Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر رحمتیان روزشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اولویت، کار حفاظت این منابع آبی در مدت یک ماه انجام شد.

وی با بیان اینکه خسارت ناشی از سیل، بیشتر سبب ورود سیلاب‌ و رسوبات به داخل قنات‌ها و مسدود شدن مسیر این سازه آبی می شود، تاکید کرد: عملیات یادشده شامل گواربندی ، ایجاد خاکریز در اطراف قنات‌ها و طوقه چینی میله‌های چاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این مسوول، سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک یکی از تهدیدهای جدی برای قنات‌های مناطق خشک و نیمه خشک کشور از جمله بافق است که هنگام جاری شدن سیل یا روان آب‌های ناشی از بارندگی به خاطر دخالت انسان در طبیعت، دچار خسارت می شود.

مدیرجهاد کشاورزی بافق از انجام عملیات اجرایی حفاظت و پیشگیری از خسارت احتمالِی سیل در یکی از پرآبترین قنات‌های شهر بافق خبر داد و اظهار کرد: قنات «هنیه» به طول ۵۰۰ متر، ۲۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد.

وی تعداد مالکان این قنات را ۲۱۰ نفر و تعدادبهره‌برداران آن را ۱۰۵ نفر اعلام کرد و یادآور شد: ۱۲۰ هکتار از باغ‌ها و مزارع کشاورزی شهر بافق از آب قنات هنیه آبیاری می‌شود.

رحمتیان تاکید کرد: علاوه بر قنات یادشده ، کار حفاظت بقیه چاه‌های کشاورزی و قنات‌ها به ترتیب اولویت انجام شد.

براساس اعلام ستاد بحران فرمانداری بافق، بارش‌های سال ۹۹، مبلغ ۷۵ میلیارد ریال به راه‌های روستایی، جاده های ارتباطی، قنات ها و راه‌های بین مزارع خسارت وارد کرد که پس از جاده‌ بیشترین خسارت مربوط به بخش کشاورزی است.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

از معروف ترین محصول منطقه می‌توان به زعفران،گندم، خرما، پسته، روناس و گیاهان علوفه‌ای و انواع محصول سردرختی اشاره کرد. 

شهرستان بافق یک بخش مرکز، سه دهستان ( مبارکه، کوشک و سبزدشت) ، ۲۸ شورای اسلامی، ۲۲ دهیاری مصوب و بیش از ۱۰۰ پارچه روستا و آبادی دارد.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی قنوات کشاورزی مرمت بافق سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی قنوات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قنوات کشاورزی مرمت بافق سیل قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،  فرماندار سپیدان در بازدید از مزارع و باغ‌های سیل زده افزود: بارندگی سیل آسای چند روز گذشته خسارت زیادی به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده به طوری که برآورد اولیه نشان از خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به این بخش دارد.
علیرضا سامری ادامه داد: بخش عمده این خسارت‌ها به باغ ها، زمین‌های کشاورزی، زیرساخت‌های شیلاتی، استخر‌های پرورش ماهی، سردهانه‌ها و کانال‌های آبرسانی است.
وی افزود: علاوه بر خسارت‌هایی که به حوزه باغ‌ها و زراعت شده باعث ایجاد خسارت به جاده بین مزارع، راه‌های ارتباطی و پل‌های بین رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز دچار مشکل شده اند.
فرماندار سپیدان گفت: با توجه به بارندگی‌های شدید چند روز گذشته و گزارشاتی مبنی بر وارد آمدن برخی خسارات بخصوص در حوزه کشاورزی، راه‌ها و معابر شهری، روستایی و آبگرفتگی اماکن مسکونی کارشناسان خسارت وارده را بازدید کرده و پس از جمع بندی به ستاد بحران استان اعلام خواهیم کرد.
سامری افزود: با توجه به فصل داشت و نیاز به سمپاشی و عملیات هرس باغ‌ها و بروز صدمات قابل توجه به راه‌های بین مزارع کشاورزی مقرر شد راه اندازی و تعمیر آن‌ها به فوریت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرستان انجام شود.
به گفته او گفت: تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان سپیدان ۱۲ هزار نفر است که این تعداد بهره بردار در زمینه باغداری، زراعت، زنبورداری و دامداری فعالیت می‌کنند.
در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان فارس، بیش از ۱۰۰ میلی متر باران در شهرستان سپیدان ثبت شد.
شهرستان سپیدان در ۷۵ کیلومتری شمال غرب شیراز مرکز استان فارس قرار دارد.

دیگر خبرها

  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان
  • برنامه سوم راهبردی قم در حال تدوین است / اجازه ورود حواشی به بدنه شهرداری را نمی‌دهیم
  • همراهی مردم با پلیس برای پیشگیری از سرقت
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • خسارت گسترده سیل به تأسیسات آبی در کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت گسترده سیل به تأسیسات آبی کهگیلویه و بویراحمد
  • ورود دادستانی به غرق شدن دو مسافر در ساحل بوشهر