Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین در جایی که تا یک دهه پیش، ریل‌های راه‌آهن محله را به ۲تکه تقسیم کرده بودند‍؛ اکنون باغ‌راه بزرگی با فضای سبز، نیمکت و زمین بازی ساخته شده است. فاز اول باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) دیروز با حضور شهردار تهران، مدیران شهری و اعضای شورا افتتاح شد.

 شهردار تهران در این مراسم گفت: «امروز(شنبه) یکی از طولانی‌ترین محورهای شهری را افتتاح کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال۱۳۸۲ این پروژه به صورت رسمی آغاز شد و از سال۱۳۸۶ عملیات عمرانی شکل پیدا کرد و قرار بود از درآمد بارگذاری(ساختمان‌سازی) در این محل هزینه انتقال ریل‌ها تامین شود. زیرا ۶۰۰میلیارد تومان از طرف راه‌آهن هزینه شد.» 

پیروز حناچی افزود: «بسیاری از محله‌های این اطراف نظیر فلاح و قلعه‌مرغی تحت تاثیر راه‌آهن شکل پیدا کرده است، ولی نزدیک بودن خانه‌ها به ریل و صدا و لرزش حرکت قطار آزاردهنده بود. این مسیر حتی تا مدت‌ها(بعد از انقلاب) حفاظ هم نداشت و حوادث زیادی روی می‌داد.» 

او درباره توافق با راه‌آهن گفت:‌ باید از وزیر راه و شهرسازی و همکاران‌شان در شرکت راه‌آهن تشکر کنیم و همچنین با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت نیرو و آموزش و پرورش هم برای ایجاد فضای عمومی و پارک توافقاتی کرده‌ایم که نتایج آن برای شهروندان قابل مشاهده است.

 حناچی گفت: «شهرداری در این دوره نگاه اقتصادی را کنار گذاشت و طرح باغ‌راه را بدون بارگذاری سنگین در کمیسیون ماده۵ تصویب کرد. در مسابقه طراحی این مسیر ۱۲۰شرکت و بیشتر داخلی حضور داشتند و بهترین طرح برای اجرا انتخاب شد. ما تلاش کردیم با این هدفگذاری کیفیت زندگی در این منطقه را ارتقا بدهیم و قدم بعدی بهبود جداره‌ها در این مسیر است.» 

شهردار تهران با اشاره به بیمارستان بزرگی که با همکاری خیرین در منطقه۱۸ ساخته می‌شود، گفت: «انشعابی از خط۳ مترو برای اتصال به این بیمارستان طراحی شده است.» 

حناچی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها نتیجه تغییر نگرش به شهر است، گفت: «نگاه ما، کالایی نشدن شهر است. اگر همه چیز را با توجه به درآمد می‌دیدیم، در اینجا بزرگ‌ترین ساختمان‌سازی‌ها انجام می‌شد.»

او با اشاره به گلایه‌های برخی از ساکنان محله درباره محدودیت ساخت و ساز گفت:‌«این اعتراض‌ها بجا است ولی در قانون برای ریل راه‌آهن ۳۵متر و در مواردی تا ۱۰۰متر حریم در نظر گرفته شده که ساخت و ساز در آن ممنوع است. در این باره ما درخواست‌هایی به دولت داده‌ایم که این حریم ریل در برخی از مناطق  حذف شود یا آسان‌تر با تقاضای مردم برخورد کنیم.»

رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «وقتی قرار شد هزینه جابه‌جایی ریل از زمینی که روی آن ایجاد می‌شود، به دست بیاید، سوءتفاهمی به وجود آمد که ممکن است این زمین مسکونی شود. اما در سال۹۶ تصمیم گرفته شد که از این زمین‌ها برای کسب درآمد استفاده نکنیم و با راه‌آهن هم توافق کردیم.»

محسن هاشمی افزود: «برخی از اهالی اعتراضاتی درباره ساخت و ساز در حریم راه‌آهن دارند که ناشی از مشکل وجود ریل در مناطق مسکونی شهرهاست و باید به آن رسیدگی شود.» 

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به توافق‌های انجام شده با راه‌آهن گفت:‌ «در مسیر ۸سوله هواکش داشتیم که ۴مورد آن به فضای ورزشی-فرهنگی تبدیل شد.»

باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در مناطق۱۷و۱۸ محسوب می‌شود که به طول حدود ۹کیلومتر از میدان شهدای مدافعان حرم(سوزن‌بانی سابق) در منطقه۱۷ آغاز می‌شود و با گذشتن از محلات ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن، آذری و یافت‌آباد در تقاطع محور با بزرگراه آیت‌ الله سعیدی وارد منطقه۱۸ شهر تهران می‌شود.

این مسیر در منطقه۱۸ به موازات ۴۵متری زرند به سمت غرب حرکت کرده و با گذشتن از محلات تولیددارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امام‌خمینی، فتح و ۱۷شهریور قبل از روددره کن به اتمام می‌رسد.

حدود یک‌دهه پیش شرکت راه‌آهن خطوط ریلی را حدفاصل میدان سوزن‌بانی(شهدای مدافع حرم) و محله امامزاده حسن تا پیش از رودخانه کن، به زیرزمین منتقل کرد اما فضای باقیمانده که بعد از برداشت ریل‌ها ایجاد شده بود به شکل فضای بی‌دفاع شهری درآمد.

برخی از نقاط فضای حاشیه‌ای تونل خطوط ریلی، با انباشت نخاله‌های ساختمانی تبدیل به محل تجمع بزهکاران و معتادان شد. پس از برگزاری «مسابقه بین‌المللی بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران- تبریز» در سال۹۸ و عقد قرارداد با برنده نخست مسابقه، مطالعه دقیق فرایند بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف از سال۹۸ شروع شد. عملیات احداث این باغ‌راه به‌صورت رسمی از زمستان سال۹۹ آغاز شد و اکنون در نیمه نخست مردادماه سال۱۴۰۰ فاز نخست پروژه افتتاح شد.

به گفته صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ساخت ۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی با فضای سبز پیرامونی به انضمام اجرای یکی از اصلی‌ترین قطعات باغ‌راه به مساحت ۱۵ هزار متر مربع، ساخت یک سازه خدماتی کوشک با محوطه پیرامونی و فضای سبز در محدوده منطقه۱۸ از مهم‌ترین اقدامات فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) است. در پروژه بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) ۲ مسیر باغ‌راهی در مناطق۱۷و۱۸ وجود دارد. که بخشی از آن در هر دو منطقه شامل فضای سبز، مسیر دوچرخه و پیاده در اختیار اهالی محله‌های اطراف قرار گرفت. 

در این مراسم که با بارش قطرات باران همراه شد، حضور جمعیت زیادی از اهالی محل و دوچرخه‌سواری کودکان و استقبال شهروندان از پروژه به چشم می‌خورد.

کد خبر 617940 برچسب‌ها شهرداری شهردار تهران مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری شهردار تهران مدیریت شهری باغ راه حضرت فاطمه زهرا س شهردار تهران فضای سبز راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس شورای شهر: رفع معارضین بزرگراه یادگار امام در حال اتمام است | افتتاح ۲۵ تقاطع در سال جدید

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام در خصوص اجرای این پروژه در دوره ششم مدیریت شهری با بیان اینکه در دوره قبل به این دلیل که دیدند کار بسیار سخت است طرح را رها کردند، اظهار کرد: این طرح یک پروژه‌ای بود که از قبل آغاز شده بود و متاسفانه چون پیچیده بود و مشکلات زیادی داشت در دوره قبلی متوقف ماند.

او افزود: به گفته پیمانکار، شمع‌هایی در دوره قبل اجرا شده بود و به آنها گفتند قطع شود و قطع نکردند چون پیمانکار معتقد بود در آینده مورد استفاده قرار می گیرد و امروز می‌بینیم همین شمع‌ها قابل استفاده است و پایه پل‌ها روی آن قرار می‌گیرد.

چمران با بیان اینکه این طرح پروژه‌ای پیچیده اما راهگشاست و قطعاً یکی از مهمترین پروژه‌های شهر به شمار می‌رود، تصریح کرد: این طرح به زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. تونل ۳۵۰ متری که قرار است اجرایی شود در فضای سختی از لحاظ قرارگیری منازل مسکونی قرار دارد اما اقدامات آن انجام شده و به هماهنگی‌های لازم با پلیس و شورای تامین شهرستان و استان نیاز دارد.

زندگی شهری قطع نمی‌شود

او افزود: ما از ابتدا روی این پروژه تاکید داشتیم؛ بنده پیش از ورود به شورا نیز دلسوز این طرح بودم، چراکه در هیچ کجای کشور چنین طرحی وجود ندارد. ما شهر و زندگی شهر را با یک بزرگراه قطع نکردیم همان‌گونه که در بزرگراه نواب، زندگی شهر قطع شده و از لحاظ شهرسازی درست نیست. در این طرح تردد به خوبی صورت می گیرد و به تونل و اگزوزفن نیاز نداشت و از فضای میانی معبر برای روشنایی تونل استفاده شده و این کار جدیدی بود که صورت گرفت و پروژه ادامه خواهد یافت و به آزادراه تهران- ساوه خواهد رسید.

چمران همچنین تصریح کرد: رفع معارضین پروژه بسیار مهمی بود و مواردی از دادگاه حکم ماده ۹ گرفتند و در موارد دیگر نیز توافق با وزارت دفاع، آموزش و پرورش و ارتش و صاحبان املاک خصوصی چند سال به طول انجامید و در دوره ششم درگیر این برنامه‌ها بودند تا مسائل برطرف شود. از این نهادها برای همکاری تقدیر می‌کنیم گرچه زمان برد اما به پایان رسیده و تعدادی املاک شخصی باقی مانده که به زودی به اتمام می‌رسد.

۶.۵ همت اعتبار پروژه

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: ۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای شاخه غربی پروژه یادگار امام و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت رفع معارضین این طرح اختصاص یافته است.

هادی حق‌بین در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام با بیان اینکه ما هر نقطه ای بتوانیم طرح را افتتاح کنیم در برنامه قرار دادیم، اظهار کرد: برای اجرای مسیر غرب به شمال این طرح هماهنگی با فرودگاه مهرآباد انجام و یک واحد سنگ‌بری که از معارضین طرح بود، تملک و این معارض شد. طی ۵ ماه آینده این مسیر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ترافیک محدوده رفع خواهد شد.

او در خصوص جزئیات این طرح، گفت: این طرح یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری است و عملیات اجرایی آن پیش از این آغاز شده بود که به دلیل پیچیدگی‌ها، وجود معارضین و تاسیسات زیرسطحی ابتر ماند و رها شد و مدیریت شهری دوره ششم به صورت جهادی در این راستا وارد عمل شد.

حق‌بین با اعلام اینکه با حمایت‌های شورا و پیگیری شهردار تهران بخش زیادی از معارضین رفع و اقدامات گسترده‌ای انجام شد، تصریح کرد: این پروژه از جنوبی‌ترین نقطه بزرگراه یادگار امام در میدان جی آغاز می شود و با عبور از اراضی آموزش و پرورش، ارتش و وزارت دفاع به بلوار بهار، بزرگراه شهید برورجردی، بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل می‌شود.

او تاکید کرد: حجم قابل توجهی از کار در میدان جی صورت می‌گیرد و در جلسات برگزار شده با پلیس راهور طرح‌های ترافیکی نهایی شده و به محض اینکه انسداد ترافیکی صورت بگیرد، اجرای آن آغاز خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ۵ هزار میلیاد تومان برای اجرا و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای رفع معارضین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در گام اول، میدان فتح، مسیر غرب به شمال از مسیرهای اصلی است و ظرف دو تا سه ماه آینده به سرعت اجرایی خواهد شد و به دلیل پیش تنیدگی دهانه‌ها و تکنیک‌های اجرایی تا ۶ ماه آینده ترافیک به روی پل منتقل خواهد شد.

حق‌بین همچنین تصریح کرد: معارضین در طول اجرای طرح رفع و بخش‌های بعدی این پروژه به تدریج بهره‌برداری خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر مشارکت شهروندان وجود نداشته باشد، نمی‌توان اجرای طرح‌ها را پیش برد، یادآور شد: امسال ۲۵ تقاطع به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.

کد خبر 845490 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران بزرگراه تهران شهر حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • رییس شورای شهر: رفع معارضین بزرگراه یادگار امام در حال اتمام است | افتتاح ۲۵ تقاطع در سال جدید
  • ۶ مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور
  • معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور
  • دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت