Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@22:22:02 GMT

گذار چین از حالت انفعالی به رویکرد تهاجمی

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۱۲۹

گذار چین از حالت انفعالی به رویکرد تهاجمی

زمانی مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت ایالات متحده مدعی بود آمریکا یک کشور ضروری برای جهان است؛ اما اگر امروز کسی به او می‌گفت بیش از ۹۰ کشور در دنیا، افزون بر دو برابر تجارتی که با آمریکا دارند را با چین برقرار کرده‌اند، دیگر چنین ادعایی نمی‌کرد. در همین حال، چین در حال پرده‌برداری از یک ارز دیجیتال است که بانک مرکزی آن کشور قصد دارد به طور گسترده‌ای به عنوان یک ابزار سیاسی علیه دلار آمریکا استفاده کند و بدین‌وسیله سلطه طولانی مدت آن را به چالش بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش این ارز می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث به محاق بردن سیستم سوئیفت شود که این موضوع ابزار مؤثر سیاست خارجی آمریکا یعنی تحریم‌های پولی و مالی را کم‌اثر خواهد کرد. از سوی دیگر، استعداد گسترش این ارز در کشورهای جهان سومی که در مسیر ابتکار «یک کمربند یک راه» چین قرار دارند بیشتر بوده و تحلیل داده‌های پولی آن توسط چین، بینش اقتصادی ویژه‌ای در اختیار آن کشور قرار می‌دهد. بنابراین، آمریکا و متحدان بخش خصوصی آن می‌کوشند تا هر چه سریع‌تر از یک ارز دیجیتال رقیب پرده‌برداری کرده و با اروپا و سایر متحدان در شرق و جنوب شرق آسیا بر سر استانداردهای استفاده از یک ارز دیجیتال به توافق برسند. با وجود همه این موارد، امروز در جامعه نخبگانی آمریکا، بایدن متهم به نداشتن یک برنامه استراتژیک تجاری با جهان برای مهار چین است. فردریک کمپ، رئیس و مدیر اجرایی اندیشکده آتلانتیک معتقد است در برنامه بایدن یک حفره قابل توجه وجود دارد و آن فقدان استراتژی بین‌المللی تجاری است. این مسئله سبب خواهد شد سایر اجزای برنامه بایدن برای این رقابت نیز در آینده آسیب ببینند. به باور وی، این اجماع دو حزبی در آمریکا که تعامل اقتصادی با جهان از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری دو و چند جانبه به ضرر طبقه متوسط آمریکاست، موجب شده رقابت استراتژیک ایالات متحده و چین که آینده سیاست جهانی را در قرن حاضر به وجود خواهد آورد، زمانی که به بعد حیاتی خود یعنی تجارت می‌رسد، آمریکا صحنه را واگذار ‌کند. در نقطه مقابل، چنگ‌لی، پژوهشگر ارشد اندیشکده بروکینگز هشدار می‌دهد چند جانبه‌گرایی بایدن موجب شده چین نسبت به یک جنگ سرد قریب‌الوقوع احساس خطر کرده و او نیز به سمت جذب متحد حرکت کند. حتی اگر این اتحاد نه به واسطه چسب ایدئولوژی بلکه صرفاً بر اساس مقابله با تهدید مشترک شکل گرفته باشد. سفر وزیر خارجه روسیه به چین و قرارداد همکاری ۲۵ ساله با ایران که به طور مشخص می‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کند، این زمینه تحلیلی را به وجود می‌آورد که رویکرد امنیت ملی چین از انفعال و مدافعانه، به فعال و مهاجمانه تغییر یافته و این مسئله می‌تواند ریسک شکل‌گیری بلوک‌هایی شبیه به دوران جنگ سرد را افزایش دهد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بایدن به پاسخ انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل

رئیس جمهور ایالات متحده در واکنش به پاسخ انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی گفت: همین الان با اعضای تیم امنیت ملی خود برای دریافت گزارش‌های به‌روز در خصوص حمله ایران به اسرائیل دیدار کرده‌ام. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزار تسنیم، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همین الان با اعضای تیم امنیت ملی خود برای دریافت گزارش‌های به‌روز در خصوص حمله ایران به اسرائیل دیدار کرده‌ام.

وی افزود: تعهد ما به امنیت اسرائیل در مواجهه با ایران و عاملانش راسخ است.

بایدن مدعی شد: با رویکرد نتانیاهو موافق نیستمفیلمهای اصابت موشک‌ها و پهپادهای ایران به سرزمین‌های اشغالیکمک 10 کشور به اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران

یک منبع آمریکایی اذعان کرد 10 کشور در حال کمک به اسرائیل برای رهگیری پهپادها و موشکهای ایرانی هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این راستا نوشت آمریکا تعدادی از پهپادهای ایرانی که به سمت اسرائیل شلیک شده بود را سرنگون کرد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • آمریکا در هیچ تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کند
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • پادشاه اردن درباره ایران به بایدن هشدار داد
  • آمریکا: در هیچ تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کنیم
  • آمریکا : در هیچ تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کنیم
  • واکنش بایدن به پاسخ انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل