Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نرخ‌های بهره از سه کانال، نرخ بهره بین بانکی، نرخ سپرده‌های بلند مدت و نرخ‌ها در بازار بدهی، در جهت گیری نقدینگی کشور و بازار سرمایه موثر هستند.

او بیان کرد: در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی در سطح شعب برای سپرده‌های جدید، ۱۸ درصد (با نرخ بهره موثر ۱۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ با توجه به پرداخت ماهانه سود) و در بازار بدهی ۲۱ درصد است که بر اساس سطح ریسک این میزان نرخ بهره بانکی منطقی است.

بیشتر بخوانید

افزایش ۱۹۷ درصدی زیان انباشته شرکت ایران خودرو در یک سال

کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی نتیجه واضح رکود در سایر بخش‌های اقتصادی است. به این معنی که، نقدینگی به سمت سپرده‌ها به ویژه در بلند مدت سوق یافته است. بنابراین، نیاز و اضطراب مالی بانک‌ها کاهش یافته است و حجم معاملات بین بانکی هم کاهش یافته است.

نرخ ۱۸ درصدی بهره بین بانکی منطقی است

او بیان کرد: با این حال کاهش نرخ بهره بانک‌ها در سطح شعب برای سپرده‌ها دستوری بوده و طبق ابلاغ بانک مرکزی افتتاح سپرده‌های بلند مدت با نرخ بیشتر از ۱۸ درصد ممنوع شده است و اجرای آن سخت انجام می‌شود. با این حال بازار بدهی که بازاری با حداقل دستکاری است همچنان نرخ‌های بازدهی تا سررسید متوسط ۲۱ درصد را دارد.

او افزود: کاهش نرخ بهره بین بانکی طبیعی بوده و ناشی از روند‌های اقتصادی کشور و تعدیل انتظارات در سایر بازار‌ها بوده است.

قلی پور بیان کرد: با این حال رساندن نرخ بهره بین بانکی در بهار ۱۳۹۹ به ۹ درصد، کاملا غیرطبیعی بود زیرا، به واسطه انتظارات تورمی، پول‌های موجود در بانک‌ها در حال خروج بودند و بر همین اساس، تقاضا در بازار بین بانکی به شدت زیاد بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره همچنان رقیب بازار سرمایه است و تا زمانی که نرخ‌ها در بازار بدهی بالاست نمی‌توان گفت که نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود سپرده‌ها کاهش یافته است، هر چند کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌ها امیدوار کننده بود.

او در پایان تصریح کرد: بانک مرکزی با ارز پاشی بیشتر، به بورس و تولید ضربه می‌زند. تولید کننده‌ای که تورم ریالی را عمیقا تجربه می‌کند با کنترل دستوری نرخ ارز، صادراتش به مشکل بر می‌خورد و قاچاق و واردات را نیز رقیب خود می‌بیند. البته اگر مجوز‌های واردات محصولات با تولید داخلی آن هم با نرخ‌های ارز زیر بازار را رو در روی خود نبیند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه نرخ بهره بانکی بازار بدهی بورس ایران نرخ بهره بین بانکی بازار سرمایه بازار بدهی سپرده ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳

در سومین روز کاری سال ۱۴۰۳ شاخص کل بورس به روند صعودی خود ادامه نداد و با افت ۴ هزار واحدی رو به رو شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شاخص کل بورس در روز سه شنبه با افت 4 هزار واحدی رو به رو شد و 0.2 واحد کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز 500 واحدی رشد کرد.

 اگرچه در میانه‌های بازار با بهبود تقاضا همراه شد اما در مجموع شروع و پایان خوبی نداشت‌. در نهایت شاخص کل 4180 واحد کاهش ارتفاع داد و در سطح 2 میلیون و 249 هزار واحد متوقف شد.

بازیگران حقیقی ها امروز 65 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد به 4.6 همت رسید.

نمادهای چکاپا و رانفور صدرنشین ورود پول سهامداران خرد بودند و نمادهای کرومیت و خساپا بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد رسید + جدول
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت