Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - به مناسبت هفته اردبیل برنامه‌های متعددی در استان با هدف به نمایش گذاشتن اوج اقتدار و عزت شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل،  4 مرداد به عنوان سالروز استقرار صفویان به عنوان نخستین دولت ملی بعد از اسلام و رسمیت مذهب تشیع در ایران به عنوان روز ملی اردبیل نامگذاری شده و هفته اردبیل فرصتی برای رونمایی از عزت و اقتدار شیخ صفی‌الدین اردبیلی و نیز فرصتی برای پاسداشت تمدن و فرهنگ سرزمین دارالارشاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخی ثبت شده در تقویم ایران که به عنوان چراغ راه آینده از آن یاد می‌شود و در آن صفویان در تاریخ ایران و در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی اقتصادی، فرهنگی، هنری و آبادانی نقش بی‌بدیل و ماندگار ایفا کرده‌اند که آگاهی نسل فردا از اتفاقات این دوران پر افتخار امری لازم است.

ادامه و گسترش فرهنگ دینی و مذهبی برخاسته از خاک اردبیل در خارج از مرزها و کشورهای دوست و همسایه از جمله عراق و سوریه است که سابقه و افتخارات این استان برای هر ایرانی در عرصه‌های مختلف روشن است و دورنمایی بسیار زیبا از عمران و آبادانی و اشتغال برای این دیار زرخیز متصور است.

آئین روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی و هفته اردبیل در محوطه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار و در این آئین از ترجمه فارسی کتاب بقعه‌های خاندانی دوران صفویه و فراخوان جشنواره جامع فرهنگی و هنری استان اردبیل رونمایی شد.

بقعه شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی؛ اوج هنر و معماری ایرانی + تصاویرخطر خروج از فهرست آثار جهانی یونسکو بیخ گوش بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی + تصاویرشکوه مادی و معنوی مجموعه شیخ صفی را باید به بهترین شکل به جهانیان ارایه کنیم

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی نماد یکپارچگی ملت ایران بود که بنای تشیع را برجای گذاشت و به خاطر پاکی و صداقت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، این چهره جهانی و ماندگار شده است.

وی بیان کرد: بزرگداشت انسانیت ودیعه‌ای است که توسط شیخ صفی الدین اردبیلی به صورت الهی به جهانیان هدیه شده که باید قدردان این هدیه الهی بوده و از تمام تلاش و توان خود برای پاسداشت ارزش‌های ایران اسلامی صیانت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل ادامه داد: سلسله صفویه در چنین روزی مستقر شده و برای یکپارچگی جغرافیایی و سرزمینی ثبت شده که به همین منظور سالروز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

بحرالعلومی تصریح کرد: جشنواره جامع فرهنگی و هنری روز اردبیل نیز به همین منظور برگزار می‌شود و برنامه جامعی که در استان اردبیل در دستور کار قرار می‌دهیم، افتتاح آن‌ها در روز اردبیل است.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با تبیین جایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: افتخار ایران و آذربایجان، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و خط مشی آن بزرگوار است که برآیند آن ایجاد اتحاد و یکپارچگی ملی و مذهبی است.

وی با بیان اینکه گردشگری اردبیل در کنار زیبایی های جغرافیایی و طبیعی مدیون بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است، گفت:  جایگاه تمدن‌سازی مکتب شیخ صفی چنان ارزشمند است که امنیت و یکپارچگی این مرز بوم را رقم زده است و ما باید به بهترین شکل شکوه مادی و معنوی این مجموعه را به جهانیان ارائه کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل بیان کرد: تبیین اینکه امنیت راه‌های ابریشم و ایجاد بستر امن تجارت و سفر نیز در راستای زحمات سلسله صفوی در این دیار است که باید به بهترین شکل برگردن تمام دوستداران و فعالان فرهنگی است.

نقش صفویه در شکوفایی هنر و معماری، تاثیر بانوان دوره صفوی در شکل‌گیری رویداد‌های تاریخی، اثرات ماندگار در فرهنگ کشور، تغییر ادبیات با اعلام زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور، رویداد‌های برون‌مرزی و بین‌المللی که در عهد صفوی به وقوع پیوست و اثرات آن همچنان باقی است و تاثیر تصمیمات شاه اسماعیل و حاکمان بعد از وی در وضعیت سیاسی امروز کشور، نیازمند تحقیق و پژوهش است.

انتهای پیام/132/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی استان اردبیل هفته اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب جهت رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: شهرداری میاندوآب موظف است، طی یک هفته نسبت به رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر اقدام کند و هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا رضایی امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جلسه کمیته رصد نارضایتی که با موضوع شکایات مردمی در حوزه سد معبر برگزار شد، اظهار کرد: همه روزه شاهد شکایات متعدد و به‌حق مردم از سد معبر در هسته مرکزی شهر هستیم.

وی افزود: بارها و بارها به متخلفان این حوزه تذکر ارائه و اطلاع‌رسانی کامل به صورت مستمر انجام شده و تذکرات لازم نیز به خاطیان داده شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: شهرداری میاندوآب موظف است، طی یک هفته نسبت به رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر اقدام کند.

رضایی ادامه داد: هیچ عذر و بهانه‌ای در جمع‌ آوری سد معبر به ویژه در خیابان شریعتی پذیرفته نیست و در صورت مشاهده تخلف از سوی اصناف، کسبه، دست‌فروشان و حتی کم‌کاری از سوی مأموران سد معبر برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر 746924

دیگر خبرها

  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی
  • آزادی یک زندانی به همت دانش‌آموزان اردبیلی
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد
  • فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب جهت رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • ردپای عارف بزرگ قرن نهم در طرشت