Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@03:59:58 GMT

آثار جراحی چاقی در نوجوانان

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۴۵۸۱

آثار جراحی چاقی در نوجوانان

محققان در پژوهشی تاثیر جراحی چاقی را در نوجوانان و بالغین بررسی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، آمار ابتلای چاقی کودکان و نوجوانان به سرعت و در همه جوامع رو به تزاید است. ابتلای این گروه به چاقی می‌تواند آثار و عوارض جدی را در مدت کوتاه‌تری در مقایسه با بزرگسالی پدید آورده و موجب شیوع بیشتر ناتوانی و کاهش بهره‌وری در نسل بعدی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین لحاظ چاقی کودکان از سرفصل‌های مهم مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است که کشورها را مکلف به برنامه ریزی برای مقابله با آن کرده است.

همانگونه که مراجع علمی ذکر می‌کنند، انجام اعمال جراحی‌های محدود کننده دستگاه گوارش، موسوم به جراحی های باریاتریک، با سازوکار کاهش دریافت و جذب مواد غذایی، یکی از راه‌های درمان چاقی در بزرگسالان محسوب می‌شود که در دهه اخیر داوطلبان بیشتری هم پیدا کرده است.

اما آیا این روشها برای گروه نوجوانان نیز قابل انجام و مفید است؟

برای پاسخ مستدل به این پرسش، مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طی یک طرح تحقیقاتی اقدام به مقایسه نتایج جراحی در دو گروه بالغین و نوجوانان کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، مجری این طرح مطالعاتی، دکتر مریم برزین در خصوص این مطالعه با اشاره به اینکه ایمنی و اثربخشی جراحی باریاتریک جهت کاهش وزن پایدار و کاهش عوامل خطر قلبی عروقی در نوجوانان مبتلا به چاقی مفرط یک چالش بزرگ در این حوزه است، گفت: این مطالعه با همسان‌سازی و مقایسه پیامدها و عوارض جراحی باریاتریک، که به آن جراحی متابولیک نیز گفته می‌شود، بین گروه نوجوانان مبتلا به چاقی مفرط با گروه همسان سازی شده بالغین جوان انجام شده است.

وی در خصوص نتایج به دست آمده گفت: بررسی‌ها نشان داد که میزان کاهش وزن و بهبود عوامل خطر قلبی عروقی در دو گروه، یکسال پس از جراحی یکسان است.

علاوه بر آن برزین خاطرنشان کرد: میزان عوارض پس از جراحی و کمبود ریزمغذی‌ها در دوگروه مشابه یکدیگر است و گروه نوجوانان گرفتاری و عوارض بیشتری را تجربه نکرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاقی در نوجوانان جراحی باریاتریک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب کاهش عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این کاهش عوارض به‌صورت پلکانی در طول سال قابل پرداخت است، گفت: برای رفاه حال شهروندان شیرازی، عوارض و بهای خدمات با پرداخت نقدی تا ۳۲ درصد در سال ۱۴۰۳کاهش یافت که تا پایان سال این میزان به ۸ درصد می‌رسد.
افسانه خواست خدایی افزود: با توجه اینکه کاهش عوارض شهرداری از چهار جنبه رقابت با بانک، تبدیل بازار مسکن شیراز به‌عنوان هدف سرمایه‌گذاران و سازندگان صنعت ساختمان و رقابت با سایر شهرها، فرهنگ اقتصادی و ثبات عمل، تقاضای مسکن شهر شیراز را تحریک می‌کند، پیشنهاد لایحه عوارض به‌صورت پلکانی در شورای اسلامی شهر شیراز ارائه و پس از بررسی به تصویب رسید.
وی ادامه داد: کاهش عوارض در این سال‌ها نشان‌دهنده آن است که ثبات در رویه کاهش عوارض در طول ایام سال و پایبندی به آن در سال‌های یادشده باعث شده که مؤدیان نسبت به پرداخت عوارض در همه ماه‌های دیگر سال هم اقدام کنند.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: مؤدیانی که مجموع پرداخت نقدی عوارض و بهای خدمات آنها مازاد بر مبلغ ۹۰ میلیارد ریال است، عوارض و بهای خدمات نسبت به میزان پرداخت نقدی به‌صورت پلکانی از ۳ تا ۹ درصد کاهش می‌یابد

دیگر خبرها

  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • برگزاری پویش طراحی و نقاشی «زندگی با آیه ها» با موضوع «وعده صادق»
  • تصویب کاهش عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری
  • فریب تبلیغات دمنوش‌های لاغری را نخورید/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع