Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، زنگ خطر بحران آب سال‌هاست به صدا درآمده؛ خطری که می‌رفت با سیلاب‌های بهار ۱۳۹۸ به دست فراموشی سپرده شود و توهمی به نام بازگشت «ترسالی» را در اذهان ایجاد کند؛ اما این بازگشت توهمی بیش نبود و واقعیت‌ها گویای وضعی به مراتب نگران‌کننده بوده که همچون آواری بر سر ایران فرود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلسله‌ای از چالش‌ها و مشکلات از جمله کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب به بروز و ظهور چالشی به نام کم‌آبی در کشور دامن زده است.

خشک‌سالی‌های مکرر با برداشت‌های غیرمنطقی

احمد ترانی، کارشناس محیط‌زیست در همین زمینه می‌گوید: خشک‌سالی‌های مکرر با برداشت‌های غیرمنطقی، بیش از حد و غیراصولی از آب‌های سطحی و زیرزمینی وضعیت آبی کشور را به یک بحران بزرگ تبدیل کرده؛ بحرانی که خود را با خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، بیابان‌زایی، فرونشست زمین، فرسایش خاک نشان داده است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

او ادامه داد: بر اساس آنچه محققان می‌گویند خشک‌سالی تنها ناشی از کاهش بارندگی‌ها نیست و دست تخریبگر بشر نیز با تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی در آن عیان است.

این کارشناس می‌افزاید: بخش عمده منابع آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، این آب‌ها تجدیدپذیرند؛ اما مشکل این است که برای تجدید منابع آبی زمان زیادی نیاز است و از آنجا که بین تجدید منابع آبی و برداشت آن فاصله بسیار بوده و به عبارتی برداشت از منابع آبی از تجدید آن پیشی گرفته، میزان آب‌های زیرزمینی کشور به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است.

مؤثرترین روش‌های کاهش مصرف آب

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اظهار کرد: مجموعه‌ای از تمهیدات و اقدامات غیرسازه‌ای و سازه‌ای مشتمل بر اصلاح ساختار مصرف آب، کاهش تلفات و مصارف غیرضروری از طریق جلوگیری از نشت، تبخیر، به کارگیری فناوری بهینه‌سازی مصرف آب، افزایش بهره‌وری آب با استفاده از بهینه‌سازی سایر نهاده‌ها در مراحل توزیع (فشار شبکه، فرسودگی شبکه و …) است.

وی افزود: از مؤثرترین روش‌های کاهش مصرف آب شُرب، استفاده از تجهیزاتی است که بدین منظور طراحی شده و باعث کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب در بخش‌های مختلف می‌شود.

با نصب تجهیزات کاهنده به مقدار قابل‌توجهی می‌توان مصرف آب را کاهش داد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان عنوان کرد: درصد بالایی از مصارف شهری مربوط به خانوارهاست که مصارف زیاد در بخش‌های خانگی ریشه در مسائل فرهنگی و نیز استفاده از تجهیزات و ادواتی دارد که هیچ‌گونه سنخیتی با شرایط آبی کشورمان ندارد.

طاهری گفت: با نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب به مقدار قابل‌توجهی می‌توان مصارف آب را کاهش داد؛ تجهیزاتی ساخته شده که با نصب آن به شیر آشپزخانه یا دوش حمام می‌توان دبی مصرفی را اندازه‌گیری و نمایش داد و بدین ترتیب مشترکان با دانستن میزان مصرف آب می‌توانند تأثیر اقدامات خود را در کاهش مصرف را مشاهده و در صورت امکان تلاش خواهد کرد هربار نسبت به دفعات قبل آب کمتری مصرف کنند.

بارندگی در استان سمنان به نسبت بلندمدت ۴۲ درصد و به نسبت سال گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است

وی عنوان کرد: راهکارهای مدیریت مصرف در پرتال شرکت در بخش آب و توسعه پایدار- فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف به طور کامل برای عموم مردم اطلاع‌رسانی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در مورد وضعیت آبی استان سمنان گفت: حدود  ۰.۹۶ کل تولید آب کشورمربوط به استان سمنان است و ۱.۳۸  درصد از مشترکان آب کشور از این استان است.

طاهری با اشاره به اینکه ۰.۹۳ از کل مصرف آب کشور مربوط به استان سمنان است، افزود: بارندگی در استان سمنان به نسبت بلندمدت ۴۲ درصد و به نسبت سال گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نیاز آبی استان حدود سه هزار لیتر بر ثانیه است، گفت: حدود ۸۰ درصد از آب شرب در بخش شهری و حدود ۲۰ درصد از کل تولید شرب در بخش روستایی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، آب مصرفی در حوزه کشاورزی ۸۸ درصد، صنعت چهار درصد و شرب را هشت درصد عنوان کرد و گفت: مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف واستفاده مجدد از پساب برای بخش‌های غیرشُرب نظیر کشاورزی بهترین روش و یکی از راهکارهای اساسی برای برون رفت از بحران کم آبی است.

طاهری ایجاد بهبودهای رفتاری در زمینه مصرف آب با ترویج بهینه مصرف از طریق رسانه‌ها، جلسات چهره به چهره، اعزام مروجان مصرف، ایجاد حساسیت در رسانه‌ها و افکار عمومی برای صیانت از آب، لزوم توجه دادن مردم به استفاده درست از آن و تغییر و بهبود ذهنیت مردم و مسؤولان را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که می تواند در رفع چالش آب مؤثر باشد.

من مراقب آب هستم

در برهه کنونی باید از تمام ظرفیت ها برای استفاده صحیح از منابع آبی و تبدیل آن به یک فرهنگ بین مردم استفاده شود و از همین رو است که آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان به پویش ملی «من مراقب آب هستم» می‌پیوندد تا با این حرکت خود اهمیت ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت منابع آب با استفاده از مشارکت آحاد مردم  را گوشزد کند.

به هر صورت، باید مردم بدانند بحران آب ابعاد مختلفی از زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و خواهد داد؛ چرا که صنعت، کشاورزی، تولید برق، امنیت غذایی، بهداشت و سلامتی همگی به آب وابسته است.

از آنجا که سمنان به عنوان استانی در قلب کویر دو ظرفیت برجسته صنعت و کشاورزی وابسته به آب دارد؛ بنابراین کم‌آبی تهدیدی برای این استان به شمار می‌رود و همین مسأله منجر به طرح موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران شده است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب مصرف سمنان مدیریت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان محمد طاهری ترسالی خشکسالی کم آبی بحران آب بارندگی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان منابع آبی منابع آب مصرف آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران در اقصی نقاط استان سمنان/ جاده ها لغزنده هستند

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با صبح سه شنبه و با استقرار سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان شاهد بارش باران و کاهش دمای هوا هستیم. این موضوع سبب بروز لغزندگی و مه گرفتگی شدید در معابر استان به خصوص راه‌های کوهستانی شده است.

بارش باران به خصوص در ارتفاعات سبب شده تا تردد خودروها با مخاطراتی روبرو شود رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه هیچ گره ترافیکی در جاده‌های استان همزمان با صبح سه شنبه وجود ندارد، گفت: تردد در جاده‌های استان در حال انجام است.

سرهنگ موسی بزرگی با بیان اینکه تردد در جاده‌های کوهستانی استان سمنان به دلیل بارش باران کند اما روان است، تاکید کرد: به دلیل کاهش دید و لغزندگی معابر از رانندگان درخواست می‌شود تا فاصله طولی و سرعت مطمئن را حتماً رعایت کنند.

وی با بیان اینکه پرهیز از عجله در زمان مه آلودگی و لغزندگی جاده‌ها از مهمترین توصیه‌های دیگر پلیس راه به مردم است، افزود: به مردم استان توصیه می‌شود که در صورت عدم داشتن کار ضروری به جاده‌های مرتفع استان وارد نشوند.

هم اکنون محورهای دامغان- کیاسر، شاهرود - توسکستان، شاهرود خوش ییلاق - آزاد شهر، شاهرود- میامی و رضوان به تیل آباد، دامغان به سمنان از طریق آهوان و فولاد محله میزبان بارش نسبتاً شدید، مه گرفتگی و کاهش دید افقی است. وضعیت مه آلودگی به خصوص در محور دیباج و خوش ییلاق بیش از دیگر نقاط است.

از سوی دیگر بارش باران همچنین سبب برودت هوا نیز شده است دمای هوا اغلب نقاط استان سمنان به صورت میانگین بین پنج تا هشت درجه نسبت به روز قبل سردتر شده است. به گفته هواشناسی، بارش در ارتفاعات استان به صورت برف خواهد بود.

سامانه بارشی که امروز در استان سمنان استقرار دارد تا شامگاه چهارشنبه مهمان مردم این استان خواهد بود و از بامداد پنجشنبه به مرور استان را ترک خواهد کرد.

کد خبر 6086072

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • برترین های«آب و رسانه » در استان سمنان تجلیل شدند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • بارش باران در اقصی نقاط استان سمنان/ جاده ها لغزنده هستند
  • تیشه به ریشه آنها بزنید و تمام!