Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت در هفته گذشته نیز طبق روال پستی و بلندی‌هایی را تجربه کرد و در نهایت موفق شد معاملات هفتگی را با رشد به پایان برساند. در ابتدای هفته، تاثیر مجدد ویروس کرونا در بازار مشهور بود، اما تا روز جمعه، طلای سیاه توانست با این چالش مقابله کند.

در نخستین روز معاملات هفته یعنی دوشنبه، از آنجا که نگرانی از وضعیت تقاضای سوخت به دلیل شیوع انواع کووید-۱۹ و همچنین وقوع سیل در چین، انتظارات برای محدودیت در موجودی بازار در مدت باقی مانده امسال را از بین برد، قیمت نفت روز دوشنبه نزدیک به ۱دلار سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد ابتلا به ویروس کرونا در روزهای اخیر همچنان افزایش یافت، برخی از کشورها رکورددار بیشترین تعداد مبتلایان روزانه بودند و همچنین برخی از اقدامات قرنطینه را تمدید کردند که این عوامل باعث افت تقاضای نفت شد. چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، در حالی که درگیر سیل شدید و طوفان در بخش‌های مرکزی و شرقی کشور بوده، همچنین افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را تجربه کرده است.

از طرفی، سختگیری پکن در خصوص سواستفاده از سهمیه واردات همراه با تاثیر قیمت‌های بالای نفت خام، با وجود افزایش میزان تولید پالایشگاه‌ها در نیمه دوم سال، می‌تواند باعث افت رشد واردات نفت چین در سال ۲۰۲۱ به پایین‌ترین حد در طول دو دهه اخیر شود.

با این حال، تقاضای قابل توجه ایالات متحده و انتظارات برای محدودیت عرضه در ابتدای هفته از قیمت‌ها حمایت کرد و باعث شد دو شاخص مهم نفتی از سقوط ۷درصدی خود در دوشنبه هفته گذشته بازگشت را تجربه کنند و شاهد رشد باشند.

از آنجا که تقاضا در برخی نقاط به ویژه از سمت ایالات متحده همچنان قوی بود، این نگرانی‌ها تا حدودی کاهش یافت. از این رو، حتی با وجود تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن برای افزایش تولید در مدت باقی مانده سال، انتظار می‌رود که بازارهای جهانی با کسری مواجه شوند.

همچنین از آنجا که از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به ماه آگوست موکول شده، احتمال بازگشت سریع عرضه نفت ایران در زودهنگام کاهش یافته است.

این کسری موجودی در بازار و همچنین خوش‌بینی نسبت به گسترش واکسیناسیون، باعث شد روز سه‌شنبه بازار امیدوار شود. عوامل مثبتی که انتظار می‌رفت نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا را جبران کند، باعث شد قیمت‌ها به ثبات برسد.

روز سه‌شنبه، یکی از مقامات کاخ سفید اذعان داشت که محدودیت‌های مسافرتی گسترده‌تر به دلیل گونه بسیار عفونی دلتا و افزایش مبتلایان داخلی، برداشته نخواهد شد. اما با این وجود، هر دو معیار برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا حتی پس از اعلام هشدارهای مسافرتی ایالات متحده به اسپانیا و پرتغال به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، موضع خود را حفظ کردند.

یکی از کارشناسان بازار اظهار کرد با احتمال اینکه رشد تقاضای نفت از رشد عرضه در زودهنگام پیشی بگیرد، ما انتظار کسری نفت را در طول تابستان داریم که احتمالا این موضوع باعث بالا رفتن قیمت‌ها شود.

در یک نشانه امیدوارکننده برای تقاضای سوخت، بریتانیا روز دوشنبه پایین‌ترین آمار روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا را از تاریخ ۴جولای گزارش کرد که نشان می‌دهد از اوج افزایش جدید مبتلایان عبور کرده است.

از طرفی، روز چهارشنبه از آنجا که داده‌های صنعتی نشان داد که ذخایر نفت خام و فرآورده‌های ایالات متحده در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته، و همچنین به دنبال انتظارات برای پیشی گرفتن تقاضا از عرضه حتی با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، قیمت نفت افزایش یافت اما همچنان کارشناسان بر این باور بودند که به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، این روند صعودی ضعیف خواهد بود.

داده‌های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۳جولای، ۴.۷میلیون بشکه کاهش یافته است.

این در حالی است که به دنبال افزایش غیرمنتظره موجودی نفت خام در هفته پیش از این که نخستین افزایش را از ماه می‌تجربه می‌کرد، تحلیلگران برای این هفته انتظار کاهش ۲.۹میلیون بشکه را داشتند.

همچنین داده‌های موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی بنزین ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۳جولای، ۶.۲میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که تحلیلگران انتظار افت ۹۰۰هزار بشکه را داشتند.

 داده‌های موجود نشان داد که تقاضای بنزین در ایالات متحده تقریبا به سطح سال ۲۰۱۹ رسیده، اما تحلیلگران خاطرنشان کردند که به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تغییرات ساختاری در الگوی رفت و آمد، ممکن است بازگشت مصرف سوخت در فصل تابستان به کندی انجام شود.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه پیش‌بینی رشد ۶درصدی خود برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ را حفظ کرد و چشم‌انداز خود برای اقتصاد ایالات متحده و سایر اقتصادهای ثروتمند را افزایش داد، اما برای کشورهای در حال توسعه که درگیر افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ هستند، انتظارات خود را کاهش داد.

لازم به ذکر است که این روند صعودی به روز پنجشنبه هم کشیده شد و برنت وارد کانال ۷۵دلاری شد که مهم‌ترین عامل آن افت بیش از حد انتظار موجودی ذخایر نفت خام آمریکا بود و نشان داد که افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای کووید-۱۹ تاثیر اندکی بر حمل‌ونقل دارد.

همانطور که پیش از این اشاره شده بود، قیمت برنت در ماه ژوئن برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته به ۷۵دلار در هر بشکه رسید، اما در اوایل ماه جاری به دلیل ترس از شیوع سریع نوع دلتای ویروس کرونا و توافق تولیدکنندگان گروه اوپک برای افزایش عرضه، افت قابل توجهی را تجربه کرد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۳جولای ۴.۱میلیون بشکه کاهش یافت که این امر ناشی از واردات کمتر و کاهش تولید هفتگی بود. همچنین ذخایر بنزین هم کاهش یافت و تا حد زیادی به سطح پیش از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا رسید.

فدرال رزرو روز چهارشنبه در یک بیانیه سیاستی اذعان داشت که اقتصاد ایالات متحده به رغم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در مسیر بهبود قرار گرفته است. تحلیلگران سیتی در یادداشتی خاطرنشان کردند: "در حالی که ریسک چشم‌انداز تقاضا ممکن است به دلیل منع اجتماعات توسط دولت‌ها در سراسر اروپا افزایش یابد، ما در نظر داریم که بازارها چندین مرحله محدودیت‌های حمل‌ونقل را تجربه کرده‌اند، با این حال بهبود جهانی به میزان قابل توجهی از مسیر خارج نشده است."

 با این وجود، نگرانی‌هایی در خصوص تقاضای سوخت در ایالات متحده و اروپا همچنان وجود دارد. تحلیلگران متذکر شدند که در سطح جهانی، اگر موارد ابتلا به ویروس کرونا و سرعت کند واکسیناسیون تغییرات ساختاری در تقاضا را بیشتر کند، ممکن است سطح تقاضای پیش از بیماری همه‌گیر، تا سال آینده مشاهده نشود.

در آخرین روز معاملات هفته یعنی جمعه نیز قیمت نفت افزایش یافت و شاخص برنت رشد خود را برای چهارمین ماه متوالی ثبت کرد، در حالی که وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای این ماه تغییری نداشت. رشد سریع‌تر تقاضا نسبت به عرضه و انتظار برای کنترل ویروس کرونا با افزایش روند واکسیناسیون، سبب صعود بازار شد.

حتی با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، سراسر آسیا و مناطقی از اروپا، تحلیلگران اذعان داشتند که نرخ بالای واکسیناسیون، نیاز به قرنطینه شدیدتر که تقاضا را در طول اوج این بیماری کاهش داده بود، محدود خواهد کرد. از این رو، به نظر می‌رسد بازار نفت دیگر به نوع دلتای ویروس کرونا که در هفته گذشته به عنوان زنگ خطری بود، توجهی ندارد.

تحلیلگران همچنین به عنوان نشانه‌ای از مقاومت بیشتر اقتصادها در برابر بیماری همه‌گیر، به افزایش سریع مصرف بنزین و تولیدات صنعتی در هند پس از افزایش چشمگیر مبتلایان آن در اوایل امسال اشاره کردند.

در پایان، لازم به ذکر است به نظر می‌رسد بازار طلای سیاه که در ابتدای هفته توجه خود را به نگرانی‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا معطوف کرده بود، اکنون از این مسئله دست کشیده و بر کسری نفت متمرکز شده است. با این حال، باید منتظر باشیم که ببینیم بازار در روزهای آتی چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

پربیننده ترین راهکار دانشمندان برای کمبود آب در جهان آب مشترکان پر مصرف تهرانی از فردا قطع می شود بحران آب خوزستان؛ مقصر کیست؟ رشد قیمت نفت به دنبال افت موجودی ذخایر آمریکا / برنت وارد کانال ۷۵دلاری شد روزگار سیاه نفت؛ چگونه اقتصاد ایران آسیپ پذیر شد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا ویروس کرونا ذخایر نفت خام هفته گذشته ایالات متحده کاهش یافته نگرانی ها کاهش یافت نوع دلتای کووید ۱۹ قیمت نفت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • سندروم پس از کرونا چیست؟