند.

اگر هنوز مبتلا نشده‌اید...

 از فضاهای عمومی و شلوغ دوری کنید
مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا دوری از فضاهای عمومی و شلوغ و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. ماسک استاندارد همچنان مؤثرترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس است.

 ماسک بزنید

حضور تنها یک فرد مبتلا در فضای بسته به مدت یک ساعت، حتی در صورت استفاده همه افراد از ماسک، تا ۹۰‌درصد احتمال انتقال کرونا را تشدید می‌کند.

 ایمنی بدنتان را افزایش دهید

تقویت ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا و درمان سریع‌تر کرونا در صورت مبتلا شدن بسیار مؤثر است. مصرف ویتامین‌ها از جمله ویتامین دی، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 واکسن بزنید

اکنون واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۵۸ ساله در حال انجام است. با پایان تعداد متقاضیان این گروه سنی، افراد بالای ۵۵ سال هم واکسینه می‌شوند. واکسیناسیون افراد دارای بیماری‌های خاص و مبتلایان به دیابت نوع یک و ۲ هم آغاز شده است. این گروه از افراد با داشتن آزمایش‌ای. وان. سی یا نامه تأییدیه پزشک متخصص درباره ابتلا به بیماری، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسیناسیون همگانی راه مؤثری برای کنترل شیوع کرونا در کشور است و واکسینه شدن هر فرد علیه این ویروس به جلوگیری از گسترش کرونا در کشور کمک می‌کند. پس هر وقت نوبتتان شد واکسن بزنید.

اگر به کرونا مبتلا شدید...  شروع ابتلا

علائم مشخصی مثل از بین رفتن حس بویایی و چشایی مهم‌ترین علائمی هستند که از ابتلای فرد به کرونا خبر می‌دهند. برای اطمینان می‌توانید به مراکز بهداشت محله خود مراجعه کنید. در این مراکز تست پی‌سی‌آر رایگان، انجام می‌شود.

 مشکلات ریوی

در صورت داشتن علائم تنگی نفس و سرفه باید سراغ بیمارستان‌های دولتی که بخش کرونا در آن فعال است مراجعه کنید. بیمارستان‌های شهدای تجریش، بقیه الله(عج)، میلاد و مسیح دانشوری از جمله مراکز موجود در پهنه شمال هستند.  

 کرونا در کودکان

برای سویه دلتا ویروس کرونا موارد زیادی از ابتلای کودکان هم ثبت شده است. علائم این ویروس در کودکان عمدتاً با تب، بیقراری، اسهال و مشکلات گوارشی نمایان می‌شود. بی‌اشتهایی و سرفه و ازبین رفتن حس بویایی و چشایی هم از دیگر علائم شایع در کودکان است.

 رعایت فاصله اجتماعی در خانه

با شروع بروز علائم کرونا در خانه بمانید. در خانه از ماسک استفاده کنید و ظروف غذای فرد مبتلا را از دیگر افراد خانه جدا کنید. حتی اگر همه اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند، فاصله‌گذاری از یکدیگر را فراموش نکنید.  

 مراقب تغذیه‌تان باشید

بی‌اشتهایی از شایع‌ترین عوارض کروناست. از خوردن غذاهای مقوی، میوه‌ و سبزیجات تازه، آب میوه و مایعات گرم غافل نشوید. نوشیدن مکرر مایعات می‌تواند به دفع سریع‌تر عفونت و بیماری کمک کند.

 ویتامین‌های مورد نیاز در دوره ابتلا

ویتامین‌های گروه بی، سی و دی در دوره ابتلا به کرونا توصیه می‌شوند. همچنین میوه‌های قرمز رنگ که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. در این دوره از مصرف زیاد کربوهیدرات و فست‌فود خودداری کنید. در عوض از دانه‌های روغنی خام برای دریافت انرژی روزانه استفاده کنید.

 هوای تازه

با دوری از گرد و خاک و استفاده نکردن از مواد حساسیت‌زا، بیشتر از قبل مراقب دستگاه تنفسی خود باشید.

 استراحت کافی و دوری از استرس

رعایت دستورات پزشک و شروع به موقع درمان کرونا کمک زیادی به بهبود فرد بیمار می‌کند. استراحت کافی و دوری از انجام فعالیت‌های سنگین در این دوره توصیه مهمی است.

افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند...  بهترین واکسن

بهترین واکسن نخستین واکسن در دسترس است. در شرایط حاد کنونی سرعت‌بخشیدن به روند واکسیناسیون می‌تواند کمک زیادی به عبور از پیک کرونا کند.

 ایمنی صد در صد نیست

اکنون واکسن‌های سینوفارم و برکت در کشور تزریق می‌شود. تزریق دوز اول این واکسن‌ها تا ۲۵‌درصد و دوز دوم تا ۷۰‌درصد بدن را در مقابل ویروس کرونا ایمن می‌کند. پس حتی در صورت تزریق واکسن باید از ماسک استفاده کرد.

 اگر علائم دارید واکسن نزنید

اگر تا ۲ هفته قبل از تزریق واکسن علائمی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس داشتید فعلاً از تزریق واکسن خودداری کنید. این علائم ممکن است با تزریق واکسن تشدید شوند.

 همچنان مراقب نشانه‌ها باشید

اگر پس از تزریق واکسن علائمی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی یا تنگی نفس داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است علائم کرونا باشند.

 واکسینه‌ها ناقل نیستند

تزریق واکسن، فرایند وارد کردن ویروس مرده در بدن است. به همین دلیل با تزریق واکسن، افراد ناقل کرونا نیستند.

 توهم ایمنی جمعی

توهم ایمنی جمعی از مشکلاتی است که با افزایش سرعت واکسیناسیون به وجود می‌آید. در حالی که موارد زیادی از ابتلای افراد بعد از واکسن گزارش شده است. واکسن زدن به معنای مصونیت صد در صدی از ابتلابه کووید ۱۹ نیست.

کد خبر 617378 برچسب‌ها كروناويروس همشهری محله بیماری - بیمارستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس همشهری محله بیماری بیمارستان بیمارستان ها تزریق واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین فرشیدی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم. 

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست