Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@20:47:15 GMT

برداشت غیرقانونی آب و تشکیل پرونده قضایی

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۸۹۳۲

برداشت غیرقانونی آب و تشکیل پرونده قضایی

از آنجا که خسارت به منابع آبی بیش از همه، برای کشاورزان مشکل‌ساز می‌شود کشاورزان باید برای برداشت آب، قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کرده و در صورت ممنوعیت برداشت آب از رودخانه‌ها و ممنوعیت کشت در حاشیه آنها، از ارتکاب جرم و برداشت غیرمجاز آب خودداری کنند.

خبرگزاری میزان- هرچند در پی تنش‌های آبی، در بسیاری از استان‌ها از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد کشت برنج و سایر محصولات آب‌بر ممنوع اعلام شده و جرم به حساب می‌آید اما متخلفان همچنان با کشت این محصولات و برداشت غیرقانونی آب از رودخانه‌ها، به منابع آب و اکوسیستم منطقه آسیب وارد می‌کنند که محسوس‌ترین این آسیب‌ها، خشک شدن رودخانه‌ها و مرگ آبزیان است؛ خساراتی که خبرگزاری میزان، هفته گذشته، نمونه‌هایی از آنها را در پی برداشت غیرقانونی آب از رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:
رودخانه‌ها و ماهی‌ها قربانیان کشت برنج

در این باره، رسول فرهادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه قانون توزیع عادلانه آب یکی از مهمترین مبانی قانونی در زمینه مدیریت منابع آبی کشور است گفت: از آنجا که مدیریت آب یک مقوله ملی است، نهادهای متعددی برای مشارکت در حوزه مدیریت آب منظور شده‌اند که در قانون توزیع عادلانه آب، وظایف هرکدام از آنها جهت جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز مازاد بر پروانه یا غیر مجاز از طریق پمپاژ و همچنین برداشت‌های سنتی برای حقابه‌بران قدیم مشخص شده است.

وی افزود: بارش کم یا خشک‌سالی هم مانند زلزله و سیل، بحران به حساب آمده و برای مدیریت آن همکاری تمام دستگاه‌های عضو کمیته بحران، ضروری است. شرکت آب منطقه‌ای هم به عنوان دبیر جلسات شورای حفاظت از آب، بر اساس مصوباتی که در راستای جلوگیری از برداشت غیرقانونی آب در جلسات این شورا صادر می‌شود و با هماهنگی دستگاه قضا، نیروی انتظامی و گاه شرکت توزیع برق (به جهت قطع برق پمپ‌های غیرمجاز) نسبت به برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز اقدام می‌کند.

فرهادی تصریح کرد: متاسفانه در نتیجه بارش اندک در سال ‌آبی جاری و فرا رسیدن فصل گرما، دبی رودخانه‌ها از جمله رودخانه بشار که یکی از جریان‌هابی آبی حیاتی استان است به شدت کاهش یافته. با این حال، تعدادی از بهره‌برداران منابع آبی استان، بدون توجه به این کم‌آبی و بدون کسب تکلیف از شرکت آب‌منطقه‌ای برای برداشت غیرقانونی آب اقدام به استفاده از پمپ‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها کرده‌اند.



وی ادامه داد: به عنوان مثال، طی هفته گذشته، گروه‌های گشت و بازرسی شهرستان بویراحمد و دنا با استفاده کنندگان غیرقانونی و متخلفان حاشیه رود بشار مواجه شده و نسبت قطع برق این پمپ‌های غیرمجاز، جمع‌آوری آنها و معرفی متخلفان به مراجع قضایی اقدام کردند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: همچنین با توجه به وقوع خشکسالی و بر اساس مصوبات شورای حفاظت، شرکت آب‌منطقه‌ای در شبکه‌های آبیاری تحت مدیریت خود مانند شبکه سروک و شاه قاسم، شبکه دشت روم، شبکه امامزاده جعفر به استثنای کشت های دائم (مانند باغات) از کشت‌های سطحی و زراعی آب‌بر جلوگیری کرده است.

وی یادآور شد: بر اساس مواد ۱۸ تا ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، مسئولیت نظارت بر برداشت آب توسط حقابه‌بران از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است. در نتیجه این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی کشاورزی، به منظور حفظ اکوسیستم رودخانه‌ها باید ضمن اطلاع‌رسانی به کشاورزان تدابیری اتخاذ کند که سهم محیط زیست از منابع آب تخصیص شود. اما علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات لازم برای مدیریت آب از سوی برخی دستگاه‌ها انجام نگرفته است؛ اقداماتی که مهمترین آنها اعلام ممنوعیت کشت محصولات آب‌بر، معرفی کشت‌های جایگزین، برآورد خسارات عدم کشت و عدم ارائه خدمات برای کشت محصولات ‌آب‌بر در انهار سنتی و جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد: برداشت غیرقانونی آب به ویژه در شرایط کنونی، سبب آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به منابع آبی می‌شود که که می‌تواند حتی نسل‌های بعد را برای تامین آب با چالش‌های جدی مواجه کند.

فرهادی در پایان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ازحجم آب کشور به کشاورزی اختصاص داده می‌شود گفت: از آنجا که خسارت به منابع آبی بیش از همه، برای کشاورزان مشکل‌ساز می‌شود از آنها درخواست می‌کنیم برای برداشت آب، قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کرده و اطمینان داشته باشند که تصمیم‌هایی که در شورای حفاظت استان اتخاذ می‌شود در راستای مدیریت صحیح منابع آبی است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: کهگیلویه و بویراحمد آب کشاورزی رودخانه بشار

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد آب کشاورزی رودخانه بشار برداشت غیرقانونی آب کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه شرکت آب منطقه ای منابع آب رودخانه ها منابع آبی برداشت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه جنسی مرد انگلیسی با اجساد

به گزارش خبرآنلاین،پس از ورود غیرقانونی به سردخانه بیمارستان پرنسس دایانا، مردی به داشتن رابطه جنسی با اجساد بیمارستان اعتراف کرد.
برنا در خبری نوشت: دیمون تینگی، ۲۹ ساله، روز دوشنبه پس از دستگیر شدن در پی ورود غیرقانونی به بیمارستان دیانا پرنسس ولز در گریمزبی انگلیس در روز یکشنبه، ۱۷ مارس، در دادگاه تاج و تخت گریمزبی حاضر شد.
ورود غیرقانونی وی توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت شده است.
تینگی، بدون آدرس ثابت، قبل از اعتراف به دو اتهام خود یعنی ورود غیرقانوین به قصد ارتکاب جنایات جنسی و انجام عمل جنسی بر روی اجساد، برای تأیید نام خود در دادگاه صحبت کرد.
جان تاکری کیو سی، قاضی پرونده دستور یک گزارش روانپزشکی را صادر کرد و به تینگی گفت که زمانی که برای صدور حکم در ۲۷ ژوئن حاضر می‌شود با محکومیت قابل توجهی در زندان روبرو خواهد شد.

پلیس هامبرساید پس از دستگیری تینگی در ماه گذشته گفت که برخورد با این جنایت و پرونده به یکی از اولویت‌های آنها تبدیل شده است.
نیکول الیوت در واکنش به این پرونده گفت: "ما به طور باورنکردنی نزدیک با شرکای خود در سرویس سلامت ملی انگلیس و پزشکی قانونی کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که با تمام اعضای خانواده متوفی که در داخل سردخانه بودند تماس گرفته شده باشد و افسران آموزش دیده ویژه ما به حمایت از خانواده قربانیان ادامه خواهند داد. "
او افزود که این تحقیقات به تحقیقات شناخته شده درباره مدیران مستقل مراسم تشییع جنازه Legacy Independent در هال مرتبط نیست.
همانطور که پیشتر ذکر شد، تینگی در تاریخ ۲۷ ژوئن در دادگاه تاج و تخت گریمزبی محکوم خواهد شد.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898383

دیگر خبرها

  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف
  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان؛ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف
  • پرونده قضایی جدیدی علیه دینا قالیباف تشکیل شد | قالیباف: هیچ‌گونه تجاوزی انجام نشده است
  • دینا قالیباف ادعای تجاوز را تکذیب کرد؛ تجاوزی در کار نبوده است فقط به من توهین شد/ نتیجه تحقیق مقام قضایی؛ توهینی در کار نبوده است/ برای ادعای دروغ پرونده جدید قضایی تشکیل شد
  • رابطه جنسی مرد انگلیسی با اجساد
  • تعقیب قضایی حدود۶ هزارقاچاقچی کالا وارز در کرمان
  • مصوبه تشکیل حساب پس‌انداز کارکنان دولت غیرقانونی اعلام شد
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • دستگیری اعضاء باند حرفه‌ای کپی کارت‌های بانکی در محمودآباد
  • برای زنان و نوامیس مردم در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌دهند؟