Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: بیست‌وششمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم درحالی اواخر هفته گذشته در حسینیه جماران برگزار شد که دوره‌های ۲۴ و ۲۵ چند ماه قبل و به صورت محدود با حضور رئیس جمهور برگزار شد و برگزاری برنامه بیست‌وششم با امید حضور رئیس جمهور در ماه رمضان برگزار نشد و نهایتاً در واپسین روز‌های کاری دولت این برنامه بدون حضور رئیس جمهور در جماران برگزار شد و این برگزاری به نوعی رفع تکلیف و برای کم شدن گلایه‌های اهالی قرآن به نظر می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری برنامه‌ چند روز مانده به پایان دولت و بدون حضور رئیس جمهور

این برنامه درحالی باز هم بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد که تا پیش از این، عدم حضور رئیس جمهور مهم‌ترین علت تعویق‌های پیاپی همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در سال‌های اخیر بود و عجیب است که تنها چند روز مانده به پایان دولت برگزاری این همایش مهم شده و با چند ماه فاصله با برنامه قبلی و بدون حضور رئیس جمهور این برنامه برگزار شد.


همایش تجلیل از خادمان قرآن سال ۹۴ بدون حضور رئیس جمهور

انتخاب مدیر ارشد قرآنی دولت به عنوان خادم‌القرآن و تبعات این انتخاب برای فقهی‌زاده

از دیگر نکات همایش بیست‌وششم قرار گرفتن نام مدیر ارشد قرآنی دولت یعنی عبدالهادی فقهی‌زاده در لیست خادمان است و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها چند روز مانده به تحویل دادن مسئولیتش به عنوان خادم‌القرآن از سوی نهاد تحت مدیریتش مورد تجلیل قرار گرفت. در واقع می‌توان این انتخاب را به نوعی تجلیل از خود قلمداد کرد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که این انتخاب با اصرار وزیر ارشاد صورت گرفته است اما حتی زیر بار چنین عنوانی رفتن قطعاً طبعاتی خواهد داشت که فقهی‌زاده هم از این تبعات و هجمه‌ها مصون نماند و نهایتاً اعلام کرد که هدیه‌ ۵۰ میلیونی‌اش را به تعدادی از مؤسسات قرآنی اهدا کرده است.

از دیگر اتفاقات وجود نام مدیرکل قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش به عنوان خادم‌القرآن در بخش مدیران برتر قرآنی بود و این درحالی رخ داد که انتقادات به عملکرد این اداره‌کل بسیار زیاد است و با توجه به اینکه این وزارت‌خانه مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن را برعهده گرفته، هنوز برنامه‌ قابل لمسی در این حوزه دیده نمی‌شود و حتی دبیرخانه کمیسیون هنوز در این وزارت‌خانه تشکیل نشده و فقط یک اداره کوچک ذیل اداره‌کل قرآن و عترت و نماز در سال‌های اخیر تشکیل شده است درحالی که مصوبه شورای توسعه درباره کمیسیون آموزش عمومی تشکیل اداره کل مستقل زیر نظر وزیر آموزش و پرورش است.


همایش تجلیل از خادمان قرآن سال ۱۴۰۰

یک دهه انتظار برای انتخاب خادمان طبق سازوکار مشخص و شفاف

اگر انتخاب خادمان قرآن طبق وعده‌ای که سال‌ها است برروی زمین مانده سازوکار مشخصی داشت و این سازکار بسیار شفاف اجرا می‌شد و براساس آن و زیر نظر مجامع تخصصی افراد طبق ضوابط انتخاب می‌شدند امروز وزیر ارشاد نمی‌توانست با پافشاری نام معاون خود را در لیست خادمان قرار دهد و این انتخاب برای معاون قرآن و عترت هزینه‌ساز شود.

عدم تدوین اساسنامه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای انتخاب خادمان قرآن موضوعی بود که سال‌ها فعالان قرآنی خواهان آن بودند تا انتخاب خادمان قرآن یک فرایند شفاف و مشخص داشته باشد و نهایتاً در جلسه مجمع خادمان در سال ۱۳۹۳ در مشهد مقدس یک پیش‌نویس اولیه از اساسنامه تدوین و در اختیار اعضای مجمع قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی تشکیل تا این اساسنامه‌ را چکش‌کاری کند.

تجلیل از خادمان قرآن سال ۱۳۹۹ با حضور رئیس جمهور

تدوین اساسنامه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی اتفاقی که از سال ۹۱ قرار است رخ دهد

سال ۱۳۹۵ انجمن خادمان قران کریم به ثبت رسید اما اساسنامه آن هنوز به تصویب مجمع نرسیده بود تا اینکه سال ۹۷ مجمع عمومی خادمان قرآن در هتل انقلاب تهران تشکیل شد اما دوباره اساسنامه تصویب نشد و این اساسنامه برای اصلاحات به کارگروه رفت.

سال ۹۸ مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن در باغ زیبای تهران تشکیل شد اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا اساسنامه تصویب نشد. یک هفته بعد دوباره اعضای مجمع دعوت شدند و طبق قانون این بار دیگر نصاب لازم نبود و نهایتاً اساسنامه تصویب شد اما ثبت اساسنامه یک سال طول کشید و نهایتاً سال ۹۹ ثبت شد.

در اساسنامه آمده است که انجمن خادمان باید هشت مجمع تخصصی تشکیل دهد که این مجامع باید در داخل خود انتخابات کنند و یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را هم به عنوان دبیرکل مجمع تخصصی انتخاب کنند.

رؤسای مجامع هم یک شورای مرکزی تشکیل دهند و این شورا دبیرکل و رئیس مجمع را به هیأت امنا معرفی کنند. طبق اساسنامه هیأت امنا هم متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان اوقاف، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و... است.

اما نکته اصلی اینجا است که تاکنون هیچ جلسه‌ای توسط هیأت امنای انجمن خادمان قرآن و حتی شورای مرکزی تشکیل نشده است. همچنین طبق اطلاعات کسب شده بسیاری از خادمان توسط اعضای مجامع تخصصی هم انتخاب نشده‌اند.

دستگاه‌هایی که سهم مشخصی در انتخاب خادمان دارند و همه راضی هستند

عدم اعتراض دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف هم علت دارد زیرا با مشاهده لیست سالانه خادمان قرآن کاملاً روشن است که در انتخاب افراد منافع همه دستگاه‌ها در نظر گرفته شده و در واقع هر نهاد سهمیه‌ای در انتخاب افراد مورد نظرش به عنوان خادم‌القرآن دارد و اینگونه مدیران نهاد‌های مختلف هم قطعاً از این نوع انتخاب راضی هستند و هیچ کس تأکیدی بر قانون‌مند شدن و شفافیت انتخاب خادمان قرآن کریم ندارد. زیرا اینگونه منافع همه فراهم می‌شود و دلیلی بر اعتراض وجود ندارد.

به این صورت هرسال شاهد هستیم که بسیاری از خادمان گمنام قرآن در شهرستان‌ها و حتی در تهران جایی در لیست مذکور ندارند و هرکس با نهاد‌های قدرت ارتباط داشته باشد شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان خادم‌القرآن دارد.


تجلیل از خادمان قرآن سال ۱۳۹۷

استقلال انجمن خادمان قرآن موضوعی که هرروز کمرنگ‌تر می‌شود

موضوع دیگری که از همان سال ۹۳ از سوی برخی فعالان قرآنی مطرح و روی آن تأکید می‌شد این بود که با این انجمن مجمعی کاملاً مستقل داشته و زیر نظر هیچ نهاد دولتی و حاکمیتی فعالیت نکند اما هر چه گذشت فعالیت انجمن خادمان قرآن بیشتر تحت نفوذ معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد قرار گرفت و امروز می‌توان ادعا کرد که انجمن خادمان قرآن یکی از نهاد‌های زیر مجموعه این معاونت است.

به هرحال انتخاب خادم‌القرآن عنوانی است که به جز تقدیر مادی باید اجر اخروی هم داشته باشد و کسی که خادم قرآن است باید در محضر خداوند هم این درجه را دریافت کند و ضروری است مسئولان امر کمی بیشتر تفکر کنند و در انتخاب فعالان قرآنی به عنوان خادم‌القرآن نهایت عدالت را رعایت کنند.

ضرورت بکارگیری مدیران جوان و دارای ایده و خلاقیت در انجمن خادمان قرآن

همچنین امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید اولاً انجمن خادمان قرآن به صورت نهادی کاملاً مستقل در بیاید و زیر نظر هیچ نهاد دولتی و حاکمیتی فعالیت نکند، ثانیاً فرایند انتخاب افراد دارای ضوابط مشخص و قانون‌مند شده و کارگروه‌های تخصصی متشکل از افراد کارشناس این کار را انجام دهند و ثالثاً اگر قرار است انجمن خادمان زیر نظر دولت باشد، دولت جدید در انتصاب مسئولان انجمن خادمان تجدید‌نظر کرده و افراد جوان و دارای انگیزه، ایده و خلاقیت را برای این امر در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن حسینیه رئیس جمهور تکریم خادمان قرآن خادم القرآن تجلیل از خادمان قرآن سال بدون حضور رئیس جمهور انتخاب خادمان قرآن انجمن خادمان قرآن قرآن و عترت انتخاب خادم برگزار شد دستگاه ها زیر نظر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه

 پیشکسوتان راهداری آذربایجان شرقی و اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان آذربایجان شرقی با حضور در دادگاه بخش سراجو از آقای طاهر انوری به خاطر صدور ۱۰۰ حکم جایگزین حبس برای تامین رنگ جهت خط کشی راه‌های روستایی و علایم برای جاده‌های اصلی مراغه قدردانی کردند.

اعضای این انجمن هر کدام در سخنان جداگانه با اشاره به مشکلات را‌ه های روستایی و شهری از دستگاه قضایی خواستند در صدور احکام و جرایم جایگزین حبس برای افزایش ایمنی راه‌ها، ادارات راهداری شهرستان‌ها را مساعدت کنند.

مدیرعامل انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان آذربایجان شرقی گفت: تصمیمات این چنینی موجب افزایش ایمنی در راه‌های استان و کاهش تصادفات خواهد شد.

منظوری افزود: رئیس دادگاه بخش سراجو تصمیم شجاعانه‌ای در صدور این احکام گرفته است.

عضو هیات مدیره این انجمن نیز با قدردانی از اقدام شایسته آقای انوری افزود: این اقدام شایسته عامل افزایش ایمنی راه‌ها و رانندگان خواهد بود.

اثنی عشری گفت: تفکر رئیس دادگاه برای صدور حکم جایگزین برای افزایش ایمنی راه‌ها یک کار بزرگ و بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: اقدامات این چنین موجب کاهش تصادفات خواهد شد.

رئیس دادگاه سراجو گفت: با افزایش وسایل نقلیه توجه به راه‌های روستایی و افزایش ایمنی بسیار ضرورت دارد.

انوری افزود: سال گذشته از محل احکام جایگزین حبس حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای خط کشی، ایجاد گاردریل و علایم راهنمایی هزینه شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر ایمنی راه‌ها در این دادگاه برای توسعه و تجهیز مدارس احکام جایگزین حبس صادر شد.

معاون توسعه راه‌های استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از رئیس دادگاه شهر سراجو گفت: راهداری از رای‌های قضات دادگستری برای ایمنی راه‌ها استقبال و در این کار مشارکت می‌کند.

رسول زاده با اشاره به محدود بودن اعتبارات دولتی افزود: این طرح از مراغه شروع شده و در استان می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.

فعالیت این جمعیت از سال ۹۰ با هدف ارتقای فرهنگ رانندگی و ایمنی راه‌های استان تشکیل و از طریق این انجمن دوره‌های آموزشی برای رانندگان وانت و موتور سواران برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تجلیل از دختران شهدای مدافع حرم به مناسبت دهه کرامت
  • همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه
  • تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • آسیب دیدن منزل، نتیجه متصل نبودن به شبکه فاضلاب
  • بررسی جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان‌های دستگاه‌های ادراری
  • ارایه جدیدترین دستاورد‌های درمان سرطان‌های دستگاه ادراری
  • ارایه جدیدترین دستاوردهای درمان سرطان های دستگاه ادراری