Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@17:03:03 GMT

کشت مجدد برنج، زمینه تداوم نسل کرم ساقه‌خوار

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۸۶۹

کشت مجدد برنج، زمینه تداوم نسل کرم ساقه‌خوار

عبدالرحمن زاغی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، بر لزوم مدیریت کرم ساقه‌خوار در مزارع کشت مجدد و دیرکاشت برنج  تاکید کرد و گفت: هر ساله به دلایل مختلفی نظیر کشت دوم بعد از برداشت گندم و کلزا و کشت مجدد، برخی از بهره‌برداران خارج از تقویم زراعی به کشت برنج اقدام می‌کنند و زمینه افزایش تراکم جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه‌خوار را فراهم می‌کند و علاوه بر آن، تداخل نسل ۲و۳ آفت، تاثیر پذیری روش‌های کنترل آفت، به ویژه مبارزه شیمیایی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای مدیریت مطلوب این آفت، در کشت مجدد و کشت‌های تاخیری، نکاتی را باید رعایت کرد افزود: با توجه به اینکه در این برهه از زمان به دلیل دمای بالای هوا از پوشش نایلونی استفاده نمی‌شود، برای پیشگیری از تخم ریزی پروانه ساقه خوار در خزانه، بهره برداران باید از پشه بند بجای پوشش نایلونی خزانه‌ها استفاده کنند.

زاغی نصب تله‌های نوری به تعداد حداقل ۲ تا ۳ عدد در هکتار اطراف خزانه به منظور شکار انبوه شب پره‌های ساقه خوار برنج و مبارزه شیمیایی در خزانه با سموم مایع رایج ۳ تا ۵ روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی را به بهره برداران توصیه کرد و ادامه داد: مبارزه مکانیکی از طریق وارسی نشا‌ها قبل از انتقال به زمین اصلی برای حذف و امحاء بوته‌های حاوی دستجات تخم آفت در کاهش آلودگی مزرعه بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران، در صورت لزوم مبارزه شیمیایی با گرانول‌های توصیه شده حدود ۲۰ روز پس از نشا هنگام تداخل نسل آفت در کاهش آلودگی و خسارت را موثر دانست.

این مسؤول مبارزه مکانیکی از طریق حذف و امحاء بوته‌های آلوده به لارو ساقه خوار (غلاف برگ بوته‌های آلوده به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روش بوده و براحتی با بوته‌های سالم که سبز رنگ است قابل تشخیص است) هنگام وجین دستی را مورد تاکید قرار داد.

زاغی شناسایی مزارع و ثبت نشانی ، شماره تلفن و مشخصات دقیق بهره بردارانی که خارج از تقویم زراعی اقدام به کشت برنج کردند، توسط کارشناسان پهنه مراکز را الزامی دانست و به بازدید مستمر هفتگی مزارع شناسایی شده توسط کارشناسان پهنه برای اطلاع دقیق از بیولوژی آفت، هماهنگی با مسؤول حفظ نباتات شهرستان، محققین مراکز تحقیقاتی، کارشناس مسؤول شبکه مراقبت برنج مدیریت حفظ نباتات برای تبادل اطلاعات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین زمان‌های مناسب مبارزه و مدیریت آفت تاکید کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: زاغی مبارزه با کرم ساقه خوار برنج حفظ نباتات ساقه خوار کشت مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: از ابتدای امسال سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری بر علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم انجام شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی اظهار داشت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد. خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توصیه کرد: کشاورزان استان فارسی می توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • تداوم بارش‌ها در اصفهان تا چهارشنبه / سیلاب در نطنز و آب‌گرفتگی در بعضی محورهای استان
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم