Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص میزان خسارات وارده به حوزه شیلات در استان گفت: حدود ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع آبزی‌پروری در خوزستان به دلیل تنش آبی کشت نشد و حدود ۹۰۲ هزار و ۳۶۰ قطعه ماهی نیز تلف شدند که باعث کاهش ۳۴۴ تنی تولید ماهی در استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او  کاهش کیفیت آب را یکی از دلایل کاهش تولید در آبزی‌پروری  عنوان کرد و افزود: حدود ۱۱ هزار و ۵۷۸ تن کاهش میزان تولید در آبزی‌پروری استان داشته‌ایم.

ابوعلی اظهار کرد: امسال  میزان تولید آبزی‌پروری نسبت به مدت مشابه در پارسال با ۲۴ درصد کاهش مواجه شده است و پیش بینی می‌شود که میزان خسارات وارد شده به دلیل تنش آبی به حوزه آبزی‌پروری استان به ۲۳ هزار و ۸۰۰ تن ماهی برسد که ارزش ریالی این میزان حدود ۵۰۷ میلیارد تومان است.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده مربوط به بخش آب‌های داخلی بیان داشت: در بخش آبزی‌پروری در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها تا کنون به میزان ۳ هزار و ۶۰۸ تن ماهی با ارزش ریالی حدود ۹۱ میلیارد تومان کاهش تولید داشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال با کاهش میزان تولید بچه ماهی مواجه شدیم که دلایل آن کاهش کیفیت آب و کاهش میزان تقاضا بوده است، گفت: تولید بچه ماهی نسبت به سال ۹۹ با کاهش حدود ۲۲ هزار قطعه‌ای همراه بوده که ارزش ریالی آن حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

ابوعلی  افزود: در بحث صیادی با مشکلاتی مانند فروکش کردن آب رودخانه‌ها، وجود مشکلات لایروبی و کاهش ارتفاع آب مواجه شدیم که در این زمینه می‌توان با لایروبی رودخانه‌ها و پمپاژ کردن آب در این حوضه‌ها، از خسارت‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنیم.

او  با اشاره به رهاسازی ۲ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌ها اظهار داشت: در سال‌های گذشته ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌ها رهاسازی می‌کردیم، اما امسال به دلیل تنش آبی این عدد عملی نشد و رهاسازی بچه ماهی‌ها تنها باعث تلف شدن آن‌ها می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه برای جبران خسارت ناشی از تلفات ماهی و آسیبی که به ذخایر آب‌های داخلی وارد شده، باید حدود ۳۹ میلیون بچه ماهی رهاسازی شود، تصریح کرد: بیشترین خسارات و آسیب‌های واردشده به آبزی‌پروری در حوضه رودخانه کرخه و شهرستان‌های حمیدیه، هویزه و شوش بوده، اما در شهرستان‌های کارون و شوشتر به دلیل اینکه بیشتر آب آن‌ها از رودخانه‌های دز و کارون تأمین می‌شود، خسارت‌ها کمتر بوده است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنش آبی شیلات خوزستان آبزی پروری شیلات خوزستان آبزی پروری رودخانه ها بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان پارسال در تولید گندم رتبه اول کشور را کسب کرده و در تولید کلزا نیز جزو رتبه‌های نخست کشور بوده است، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این میزان ۵۳۵ هزار هکتار، کشت گندم آبی و ۲۱۹ هزار هکتار کشت گندم دیم بوده است.

وی افزود: برداشت گندم از ۲۰ فروردین ماه در برخی شهرستان‌های استان آغاز شده و با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درجه تفاوت دما از شمال تا جنوب خوزستان وجود دارد، زمان رسیدگی و برداشت نیز متفاوت است.

نبی پور ادامه داد: جشن برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در جنوب استان و هندیجان برگزار شد و در مناطق شمالی مانند دزفول، اندیمشک، باغملک و دهدز نیز برداشت دیرتر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است و ۲۰ درصد بقیه مربوط به شهر‌های شمالی حدود ۲ هفته آینده برداشت خواهد شد.


وی می‌گوید: ۳ هزار کمباین برداشت گندم خوزستان را برعهده دارند که از این میزان ۶۰۰ کمباین از استان و بقیه از استان‌های فارس، کرمانشاه، لرستان، خراسان و اصفهان هستند.

نبی پور به افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری کشت گندم اشاره کرد و افزود: به علت نبود بارندگی در آبان و آذرماه سال گذشته گندم‌های دیم استان از بین رفتند، زیرا تا ۲۵ اسفند ۲۱۵ میلیمتر و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد که تاثیر کمی بر کشاورزی داشت.

دیگر خبرها

  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود
  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد