Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@19:50:13 GMT

قاره استعمار زده حامی اشغالگر!

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۰۵۸

قاره استعمار زده حامی اشغالگر!

پذیرفته‌شدن رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به‌عنوان عضو ناظر در هفته‌گذشته واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

این واکنش‌ها پس از آن بیشتر شد که وزارت خارجه اسرائیل پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا را پس از دو دهه تلاش بی‌وقفه علنی کرد. در نخستین واکنش‌ها برخی از اعضای آفریقا اعلام موضع کردند.شاید بتوان مهم‌ترین واکنش را مربوط به آفریقای جنوبی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور بیانیه‌ای را درباره عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا صادر و پیوستن صهیونیست‌ها به اتحادیه مذکور را به شدت محکوم کرد. آفریقای جنوبی در بیانیه خود آورده است: پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا یک تصمیم ظالمانه است که هیچ توجیهی ندارد. این اقدام بسیار نگران‌کننده است.

وزارت روابط بین‌الملل و همکاری نامیبیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور از تصمیم اعطای عنوان عضو مراقب به تل‌آویو در اتحادیه آفریقا بسیار نگران و مأیوس است. بیانیه مذکور همچنین می‌گوید: دادن عنوان ناظر به تل‌آویو با تشدید فشارهای این رژیم علیه فلسطینیان و نقض حقوق بشر در فلسطین همراه شده است. بر اساس این گزارش، نامیبیا تأکید کرد تصمیم اعطای عضویت به تل‌آویو در اتحادیه آفریقا با اهداف و اصول اتحادیه آفریقا در تضاد است.این کشور در بخش دیگری از بیانیه مذکور حمایت ثابت و همبستگی خود را با مردم فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی اعلام کرد.

صهیونیست‌ها چه به‌دست می‌آورند؟

اما درباره اینکه این عضویت چه منافعی برای صهیونیست‌ها درپی خواهد داشت نیز باید به بیانیه وزارت خارجه الجزایر استناد کرد که گفته است: تصمیم اتحادیه آفریقاهیچ مشروعیتی به تلاش‌های رژیم صهیونیستی -که با تمامی ارزش‌ها، اصول و اهداف نوشته شده در اساسنامه این اتحادیه در تضاد است- نخواهد بخشید و تأثیری بر حقوق مسلم ملت فلسطین از جمله حق آن‌ها در برپایی کشوری مستقل به پایتختی قدس نخواهد داشت.این نهاد اضافه کرد: تصمیم اخیر رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در خصوص قبول عضویت رژیم صهیونیستی به‌عنوان ناظر این سازمان تأثیری بر حمایت ثابت و فعالانه در قبال هدف عادلانه فلسطین ایجاد نخواهد کرد. مقررات کاری هیچ‌گونه امکانی به ۸۷ کشور ناظر خارج از آفریقا برای تأثیرگذاری بر مواضع این اتحادیه که تنها به کشورهای عضو اختصاص یافته است، نمی‌دهد.

پس چرا صهیونیست‌ها برای به‌دست‌آوردن عضویت اتحادیه آفریقا تا این حد به آب‌وآتش زدند؟ در ادامه بیانیه وزارت خارجه الجزایر یکی از اهداف اسرائیل هیاهوی رسانه‌ای عنوان شده و آمده است: هیاهوی رسانه‌ای در خصوص این موضوع نمی‌تواند به ملزومات اساسی برای تحقق صلحی دائمی و عادلانه در خاورمیانه به شکلی که در آفریقا و تمامی جامعه جهانی ثبت شده است، ضرر وارد آورد.

عضویتی شوکه‌کننده

اما این اقدام اتحادیه آفریقا از سوی گروه‌های مقاومت هم مورد نکوهش قرار گرفته است. در همین ارتباط، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا موجب مشروعیت‌بخشی به اشغالگری در سرزمین فلسطین خواهد شد و زمینه را برای ادامه طرح‌های دشمن صهیونیستی برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و ارتکاب جنایات وحشیانه علیه آن فراهم می‌کند.در این بیانیه آمده است: ما کشورهای آفریقایی را همچون همیشه حامی و پشتیبان خود در مبارزات عادلانه برای رسیدن به آزادی و استقلال می‌دانیم و امیدوار به حمایت قدرتمند و مستمر این کشورها هستیم.

اسماعیل هنیه نیز در نامه‌ای به موسی فکی (رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا) درباره پیوستن رژیم صهیونیستی به این اتحادیه اعتراض کرد. هنیه در این نامه ضمن تشکر و قدردانی از مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مردم فلسطین و تأیید و ستادن حقوق آنها و برخورداری از آزادی و استقلال، گفت: ما در جنبش حماس و در کنار ملت فلسطین با تأسف و تعجب خبر اعطای عضویت به رژیم غاصب صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر را دنبال کردیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد اشغالگران از عضویت در اتحادیه آفریقا به عنوان پوششی برای نهادینه کردن حضور خود و اجرای طرح‌های استعماری‌شان استفاده می‌کنند و به اشغالگری پلید سرزمین فلسطین و افزایش تجاوزهایشان ادامه می‌دهند.

اما برخی از تحلیل‌گران اوضاع منطقه علت اصلی این رخداد را فعال شدن سازش‌کاران در منطقه خواندند.عبدالباری عطوان (سردبیر روزنامه رأی‌الیوم) نوشت: این تصمیم به معنای یک اتفاق خطرناک برای قاره آفریقاست که همواره و با قدرت در کنار مسائل عربی و به ویژه فلسطین ایستاده بود.او در ادامه با طرح پرسشی درباره چرایی رأی مثبت کشورهای عضو در اتحادیه آفریقا افزود: در حقیقت همه تقصیرها متوجه اعراب و مسلمانان است و خود مسئولان فلسطینی (تشکیلات خودگردان) در رأس این مقصران هستند که پیش از این توافق‌نامه‌های ننگین سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا کردند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشورهای آفریقایی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا عضویت رژیم صهیونیستی صهیونیست ها تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران اشاره کرد و گفت: هدفگذاری صادراتی استان در سال جاری نیز یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است.   علی غفوری مقدم افزود: در کنار استراتژی حفظ بازارهای موجود به دنبال توسعه بازار هستیم و یکی از اولویت‌های ما در این راستا بازار بکر قاره آفریقا است، با وجود محدودیت‌های مالی و حمل‌ونقل، اما پتانسیل‌های بسیاری جهت تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.   وی به بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت با آفریقا و برپایی همایش ها و برنامه ریزی های انجام شده دراین خصوص گفت: در راستای متناسب‌سازی تراز تجاری با کشورهای آفریقایی می‌توان نسبت به واردات محصولات کشاورزی و معدنی مورد نیاز کشورمان اقدام کرد.   نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به شناخت محدود فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و فرصت‌های تجاری موجود در آن اشاره کرد.   مرتضی قندچی گفت: در راستای توسعه روابط تجاری با این قاره، لازم است اقداماتی از جمله تعیین تعرفه ترجیحی گمرکی با کشورهای این حوزه و تسهیل حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای آفریقایی انجام گیرد.   مشاور بین‌الملل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، با کشورهای محدودی در این قاره مراودات تجاری داریم، آفریقایی‌ها خواهان خدمات فنی و مهندسی ما هستند.   امیر حامد رضایی افزود: آنان این درخواست را دارند که فعالیت‌های اقتصادی با مسائل سیاسی ترکیب نشود، بخش خصوصی واقعی در این کشورها حضور پیدا کند و انتقال تکنولوژی انجام شود.

دیگر خبرها

  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • ببینید | حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم
  • حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم
  • فلسطین نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب را خواستار شد
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • هشدار ابوالغیط به نتانیاهو درباره اشغال محور صلاح‌الدین
  • واکنش حماس به عملیات ضد صهیونیستی در قدس اشغالی
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • برگزاری اجلاس آفریقا در تهران؛ ۷ اردیبهشت