Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@00:22:15 GMT

کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات کشاورزی در لرستان

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۴۰۸

کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات کشاورزی در لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، اسفندیار حسنی مقدم صبح امروز در حاشیه جلسه بررسی وضعیت آب و خشکسالی لرستان، در جمع خبرنگاران، خشکسالی استان طی صد سال اخیر را بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: خشکسالی خسارت بالایی به بخش کشاورزی وارد کرده، به‌گونه‌ای که بر اساس برآوردها شاهد کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات کشاورزی به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی به زیربخش زراعت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، زیربخش باغبانی ۵۷۰ میلیارد تومان، زیربخش دام و طیور حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، زیربخش آبزیان ۲۴۰ میلیارد تومان و به زیربخش منابع طبیعی ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به خسارت سه برابری خشکسالی نسبت به سیل ۹۸ به کشاورزی استان، افزود: در لرستان آب تنظیم شده نداریم و این مهمترین مطالبه سازمان جهادکشاورزی از وزارت نیرو است.

حسنی‌مقدم ادامه داد: اگر سدهای تنظبم شده در استان داشتیم بدون شک سیل و خشکسالی این حجم از خسارت را به زیربخش‌های کشاورزی وارد نمی‌کردند.

وی، آبیاری تحت فشار را راهبردی برای بهینه‌سازی مصرف آب عنوان و تصریح کرد: ۱۹۰ هزار هکتار زمین آبی داریم که ۶۰ هزار هکتار آن تاکنون به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با تاکید بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، تحقق این مهم را مستلزم همکاری مردم دانست و افزود: همچنین توسعه باغات دیم در استان سال‌ ۹۶ برای مصرف کمتر آب شروع شد و اکنون حدود ۷ هزار هکتار باغ دیم در لرستان داریم.

حسنی مقدم با اشاره به برداشت غیرمجاز هزار و ۵۰۰ موتور تلمبه در کنار رودخانه کشکان، گفت: در این خصوص وزارت نیرو باید قانونی را وضع کند تا میزان برداشت مجاز و غیرمجاز مشخص شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کشاورزی خشکسالی لرستان میلیارد تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

محمد نبی یزدانی در بازدید از مزارع خسارت دیده فنوج گفت: با توجه به قطع شدن آب بخش کشاورزی بازگشایی فوری برخی از قنوات در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فنوج ادامه داد: شهرستان فنوج دارای ۲۲۰ رشته قنات بوده که در حال حاضر ۱۷۵ رشته آن فعال است.

وی با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت مرمت و بازسازی آنها را دوچندان می‌کند، گفت: حدود ۹۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی این شهرستان از آب قنوات تامین می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های آبخیزداری کلید مقابله با خشکسالی
  • سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد
  • سیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد
  • هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است