Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اثر تورمی که از کانال رشد نرخ سهام ایجاد می‌شود، در مقابل اثر تورم کوه نقدینگی پر کاهی هم نیست، گفت: ریشه اصلی تورم در رشد پایه پولی و رشد نقدینگی است و آنجا تورم ساخته می‌شود، افزایش قیمت سهام هیچ تاثیری بر روی تورم ندارد.

محمدعلی دهقان دهنوی  درباره اثرگذاری بازار سهام بر تورم در خطاب به منتقدانی که معتقدند یکی از دلایل رشد تورم، افزایش ارزش سهام بوده، اظهار داشت: ریشه اصلی تورم در رشد پایه پولی و رشد نقدینگی است و آنجا تورم ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت سهام هیچ تاثیری بر روی تورم ندارد. آن چیزی که در این موضوع گاهی به عنوان یک نظریه اقتصادی به آن اشاره می‌شود، تحت عنوان ثروت شناخته می‌شود. وقتی سهمی گران می‌شود صاحب آن ثروتمند می‌شود و ممکن است که این صاحب سهام به دنبال افزایش قدرت خرید خود، تقاضای بیشتری در بازارها ایجاد کند. در واقع تقاضا برای مصرف بالا می‌رود و این اثر غیرمستقیم و ناچیز تورمی ناشی از رشد قیمت سهام است.

وی با تاکید بر اینکه این اثر تورمی که از کانال رشد نرخ سهام ایجاد می‌شود، در مقابل اثر تورم کوه نقدینگی پر کاهی هم نیست، ادامه داد: حال اینکه گاهی آن قدر این پرکاه را بزرگ می‌کنند که آن را در مقابل کوه نقدینگی قرار می‌دهند، صحبت‌های غلط و اشتباهی که در این زمینه گفته می‌شود، هم ذهنیت فعالان را مخدوش می‌کند و هم اینکه باعث ناراحتی عمومی فعالان بازار می‌شود.

رییس سازمان بورس گفت: اتفاقا نظری هم وجود دارد که دقیقا برعکس نظریه آثار تورمی سهام است. مطابق با این نظر، وقتی بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند، بخشی از نقدینگی وارد این بازار می‌شود و معاملات در دارایی‌هایی انجام می‌شود که در سبد خانوار نیستند بنابراین اثر ضدتورمی دارد. شاید اگر این اثر ضد تورمی و اثر اندک تورمی را حساب می‌کردیم، خالص اثر منفی شود.


 ایلنا

برچسب ها: تورم ، سازمان بورس ، بازار سهام

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تورم سازمان بورس بازار سهام سازمان بورس اثر تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم/ منظور: تورم به کانال ۳۰ درصد رسید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داود منظور در جلسه روز یکشنبه هیات دولت با اعلام خبر کاهش تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد گفت‌: طبق گزارش مرکز آمار، روند تورم همچنان رو به کاهش است به نحوی که تورم نقطه به نقطه به حدود ۳۱ درصد رسیده و در شرف ورود به کانال ۲۰ درصد است و تورم ۱۲ ماهه هم به ۳۸.۸ درصد رسیده که به معنای ورود به کانال ۳۰ درصد است.

وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه سیاست‌های تنظیم‌گری دولت در بخش پولی و همچنین انضباط مالی در اجرای بودجه و جلوگیری از کسری بودجه این روند استمرار داشته و تا پایان سال تورم ۱۲ ماهه تا کانال ۲۰ درصد کاهش یابد.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898037

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم؛ تورم به کانال ۳۰ درصد رسید
  • گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم/ منظور: تورم به کانال ۳۰ درصد رسید