Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@00:27:14 GMT

ضرورت مهار دلالان برای کنترل قیمت مسکن

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۲۴۲۳

ضرورت مهار دلالان برای کنترل قیمت مسکن

به گزارش سایت خبری تحلیلی نامه نیوز: محمد خوش چهره،   کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل مسکن سوداگری در زمین است به گونه ایکه برخی گروهها و جریان های سازمان یافته با همکاری برخی بانک ها با ایجاد جنگ اقتصادی و جنگ روانی برای بالا بردن قیمت مسکن اقدام می کنند و از طرفی سیاست های غلط زمین شهری به سوداگری و افزایش قیمت زمین دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در کشورهای پیشرفته قیمت زمین ۱۰ تا ۱۵ درصد آورده برای سازنده است اما در کشور ما به دلیل غفلت و سیاست های غلط تصمیم گیران و افزایش سوداگری زمین، قیمت زمین بسیار بیشتر از حد معمول بالا رفته و با وجود تولید انبوه مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد اما به دلیل افزایش قیمت زمین هزینه و قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است.
این استاد اقتصاد در ادامه در رادیو گفت: سوداگران زمین موجب شده اند حتی در شرایط رکود، قیمت مسکن افزایش یابد بدون اینکه ساخت و ساز رونق داشته باشد و این سوداگران با انجام دلال بازی در مناطق بالای شهر قیمت زمین های مرغوب را افزایش می دهند و در نتیجه این موج به سایر مناطق و دیگر شهرها نیز سرایت می کند.
وی تاکید کرد: دولت جدید باید به صورت عملی و جدی ضمن مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی جلوی سوداگری زمین را بگیرد تا ساخت و ساز رونق گیرد و قیمت مسکن کاهش یابد زیرا مسکن و اشتغال دو رکن مهم و اساسی در اقتصاد خانوارها است.
خوش چهره، افزایش نرخ اجاره مسکن را ناشی از افزایش بی رویه و افسار گسیخته قیمت مسکن در کشور دانست و اظهار داشت: دولت جدید باید با ایجاد رونق در ساخت و ساز و تولید زمینه کاهش قیمت مسکن را فراهم سازد تا به تبع آن نرخ اجاره مسکن نیز کاهش یابد.
وی با اشاره عملکرد ضعیف اقتصادی دولت ها پس از پایان جنگ تحمیلی، گفت: در ۴ دولت گذشته گرچه هرکدام شعار جدید و متفاوتی ارائه کردند اما عملکرد ضعیف اقتصادی در همه این دولت ها مشابه بود.
این کارشناس تصریح کرد: دولت های روی کار آمده پس از جنگ تحمیلی همگی در خام فروشی، وابستگی بودجه کشور به فروش نفت خام، افزایش واردات و کاهش تولید، گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و قاچاق کالا و فسادهای مالی هرروز افزایش پیدا کرد.
وی تاکید کرد: دولت جدید زمانی میتواند در مبارزه با فساد و رفع مشکلات اقتصادی موفق شود که با برنامه دقیق و تیم قوی اقتصادی هماهنگ و منسجم، وابستگی بودجه به خام فروشی و فروش نفت خام را کاهش دهد و با حمایت از تولید و رفع موانع، تولید و کسب و کار را رونق دهد.
خوش چهره درخصوص راه‌های درمان بیماری اقتصاد کشور، اظهار داشت: عملکرد غلط تصمیم گیران موجب متراکم شدن مشکلات اقتصادی در کشور شده و برای درمان این اقتصاد بیمار دولتمردان باید عزم جدی و عملی خود را برای اصلاح ساختارهای اداری، اقتصادی، بانکی و مالیاتی و مبارزه بی امان با مفسدان اقتصادی و رانتخواران به کار گیرند تا تولید و سازندگی در کشور جان تازه ای یابد.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مسکن افزایش قیمت مسکن قیمت مسکن در تهران قیمت مسکن در شرق تهران کاهش قیمت مسکن ریزش قیمت مسکن پیش بینی قیمت مسکن قیمت مسکن امروز قیمت مسکن در بازار قیمت مسکن قیمت زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار

به گزارش خبرنگار مهر، شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است. بر این اساس ۳۱ فروردین به نام «گندم و نان» ثبت شد.

گندمزارها و مبارزه با انواع بیماری

گندم یکی از محصولات استراتژیک جهان بوده که در ایران ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی روزانه ایرانیان را تأمین می‌کند. امسال به دلیل کوتاه شدن زمستان معتدل خطر طغیان آفات برای گندمزارهای کشور وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران درباره تهدید گندمزارها با آفت‌های سن زدگی و زنگ زرد عنوان کرد، سالانه آفت سن گندمزارهای کشور را تهدید می‌کند اما شدت و حدت آن متفاوت است. معمولاً سال‌هایی که کشور دارای زمستان معتدلی است سن طغیان می‌کند به ویژه مناطقی که زمستان طولانی نداشته‌اند. البته این مساله قابل کنترل است زیرا کشاورزان با توجه به تجربیاتی که دارند و حمایت و راهنمایی کارشناسان در کاشت، داشت و برداشت پیگیر آفات هستند.

سلامت محصولات با سمپاشی به موقع و کنترل دفعات آبیاری تضمین می‌شود.

گفتنی است؛ بر اساس تحقیقات انجام شده باران از نظر شدت و تأثیر از انواع مختلفی از جمله ملایم، متوسط، تند و رگبار برخوردار است که هر یک از آن‌ها ممکن است از نظر زمانی نا به‌هنگام بوده یا با توجه به شدت آن، تأثیرات منفی و مخربی را در زراعت بر جای بگذارد.

بر اساس این تحقیق، باران تند در صورت شدت، اثرات جزئی بر جای می‌گذارد اما رگبار، باعث خسارات زیادی همچون از بین رفتن محصولات و خاک مزارع می‌شود، ضمن اینکه اثر میزان بارش در نیمکره شمالی، نواحی استوایی و نیمکره جنوبی متفاوت است و فصل بارش، جنس خاک و نفوذپذیری آن و تراکم گیاهی نیز در این اثرگذاری نقش دارند.

این گزارش می‌افزاید، از اثرات بارش باران‌های تند در اواخر بهار که با وزش باد همراه باشد، ایجاد خوابیدگی در زراعت گندم است که موجب پوسیدگی ساقه‌ها، ظهور بیماری‌های قارچی، کاهش عملکرد دانه‌ها و مشکل در برداشت خوشه‌ها می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر شدت بارندگی، زمان بارش نیز در رشد محصول بسیار مهم است، چنانچه بارش در زمان خوشه کردن گندم‌ها باشد باعث افزایش رطوبت بین ساقه‌ها و بروز انواع زنگ‌ها و سفیدک می‌شود.

بنابراین پژوهش، بارش در یخبندان باعث یخ‌زدگی و نابودی مزرعه، بارش پس از سم‌پاشی موجب شسته شدن سموم و ایجاد خسارت و بارش در زمان برداشت محصول باعث طغیان آفات و بیماری‌ها می‌شود، ضمن اینکه بارش نا به‌هنگام نیز موجب جوانه زدن دانه‌ها پیش از برداشت و کاهش کیفیت دانه و آرد حاصل از آن می‌شود.

مسکن و تهدید اراضی

تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است. در حال حاضر با مطرح بودن جهش مسکن این دغدغه بین کارشناسان حوزه کشاورزی وجود دارد که زمین‌های کشاورزی قربانی ساخت مسکن شود؛ با وجود اینکه در قانون تاکید شده تغییر کاربری اراضی سطح یک و دو غیرقانونی بوده و در صورت محرز شدن آن ساخت و سازها قلع و قمع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست شورای املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهداف کلان این معاونت در سال جاری، تأمین بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات شاخص این معاونت برشمرد.

در راستای ساخت مسکن تا کنون بیش از ۴۹۰ هزار هکتار زمین ملی از جهاد کشاورزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

احیای واحدهای تولیدی و توسعه روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جلسه با فعالان حوزه احیای واحدهای اقتصادی از احیای ۸ هزار و ۴۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی در دو سال گذشته خبر داد. احیا این واحدها منجر به ایجاد ۱۹۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم شده و در واقع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) از سرمایه‌های مردم احیا شد.

همچنین برنامه نهضت احیای واحدهای اقتصادی برای سال ۱۴۰۳ احیای ۴ هزار واحد جدید است.

بررسی بازار کالاهای اساسی

روغن: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی گفته هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون وارد کشور شده تخصیص نیافته است و این طلب ۳۵۰ میلیون یورو می‌شود.

پرداخت به موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی کمک کند.

روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

تخم مرغ: با فرا رسیدن فصل گرما معمولاً نرخ اقلام خوراکی به دلیل فسادپذیری شکسته شده و کاهش می‌یابد. تخم مرغ یکی از اقلام پروتئینی بوده که سال گذشته کمترین نوسان قیمتی را تجربه کرد. تولید به میزان مناسب و صادرات مازاد محصولات ضمن تأمین بازار داخل، برای اقتصاد هم محصولی ارزآور بود.

در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بین ۷۹ تا ۱۱۹ هزار تومان متغیر است.

برنج: در هفته پایانی فروردین برنج دومین محصول پرمصرف کشور افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد.

گوشت: در این هفته قیمت هر کیلو گرم مرغ بین ۸۴ تا ۸۵ هزار تومان و گوشت قرمز نرخ دولتی ۳۱۰ و آزاد حدود ۶۵۰ هزار تومان بود.

حبوبات: نوسان قیمت در بازار حبوبات به جز نخود به دلیل تولید مازاد نیز زیاد است. ‌

کد خبر 6081112 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟
  • رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟
  • دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟
  • قیمت مسکن در تهران کاملاً تحت کنترل است
  • رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟
  • آمارهای ابراهیم رئیسی درباره تولید، مسکن، رشد اقتصادی و ...
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟