Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، همزمان با ایام جشن عیدسعیدغدیرخم دوره تابستانه آموزش زبان فارسی، خطاطی و نگارگری ایران در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان گشایش یافت.

آیین افتتاحیه دوره‌های تابستانه یادگیری زبان فارسی، خطاطی و نقش نگاری با حضور "محمدرضا ناظری" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور، "جعفر روناس" رئیس خانه فرهنگ کشورمان، جمعی از مسوولان و استادان دانشگاهی در لاهور، علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی و اساتید خطاطی و نگارگری در سالن همایش خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به مردم مسلمان پاکستان و به‌ ویژه عاشقان ولایت و امامت گفت: واقعه بزرگ غدیر، اکمال دین و اتمام نعمت بر عالمیان و جهان اسلام بود.

وی با بیان رسالت اصلی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در ترویج زبان و ادبیات فارسی و همچنین گسترش هنر ایرانی در میان کشورهای اسلامی و منطقه ای از جمله پاکستان به عنوان کشوری با اشتراکات فراوان گفت: در دوره تابستانه ما شاهد آموزش زبان فارسی در سه سطح نوآموز، مقدماتی و فوق میانی خواهیم بود.

جعفر روناس با بیان ضرورت آشنایی نسل جوان پاکستان با گنجینه های هنر غنی ایرانی گفت: همزمان کلاس های نگارگری و خوشنویسی هم در این مدت آغاز خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: کارگاه های رایگان آموزش و دانش افزایی زبان فارسی به منظور اصلاح و ارتقاء مکالمه زبان فارسی، بصورت رایگان برای عموم و ایضاً کارگاه آموزش نگارگری و خوشنویسی برای عموم علاقمندان در خانه فرهنگ برپا می شود.

وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور گفت: همچنین در نظر داریم دوره های دانش افزایی را با همکاری دانشگاه هایی که در آن اتاق ایران داریم بصورت فیلم کوتاه و داستان کوتاه و مشاعره برگزار کنیم.

محمدرضا ناظری سرکنسول ایران در لاهور نیز با بیان اهمیت بزرگداشت عید غدیر و آغاز امامت و ولایت گفت: کلید دستیابی به گنجینه فرهنگ غنی ایران یادگیری زبان فارسی است و امیدوارم فارسی آموزان و علاقمندان به فرهنگ ایرانی بتوانند با گذراندن دوره های متنوع فارسی آموزی، این زبان شیرین را یاد گرفته و از این طریق ارتباطات فرهنگی دو کشور را تقویت کنند. 

در این مراسم پیام صوتی دکتر "غلامعلی حداد عادل" رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی به استماع حاضران رسید.

وی در این پیام ضمن تبریک و تقدیر از فارسی آموزان و استادان و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درلاهور در گسترش زبان فارسی گفت: شهر لاهور از گذشته تا به امروز با دارا بودن شاعران و ادیبان مشهور فارسی زبان مانند مسعود سعد سلمان و واقف لاهوری که قرار است دیوان این شاعر بزرگ در ایران منتشر شود، چشم و چراغ شهرهای شبه قاره در توجه به زبان و ادبیات فارسی بوده است.   

دکتر حداد عادل با بیان رابطه تنگاتنگ زبان اردو و فارسی گفت: مردم پاکستان اگر می خواهند بر زبان اردو تسلط داشته باشند باید زبان فارسی را نیز یاد بگیرند. 

رئیس بنیاد سعدی ضمن قدردانی از زحمات استادان زبان فارسی در دانشگاه های شهر لاهور برای ترویج و آموزش زبان و ادبیات فارسی بویژه در میان قشر جوان خاطرنشان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آماده هر نوع همکاری و کمک برای گسترش و آموزش زبان فارسی در لاهور است. 

خانم "فلیحه زهرا کاظمی" رئیس بخش زبان وادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور نیز در این مراسم به چالش های پیش روی زبان و ادبیات فارسی درپاکستان اشاره کرد و گفت: برای ترویج زبان فارسی در سراسر پاکستان هر چند اقدامات مهمی صورت گرفته است اما دامنه این تلاش ها باید گسترش یابد.

در پایان فارسی آموزان برنامه های متنوعی در پاسداشت و اهمیت غدیر اجرا کردند از جمله سرودی گروهی زیبا درباره واقعه تاریخی غدیر خم و شخصیت امام علی(ع) با صدای رسا خواندند که مورد استقبال حضار در سالن قرار گرفت.

درحاشیه این مراسم نیز مجموعه‌ای از کتب هنری، آموزشی و فرهنگی ایران زمین به نمایش گذاشته شد.

مردم پاکستان به عنوان دوستداران زبان فارسی همواره در محافل مختلف از حافظ، سعدی،اقبال لاهوری و دیگر بزرگان زبان فارسی سخن می‌گویند؛ عواملی که محور پیوند و محبت میان دوملت همسایه محسوب می‌شوند.

مقامات پاکستانی از جمله مسوولان نهادهای عالی آموزشی، دانشگاهی و اندیشمندان این کشور همواره بر ضرورت ترویج فرهنگ و ادبیات زبان فارسی بمنظور تعمیق بیشتر روابط میان مردم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تاکید دارند.

در حقیقت ترویج آموزش زبان فارسی در پاکستان، کشوری که مشترکات فراوانی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه فرهنگ، تاریخ، مذهب و اجتماع دارد، گام موثری در شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن مشترک مردم دو کشور بوده و باید تلاش‌ها در این زمینه را بیش از گذشته افزایش داد.

برچسب‌ها لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران جمهوری اسلامی ایران زبان و ادبیات فارسی آموزش زبان فارسی زبان فارسی فرهنگ ایران خانه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با روز بزرگداشت سعدی، دهمین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای «سعدی خوانی» توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری شنبه اول اردیبهشت در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

در این جلسه قدمعلی سَرّامی استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی به زندگی، آرا، آثار و روزگار سعدی می‌پردازد.

سعدی یکی از رکن‌های اصلی شعر و زبان ادبیات فارسی و دارنده زبانی فصیح در کلام و نگاهی خلاق در شعر و رویکرد تعلیمی و تربیتی متعادلی در پرداخت به مسائل و امور انسانی است و مقبولیت زیادی هم از جانب طیف‌های مختلف اجتماعی دارد. به همین خاطر، دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، این سلسله جلسات را با هدف ارائه ظرفیت‌های زبانی و ادبی سعدی در آثارش، برای علاقه‌مندان به این شاعر و ادیب بزرگ زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌کند.

قدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگ ایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی است. او عضو هیات امنای بنیاد فردوسی و یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌پژوه ایران به انتخاب نخستین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ در سال ۱۳۹۰ است.

از آثار دکتر سَرّامی می‌توان به کتاب‌هایی همچون از رنگ گل تا رنج خار، باز هم اندر خم یک کوچه‌ایم، ای گدایان خرابات، شیرین‌تر از پرواز و مثنوی مینوی اشاره کرد.

این نشست‌ها، هر دو هفته یک‌بار، شنبه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارایه دکترقدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزه هنری حضور داشته باشند.

نخستین روز اردیبهشت ماه، که سالروز تولد شیخ اجل و استاد سخن سعدی شیرازی است، اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد اما پیشینه تعیین این روز در ابتدا در سال ۱۳۸۱ و به بهانه آغاز نگارش کتاب گلستان توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز سعدی نامیده شده است.

کد خبر 6079708 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • امامی: حدود ۵/۵ درصد از مصرف فرهنگی خانواده ایرانی، پوشاک است
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • دومین خانه شهید در تهران افتتاح شد
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان