Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه 9 مرداد ماه آغاز شد و کارشناسان نظراتشان را بیان کردند.

رئیسی خودش به قوه مجریه نیامد، بلکه به او توصیه شده است

*حبیب خلج، فعال در حوزه انرژی

آقای رییسی متمایز از تمام روسای جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی سخت است چهره ای در یک قوه کلیدی مانند قوه قضاییه – با توصیه هایی به سمت قوه مجریه بیاید- احتمالا یک هدف کلی دارد. ایشان به هیچ وجه جناحی عمل نمی کند.

زمانی که رییس قوه قضاییه شد یک رییس مجتمع قضایی را عوض نکرد. این نشان می دهد او اهل باندبازی نیست. در حوزه کاری ما در صنعت نفت و گاز و حوزه انرژی، زیرساختها مشکل جدی دارد. در ۴۰ سال گذشته هر زمان شرایط خاص بوده، حاکمیت عقلایی رفتار کرده است.

تصور می کنم دولت رییسی با توجه به اجماع سیاسی و تعامل بین دولت و مجلس –که بسیار مهم است- بتواند ابتدا بحث برجام را به سامان برسانند تا تعاملی با کشورهای دیگر داشته باشد. جذب سرمایه گذاری خارجی را باید داشته باشیم و لایحه پالرمو و CFT و FATF  باید مشخص شود تا پایه پولی کشور قوی شود.

از شنیده ها درباره افراد اثربخش در کابینه، نویدبخش اخبار خیلی خوب در آینده نزدیک است. آقای رییسی خودش به سمت قوه مجریه نیامده بلکه به او توصیه شده است. این که طرف جایی کار نکرده یا ایشان تجربه کار اجرایی ندارد، به هر حال از مشاوران استفاده می کنند. افراد زیادی در دولتهای مختلف توانمندیهای زیادی داشتند که هرگز به بازی گرفته نشدند. قرائن و شواهد می گوید چه کسانی گزینش می شوند. آقای رییسی گامهای جدی در مقابل دارد و من بسیار به آینده خوشبین هستم.

پیام انتخاب محمد مخبر به عنوان معاون اول

*منصور کمالی سیاستگذار منابع آب

ابتدا باید گفت قوه قضاییه ساختار متفاوتی با قوه مجریه دارد. ساختار سیاسی به آن شکل قرار نیست داشته باشد و با دولت متفاوت است. در نتیجه نمی تواند کاملا غیرسیاسی و غیرجناحی عمل کند. کار او دشوار است. وقتی ایشان آقای مخبر را به عنوان معاون اول انتخاب کرد، همه ایشان را غیرسیاسی می دانند که با همه جناحها کار می کند.

آدمی است که بالای ۹۵ درصد غیرسیاسی است. آقای رییسی به این سمت گام برمیدارد. موقع ثبت نام هم گفت مستقل آمده ام. با فرضی که آمد و دکتر قاضی زاده هاشمی نامزد رقیب خود را به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کند، این بحث سیاسی نیست. 

دوستی گفت من ۲۰ سال در قوه قضاییه با آقای رییسی کار کردم. ایشان همیشه از همه برنامه می خواست. آن چیزی که خودش تصمیم می گرفت همه را متعجب می کرد. می گفت تشخیص من این است. فکر می کنم برنامه ایشان اینطور است با توجه به شرایط کشور به سمتی می رود که مردم و سیاسیون و افراد اجرایی بیشتری را با خود همراه کند.

این کار سخت است ولی می خواهد کابینه ای که خیلی جناحی نباشد و خودش هم مدیون کسی نشود داشته باشد. افرادی که از آنها نام برده می شود خیلی ها می گویند اینها فقط برای مطرح کردن آنهاست و آقای رییسی رصد می کند تا بهترین ها را انتخاب کند. من هم خوشبین و امیدوارم.

چرا رئیسی نباید کابینه اصولگرا داشته باشد؟

*امیر پسنده پور، فعال رسانه ای

مشکل اصلی دولت آینده عدم تجربه اجرایی آقای رییسی است. ایشان از ابتدای فعالیت خود در حوزه قضاییه پشت درهای بسته در قالب حاکم بودند و حکمی ندادند و مشکلی را حل نکردند. حالا رییس جمهور با مشکلات زیادی مواجه است. این متفاوت از آن است که فردی عادت به دیالوگ در مقام قاضی القضات نداشته باشد.

من واقعگرایانه تر نگاه می کنم. ایشان از منظر عدالت خواهی و گفتمان اصولگرایی وارد انتخاب شده و چرا نباید کابینه اصولگرا نداشته باشد؟ اتفاقا ایشان باید با گفتمان خود بیاید و نشان بدهد در عمل چطور می تواند نقدهایی که به کار دولت فعلی داشته را اصلاح کند. 

در چیدمان کابینه باید کار را بر عهده اشخاصی بگذارد که اجرایی هستند-مانند معاون اول- و با نظر آنها کابینه را انتخاب کند. در حوزه سیاسی خارجی طبیعتا کسانی که دکترین نزدیک به او دارند مشخص هستند.

دیپلماتهایی از جنس آقای باقری کنی و امیرعبداللهیان و آقای صفری با تخصص دیپلماسی اقتصادی –که در چین و روسیه باعث دورزدن تحریمها شد- نیاز دارد. ایشان به دیپلمات هایی نیاز دارد که حقوق بین الملل را بشناسد نه اینکه به سمت دیپلماسی اقتصادی برود. 

امیدوارم هر کسی انتخاب شود درک درستی از مقطع کنونی داشته باشد چون صداهایی که وین و برجام می آید خیلی جالب نیست.

می شنوم ایشان می خواهد کابینه ائتلافی تشکیل دهد. اساسا در جمهوری اسلامی ما کابینه ائتلافی نداریم. کابینه ائتلافی در نظامهای پارلمانی است که دولت اکثریت را ندارد و مجبور می شود با دیگران ائتلاف کند. این مساله در نظام ما نیست. برای همین در انتخاب واژگان هم باید دقت کنیم.

کابینه رئیسی سیاسی نیست

*مهرداد پورمهران، فعال در وزارت نیرو

همیشه می گویم در پس جمعه، شنبه ای هم هست. انتخابات جمعه تمام شد و رییس جمهور منتخب باید سکان امور را به دست بگیرد. به مرور بحثهای سیاسی کنار می رود و منطق حاکم می شود. از روزهای اول که گفتگو درباره کابینه بود، وزن جبهه پایداری در فضای کابینه بالا بود و هر چه گذشت این غلظت کمتر شد و به منطق قابل قبولی می رسیم. 

ما توقع نداریم کابینه اصولگرا بیاید از اصلاح طلبان استفاده کند. این توقع را کنار بگذاریم. لیستهایی که مطرح می شود منطقی دارد که نشان دهنده گرفتاریهای عدیده آقای رییسی است. به خصوص درباره افزایش حقوقها و کسری بودجه وضعیت اقتصادی پاشنه آشیل دولت است و برای همین فکر نمی کنم کابینه سیاسی ای را داشته باشیم.

حتما کابینه رویکرد اقتصادی دارد. حتی شنیدم کسانی مانند اقای طیب نیا مطرح باشند. امیدواریم این خبرها درست باشد. در وزارت نیرو کسانی مطرح می شوند که سابقه حضور در این وزارتخانه را دارند و کار را می شناسند.

امیدوارم در انتخاب وزرای دیگر چنین منطقی وجود داشته باشد.

27219

کد خبر 1540546

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدابراهیم رئیسی آقای رییسی قوه قضاییه قوه مجریه معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف جدید علم الهدی برای مردم، دولت و مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید احمد علم‌الهدی ظهر جمعه در خطبه دوم نماز جمعه این هفته دهم فروردین‌ماه در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام، با اشاره به فرارسیدن شب‌های قدر، اظهار کرد: دقایق، ساعات و لحظات امروز تا امشب دل‌ها از عشق مولا آکنده و کانون قلب‌ها و مغزها، متوجه نقطه با عظمت و عشق امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.

آنگونه که مهر روایت کرده، امام جمعه مشهد به نقاط عبرت‌آموز و تحلیل عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تاریخ اسلام اشاره کرد و ادامه داد: آنچه در گذشته در جریان زندگی و سیره سیاسی امت اسلام سپری شده، نقطه تحلیلی برای فهم مسیر زندگی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ما هست، این‌که بدانیم یاد مظلومیت‌های اهل‌بیت علیها سلام تنها برای این نیست که دل‌ها، عواطف و عشق‌ها در مظلومیت اهل‌بیت جریحه‌دار شود بلکه یک بخش آن برای این است که آنچه در آن روز پیش آمد را تحلیل کنیم تا امروز گرفتار آن پیش آمدها نشویم.

وی با تأکید بر این‌که مرور تاریخی سیره سیاسی امت اسلام مهم است تا آن فجایع بر زندگی دینی ما و عشق ما به اهل‌بیت حاکم نشود، یادآور شد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام مظلوم بودند، مظلوم‌ترین مظلومان جهان اما مظلومیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارای دو بعد بود که یک بعد آن به مردم بازمی‌گردد.

انحراف رهبری امت و بازگشت جاهلیت

علم الهدی تصریح کرد: خلافت را غصب کردند و مسیر رهبری منحرف شد، خط امامت و ولایتی که پیغمبر ترسیم کرده بودند را جدا کردند، با گذشت مدتی که مسیر رهبری منحرف شد، جریان اسلام در مدیریت جامعه به‌کلی تغییر کرد، نظام اسلامی به نظام قبیله‌ای دوران جاهلیت تبدیل شد، مردم چشم باز کردند دیدند فردی خلیفه پیغمبر شده که تمام مرتع و چراگاه‌ها را به قوم خودش بنی‌امیه داده و گفته غیر این قوم کسی حق ندارند از این مراتع استفاده کند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: بنا بود عدل اسلامی بر مردم حاکم شود و همه به یک نحو از امکانات جامعه اسلامی بهره‌برداری کنند اما در یک نمونه، شب عروسی دختر خلیفه سپری شد، آقای داماد به خاطر این‌که دیشب داماد خلیفه شده، فردای آن روز به صندوقدار بیت‌المال مراجعه کرد و صد هزار مثقالی طلا به‌عنوان رونمایی آقای داماد از بیت‌المال دریافت کرد.

بیعت با امیرالمؤمنین برای حاکمیت حکومت رسول‌الله

وی افزود: مردمی که این انتظار را از حکومت اسلامی نداشتند، به تنگ آمدند و با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کردند تا اوضاع به زمان پیغمبر بازگردد؛ مولا روز اول گفت همه‌چیز را زیر و رو می‌کنم، آنکه پایین است بالا برود و آنکه بالاست، پایین بیاید تا نظام اسلامی رسول‌الله در جامعه برقرار شود.

علم الهدی با بیان این‌که عده‌ای دیدند اگر امیرالمؤمنین بخواهد اوضاع را به آن روز بازگرداند، تمام دزدی‌ها، چپاول‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی آنان از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: برای این‌که این اتفاق نیفتد، آمدند یک جبهه ضد علی تشکل دادند، در این جبهه مسئله کشته شدن عثمان را به‌عنوان یک جریان ضد ارزشی قلمداد کردند به‌پای علی علیه‌السلام گذاشتند تا به‌عنوان خون‌خواهی عثمان با امیرالمؤمنین بجنگند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: خودشان را پشت قرآن مخفی کردند تا به نام دفاع از قرآن با علی بجنگند، در بین مردم فساد ایجاد کردند، قضیه حکمیت را ایجاد کردند، پشیمان شدند و در جریان ظلم و جوری که خودشان انجام دادند، دامن مولا را گرفتند که تو هم شریک جرم هستی و باید توبه کنی، همه این جریانات در مدت سه سال اتفاق افتاد.

مظلومیت امیرالمؤمنین با تغییر مردم

وی به تحریک بزرگان سپاه امیرالمؤمنین در جنگ صفین و شکست سپاه اسلام با فتنه عمر و عاص اشاره و اظهار کرد: وقتی امیرالمؤمنین از جنگ صفین بازمی‌گشتند، جلوی دروازه کوفه به فردی از سیاسیون پر مدعا برخوردند، حضرت به او فرمودند در شهر چه خبر است و نخبگان سیاسی چه می‌گویند؟ گفت مردم از اختلافی که در سپاه شما ایجاد شد پریشانند و نخبگان سیاسی می‌گویند «علی جمعیتی داشت همه را متفرق کرد و بنای محکمی داشت که بنای خودش را خراب کرد، چطور می‌خواهد این بنا را بسازد و این جمع را فراهم کند»، تمام مظلومیت امیرالمؤمنین در بعد دوم این بود که مردم تغییر کردند.

علم الهدی درس‌های تاریخی مظلومیت اهل‌بیت علیه‌السلام برای جامعه امروز را برشمرد و گفت: نکته این مساله برای ما این بود که اگر بنا شد مردم وارد صحنه شوند، همه‌چیز جلو می‌رود و اگر عقب بکشند همه‌چیز عقب می‌رود.

حضور مردم در صحنه انقلاب را جلو می‌برد

امام جمعه مشهد مقدس به الگوبرداری امام خمینی (ره) از تجربه تاریخی امت اسلام در جریان انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اولین کاری که امام راحل در معجزه انقلاب انجام داد این بود که ابتدا مردم را جمع کرد، گفتند ساعت ۴ حکومت نظامی است، فرمودند بگویید مردم به خیابان و عرصه بیایند؛ مقام معظم رهبری نیز شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار دادند، این نام‌گذاری یعنی ای مردم! از ابتدای انقلاب هر جا شما در صحنه بودید انقلاب جلو رفت و آمریکا با همه فتنه گری‌اش شکست خورد و هرکجا شما مردم نبودید، کشور در بن‌بست ماند.

وی به لزوم حضور آحاد مردم، مردم ولایی و دلداده اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه رشد و تعالی کشور تأکید کرد و ادامه داد: مردمی که می‌خواهند نظامی روی کار باشد که آخرش به دست وجود مقدس بقیه‌الله برسد و این نظام را جهانی بکند باید در عرصه حاضر باشند، تا شما مردم در عرصه هستید، انقلاب جلو می‌رود ازاین‌رو رهبری تمام شعارهای سالیانه در مسائل اقتصاد را با مشارکت مردم ترسیم کردند تا مردم به عرصه بیایند.

مردم از استعداد و نبوغشان در عرصه تولید استفاده کنند

علم‌الهدی افزود: امسال نیز همین است یعنی مسؤولان، مجلس و دولت موانع را بردارند تا مردم به عرصه تولید بیایند و از سرمایه، فداکاری، نبوغ، توان و استعدادشان در مسیر اقتصادی استفاده کنند، اگر مشارکت مردم در این عرصه باشد، موفق هستیم.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: امیرالمؤمنین که حجیت درگاه خدا را داشت اما مردم نیامدند و نتوانستند اهداف خود را جلو ببرند اما خط شکست نخورد، جریان تشکیل شد، مولا جریانی را راه‌اندازی کردند که آن جریان به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، اگر ایستادگی در خط ولایت علی و فرزندان علی در این مردم نبود، قصه به پیروزی انقلاب منتهی نمی‌شد.

حضور مردم در همه عرصه‌ها مؤثر است

وی متذکر شد: شعار سال را قطعی بگیریم که همه مسائل همچون اقتصاد، حجاب و … با مشارکت مردم حل می‌شود، آنچه مسائل و منکرات شرعی را حل می‌کند، حضور شما مردم در عرصه است، اگر شما در عرصه بودید همه‌چیز حل می‌شود اما اگر نیامدید، کار به‌جایی می‌رسد که نه‌تنها علی را بکشند بلکه ۳۰ سال بعد، نان جو و خرما بیاورند و از در و دیوار شهر روی سر اهل‌بیت پیامبر بریزند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889268

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف جدید علم الهدی برای مردم، دولت و مجلس
  • اولین واکنش دولت رئیسی به سخنان روحانی در مورد بنزین و اعتراضات 98: همین دروغگویی‌هاست که باعث رد صلاحیت می‌شود!
  • انصراف بانک ملت و تجارت از خرید استقلال و پرسپولیس!
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف می‌شود؟
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟