Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی استانی کویری در شرق کشور است که مردمان سخت کوش آن در هر فصلی از سال درگیر مشکلاتی هستند و با وجود این مشکلات، خشکسالی‌های چندین ساله هم دردی مضاعف بر دردهایشان شده است؛ اما از خشکسالی و کم آبی که بگذریم گرد و خاک، ریزگرد‌ها و طوفان‌های سیستان هم حکایتی است که هر ساله شاهدش هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوفان و وزش تند باد موضوع جدیدی نیست چرا که هر ساله وزش تند باد‌ها سبب برخاستن شن‌های روان در مناطقی از خراسان جنوبی می‌شود؛ موضوعی که بیشتر بخش کشاورزی را تخریب می‌کند و در این میان زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای هم از خسارت‌های طوفان بی نصیب نمی‌مانند.

طوفان در خراسان جنوبی که هفته گذشته شدتش زیاد بود، بساط کشاورزی را در برخی نقاط استان برچیده و سفره کشاورزان را با خود برده است؛ حالا بسیاری از کشاورزان و مردم در میان محصولاتی که بر زمین ریخته شده اند و خسارتی که بر دوششان افزوده شده است نمی‌دانند چگونه لقمه نانی را باید برای خود و خانواده تهیه کنند.

طوفان بعد از خسارت‌هایی که در برخی نقاط خراسان جنوبی به بار آورد، سایه اش را بر باغات استان انداخت و کشاورزانی که در برهه‌ای از زمان خسارت سرمازدگی را تجربه کرده بودند این بار شاهد خیزش شن‌های روان و طوفان بودند.

بیشتر بخوانید

سازه‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی قربانی طوفان شدید

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی با بیان اینکه بارش‌های امسال حدود ۵۰ درصد کمتر از سالیان قبل است گفت: کم بارشی و خشکسالی‌ها کشاورزان را گرفتار چالش کرده است چرا که یک روز سرما، روز دیگر یخبندان و یک روز گرمای بیش از حد و حالا طوفان چنگ بر محصولات سر درختی کشاورزان زده است.

دسترنج یک ساله کشاورزان به باد فنا رفت

کشاورز خراسان جنوبی گفت از هفته گذشته شاهد وزش شدید باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان هستیم و از درختان عناب تا درختان سیب همه قبل از رسیدن میوه با وزش طوفان بر روی زمین افتادند و دسترنج یک ساله کشاورزان به باد فنا رفت.

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این هفته هم مانند هفته قبل وزش طوفان ادامه دارد و بر خسارت‌ها روز به روز افزوده خواهد شد گفت: در طوفان هفته اخیر بیشترین ضرر به بخش کشاورزی استان وارد شد و محصولاتی که با توجه به سرما، گرما و خشکسالی سالم مانده بود به تیر طوفان‌های موسمی گرفتار آمد و داشته‌های درختان پسته، انار و بادام نقش بر زمین شد.

او افزود: وزش طوفان‌های موسمی از روز گذشته در استان از سر گرفته شده و بیشتر از همه نیز چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی را هدف قرار می‌دهد؛ به همین دلیل مدیریت بحران به فرمانداران شهرستان‌های درمیان، نهبندان، سربیشه و زیرکوه به صورت ویژه و بقیه فرمانداران نیز هشدار داد، زیرا وزش تندباد‌ها تا سه شنبه در استان ادامه دارد.

آماده باش ۷۶ تیم امدادی استان تا پایان روز دوشنبه

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه آماده باش ۷۶ تیم امدادی استان تا پایان روز دوشنبه تمدید شد گفت: طوفان‌های هفته قبل سبب قطع برق ۲۷ روستا شد و در این طوفان‌ها به دلیل سازه غیر ایمن، یک واحد دامداری و ۱۰ رأس دام تلف شدند.

او با بیان اینکه بیشترین خسارت طوفان هفته گذشته مربوط به بخش کشاورزی به ویژه محصولاتی چون پسته، عناب و انار است افزود: برآورد اولیه خسارت‌های واردشده به بخش کشاورزی توسط کارشناسان در حال انجام است و روز سه شنبه رقم کل خسارت‌ها که توسط ۱۸ تیم ارزیاب در حال کارشناسی است اعلام می‌شود.

میرجلیلی بیان کرد: کارشناسان تاکنون خسارت‌های وارد شده بر اثر طوفان را در باغ‌های پسته، انار و گلخانه‌های فردوس ۲۷۰ میلیارد تومان برآورد کرده اند.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرد و خاک سرمازدگی مدیریت بحران بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت ها طوفان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۷۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی خسارت به مزارع، ابنیه و زیرساخت‌های کشاورزی  را گراش در سیل و طوفان اخیر، بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان  برآورد‌ کرده اند.
حسن مرادی افزود: خوابیدگی مزارع گندم، آب گرفتگی مزارع صیفی‌جات، تخریب جاده‌های بین مزارع، خسارت به گرده افشانی نخلستان‌ها و افتادن نخل‌ها از آسیب‌های وارده به کشاورزان گراشی است.
وی بیان کرد: امسال بیشتر مزارع گندم شهرستان گراش به صورت کشت قراردادی بوده است و مزارع بیمه شده‌اند و هزینه‌ی بیمه موقع برداشت محصول از کشاورزان گرفته می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی گراش از کشاورزان خواست برای جمع بندی میزان خسارات وارد شده به شهرستان، با کارشناس‌های جهاد کشاورزی همکاری و محصولاتی که شامل بیمه است را به دفاتر صندوق بیمه اعلام کنند.
شهرستان گراش در جنوب فارس و در فاصله ۳۵۸ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • جمعی از کارگران خراسان جنوبی با رهبری دیدار می‌کنند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • اعزام ۲۶ کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد