طرح ۳۷ ماده‌ای "حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" موسوم به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همان چیزی است که این روزها اغلب دارندگان کسب‌وکار بر بستر فضای مجازی از جمله زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار را با دغدغه و نگرانی‌هایی مواجه کرده است.   به گزارش ایسنا، ششم مرداد بود که مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کرد.

    اینگونه مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی، اگرچه مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند که در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.   از همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر، بسیاری به اشتباه تصور کردند مجلس این طرح را تصویب کرده و از این رو نسبت به تصویب آن به صورت ناگهانی واکنش نشان دادند، برخی نیز نسبت به بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی اعتراض داشتند که طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس، به علت بالا بودن ابعاد فنی و کارشناسی و پیچیدگی طرح، بر اساس اصل ۸۵  امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری و امکان قانون گذاری با کیفیت بهتر فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود. همچنین متن نهایی قانون دائمی نمی شود، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت.   طبق ماده ۱۲ طرح یاد شده، عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی منوط به رعایت قوانین کشور، ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی است و با توجه به تبصره یک همین ماده، عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است.   این در حالی است که به گفته صاحب نظران شرکت‌های خارجی چندملیتی با کشوری مانند ایران با وجود تحریم‌های مالی و حقوق بشری، همکاری نمی‌کنند و از طرف دیگر، پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجوی بومی نشان داده که ما تجربه موفقی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم را در این حوزه نداریم.   اگرچه "مسدود سازی" شبکه‌ها، از جمله ضمانت اجراهای‌قابل اجرا در خصوص تخلفات مورد اشاره در این طرح است اما در تبصره دو ماده ۲۸ آن آمده است که خدمات پایه کاربردی خارجی که پیش از تصویب این قانون با تشخیص کمیسیون از مصادیق خدمات پایه کاربردی اثرگذار بوده‌اند، موظف‌اند ظرف چهار ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به انجام تعهدات اقدام کنند و در غیر این صورت اعمال مسدود سازی برای آنها تا زمان تامین جایگزین مناسب داخلی یا خارجی یا یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون لازم نیست.   در این خصوص رئیس مجلس نیز در حساب توییتری خود گفته بود مسدود سازی اینستا و واتساپ برنامۀ مجلس نیست و طرح درخصوص این پلتفرم‌های پرکاربرد باید اصلاح شود.   در این میان اما فارغ از استفاده کابردی مردم از شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام، واتساپ و... برای برقراری ارتباط؛ عمده دغدغه ونگرانی‌ها از تصویب و اجرای این طرح به مسدود سازی شبکه‌هایی کاربردی نظیر اینستاگرام و در نهایت ایجاد اختلال در روند کسب‌کارهای خردی معطوف می‌شود که بر بستر این شبکه‌ها شکل گرفته‌اند.   این همان چیزی است که دارندگان کسب‌وکارهای خرد از جمله زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار فعال در این فضا را نگران کرده است چراکه علاوه بر، بر باد رفتن مبالغ هزینه شده برای تبلیغات کسب‌و کارها در شبکه اینستاگرام؛ حتی اگر جایگزین داخلی مناسب این شبکه‌ها ایجاد شود چند سال طول خواهد کشید تا دارندگان کسب و کار در شبکه جدید، مشتریان خود را بازیابند و از سوی دیگر آیا مشتریان حاضر به حضور در شبکه‌های جایگزین داخلی جدید خواهند بود یا خیر؟.   ضربه جبران ناپذیر طرح صیانت به کسب‌وکارهای زنان   طیبه سیاوشی، نماینده ادوار مجلس و مشاورعالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، در این باره به ایسنا گفت: طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» که بررسی آن بر اساس اصل ۸۵، ششم مرداد به صورت ناگهانی،  غیر شفاف و پنهانی در مجلس به تصویب رسید ضربه جبران ناپذیری به کسب و کارهای خرد و غیر رسمی زنان کشور است و این گروه‌های کارآفرین که در قالب تعاونی‌ها، صندوق‌های خرد کشاورزی شهری و روستایی و یا زنان همیار سرپرست خانوار هستند را می‌تواند از پای در آورد.   وی با اشاره به طرح ملی "توانمند سازی اقتصادی زنان کارآفرین" برای دسترسی زنان به فضای مجازی قانونی فروش محصولات در کشور، ادامه داد: این طرح را از حدود یک سال گذشته در سطح ملی و برای ورود زنان کارآفرین اعم از سرپرست خانوار و دارای مشاغل خانگی به بازارهای فروش قانونی کشور و آشنا کردن آنها با فضای مجازی آغاز کردیم چراکه به ویژه این زنان بازارهای واقعی و آفلاین خود را از دست داده بودند. زنان کارآفرین شرکت کننده در این طرح کسانی بودند که ترس از حضور در بازارهای مجازی داشتند، از این رو تلاش شد این زنان با این فضا آشنا و از این طریق امرار معاش کنند.    مشاورعالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، معتقد است که در واقع بازار داخلی به ویژه در حوزه‌هایی نظیر صنایع دستی که نیرو و انرژی جسمی تولید کننده در خلق اثر بسیار مصرف می‌شود به حد اشباع رسیده و فروش محصولات دارای ارزش افزوده قابل توجیه نیست.   سیاوشی افزود: برخی گروه‌ها مثل NGO ها و یا استارتاپ‌ها و اتاق‌های بازرگانی تلاش دارند راه ارتباطی با دنیای خارج را در جهت صادرات محصولات این زنان فراهم کنند. در این راستا معاونت امور زنان اجلاس منطقه ای با حضور کشورهای همسایه مثل عراق و لبنان و سوریه و فلسطین داشت.   این کشورها طالب دست آفریده های زنان کارآفرین ما بودند اما به دلیل به تعویق انداختن ورود به FATF متاسفانه ارتباطات بانکی ما در این زمینه با مشکل مواجه شد، ضمن اینکه کسب و کارهای اینترنتی بزرگ ملی نیز نیاز ورود به بازارهای کشورهای همسایه و جهانی دارند اما تصویب چنین طرح‌هایی نظیر طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» می‌تواند این تلاشها را به شدت به تعویق بیاندازد.   فعالیت عمده زنان سرپرست خانوار دارای کسب و کار بر بستر اینستاگرام   وی با اشاره به حضور زنان کارآفرین سرپرست خانوار در بازارهای مجازی فروش، یادآور شد: بین سالهای ۹۰ تا ۹۸ ، حدود ۲۶ درصد به جمعیت زنان سرپرست خانوار ما افزوده شده و قاعدتا تاکنون جمعیت این زنان سرپرست خانوار از سه میلیون نفر در سال ۹۶ بیشتر شده است. این زنان تلاش می‌کنند نان آور خانواده باشند. پیش از پاندمی کووید ۱۹ و به ویژه پس از شدت گرفتن بحران کرونا به دلیل محدودیت تهیه فضای فیزیکی تلاش کردند تا در فضای مجازی خرید و فروش داشته باشند. این زنان عمدتا بر بستر اینستاگرام شروع به خرید و فروش کردند.   مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، با بیان اینکه گفته می‌شود حدود یک و نیم میلیون تا دو میلیون کسب و کار خرد در  بستر اینستاگرام وجود دارد، خاطر نشان کرد: با تصویب طرح یاد شده مجلس، این جمعیت اگر بیکار شوند نمی‌دانم چه جایگزینی برای آن خواهند داشت؟.   طراحی شبکه اینستاگرام راحت است و زنان به راحتی می‌توانند وارد فروش در این بستر شوند. در عین حال معاونت زنان تلاش داشت علاوه‌بر حفظ فضای اینستاگرام برای فروش محصولات زنان، آموزشهایی را برای ورود زنان به بازارهای مجازی قانونی فروش کشور به آنها ارائه دهد اما اکنون با این محدودیت ها معلوم نیست تکلیف بازارهای قانونی مجازی کشور بر روی موتور جستجوگوگل به چه صورت خواهد بود.   راحتی اینستاگرام برای فعالیت حتی با سواد اندک   سیاوشی همچنین این را هم گفت که بعضا زنان با اندک سواد خود توانسته بودند وارد بستر شبکه اینستاگرام برای فروش محصولات خود شوند، همچنین این محصولات اغلب دست ساخته ها و تولیدات بومی و محلی این زن ها اعم از خوراکی، پوشاک و صنایع دستی است و بر اساس ارزیابی های انجام شده هیچ کدام از شبکه های اجتماعی داخلی موجود در حال حاضر حتی یک صدم کمک اقتصادی شبکه اینستاگرام برای این جوامع محلی ندارند که بگوییم جایگزینی را برایشان در نظر بگیریم   وی افزود: این زنان توانسته اند در فضای اینستاگرام بدون حتی تولید محتوای حرفه‌ای و عکسهای تخصصی به کسب و کار بپردازند اما در بازارهای فروش قانونی نیاز به محتوا و عکسهای تخصصی دارند. اگر این محدودیت ها شامل موتور جستجوی گوگل هم بشود نه تنها این جوامع محلی در اینستاگرام بلکه گروه های زنان کارآفرینی که توانسته اند در قالب سطح ملی و استانی در شبکه‌ واتس اپ یا شبکه های دیگر خرید و فرش کنند نیز از دست می‌رود.   به گفته وی، معاونت زنان طی این یک سال گذشته به کمک موسسات تسهیل گیری و استارتاپی توانست این زنان را با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آشنا کند تا بتوانند در آنجا فروش و امرار معاش کنند، اما این فضا هم با این طرح مجلس از دست خواهد رفت.    عقب افتادن هرچه بیشتر کشور از بازارهای جهانی با تصویب طرح صیانت   این نماینده ادوار مجلس عنوان کرد: به هر حال کشور ما مردم ما برای ارتباط با دنیای خارج و صادرات نیاز مبرمی به کسب و کارهای اینترنتی دارند و در جهان امروز محدودیت در این زمینه منجر به عقب افتادن هرچه بیشتر ما از بازارهای جهانی و تجارت جهانی می‌شود و ارتباط دنیای بیرون با این کارآفرینان و تولید کنندگان قطع می‌شود.   به اعتقاد وی، دیوار کشیدن بین مرزهای کشورها امر مذمومی است بنابراین پل های ارتباطات مجازی برای ارتباط بیشتر بین مردم و دنیای خارج تسهیل کننده است اما با تصویب این طرح به مراتب دیوارها بیشتر شده و در نهایت دیوار بزرگی بین ما و کشورهای همسایه، دوست و دنیا کشیده می‌شود.   سیاوشی با بیان اینکه فروش در فضای مجازی و بر بستر شبکه‌هایی مثل اینستاگرام ایجاد شده تا مردم از جمله زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار بتوانند محرومیت های فضای واقعی را جبران کنند، خاطر نشان کرد: علیرغم تمام سیاست گذاری های کشور اعم از سیاست گذاری‌های مجلس در قالب قانون برنامه ششم توسعه و معاونت امور زنان در قالب بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، اما همچنان اثر چشم گیری بر روی زندگی زنان سرپرست خانوار گذاشته نشده است‌. طی یک سال گذشته نیز اقدام عاجلی از سوی مجلس برای جامعه زنان سرپرست خانوار بیش از ۳ میلیونی، ندیده‌ایم و در عین حال این طرح جدید مجلس نیز متاسفانه نابود کننده مشاغل است و می‌تواند مانعی در برابر امرار معاش زنان ایجاد کند.   این نماینده ادوار مجلس، تاکید کرد: اگر کشوری مثل چین توانسته موتورهای جستجو بین المللی را فیلتر کند، در مقابل نیز توانایی ساخت مشابه آن موتورهای جستجو را داشته و چنان توانسته مردم را راضی نگه دارد که راه ارتباطی تولیدکنندگان با مردم بسته نشده و در عین حال درهای اقتصادی چین به روی تمام دنیا باز است. در هر حال چین این توانایی را داشته اما آیا در کشور ما هم این توانایی وجود دارد؟.    سیاوشی یادآور شد: من در دوران حضور در مجلس شورای اسلامی شاهد این بودم که در کمیسیون فرهنگی که کمیسیون اصلی این طرح نیز هست، بسیاری از مسئولین شبکه های مجازی داخلی کمک ها و وام‌ های قابل توجهی از بودجه عمومی کشور گرفته و استفاده کردند اما در مقابل نتوانستند فضایی طراحی کنند که مردم به راحتی در  آنجا گفتگو کنند چه برسد به اینکه آزادانه کسب و کار خرد خود را راه اندازی کنند.   وی افزود: مسله اصلی، اقتصاد غیررسمی و خرد مردمی است که مردم غیرشاغل در نهادهای غیررسمی و غیردولتی به آنها وابسته هستند و درصورت بسته شدن، این قشر از مردم که حقوق ثابت دولتی ندارند ضربه می خورند. واتساپ و اینستاگرام دو اپ بین المللی هستند که فقط کارکرد اقتصادی آنها به داخل کشور محدود نمی شود بلکه خیلی از مشتریان در خارج از کشور هم امکان خرید دارند که اکثرا از طریق مسافر این اقلام رد و بدل می شوند. خیلی از شبکه های شغلی تشکیل شده اند که بهم وصل هستند و در صورت هر تهدیدی زنجیره وار متوقف می شوند.   مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم در پایان سخنان خود تاکید کرد: استارتاپها، شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فن آوری همه در بستر  اینترنت و تعامل با دنیای مجازی کارایی دارند و مسلما در صورت تحدید، همه این ساختارها تحت تاثیر قرار می گیرند و حتی ارتباطات دانشگاهی و علمی هم محدود می شود، چون طرف خارجی آنها که در بستر اینترنت ایران، قابل ثبت نیست.

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صیانت از حقوق کاربران در فضای معاونت امور زنان و خانواده جمهوری در دولت دوازدهم زنان سرپرست خانوار خدمات پایه کاربردی شبکه اینستاگرام بر اساس اصل ۸۵ زنان کارآفرین فضای مجازی فروش محصولات پیام رسان ها مسدود سازی طرح صیانت کسب و کار بر بستر شبکه ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا| مراسم قرعه کشی آغاز شد

درگذشت وزنه‌بردار طلایی قزاقستان در ۲۵ سالگی

ورزشگاه میزبان پرسپولیس-الهلال مشخص شد

هر برگه سهام عدالت 409 هزار تومانی چقدر می ارزد؟

نظر سازمان جهانی بهداشت درباره تغییر دز دوم واکسن و واکسیناسیون زنان باردار

خبر بعدی:

خاطره‌ای از جنس نگرانی‌های «هاچ زنبور عسل»/ صدایی که فراموش نشد

دریافت 1 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری‌بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در بیست و هشتمین گام از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی تیتراژ انیمه ۹۰ قسمتی «هاچ زنبور عسل» رفته‌ایم که به سال ۱۹۷۰ در یکی از استودیوهای معروف آن دوران کشور ژاپن تولید و تبدیل به یکی از کارتون‌های دوست داشتنی اما متفاوت دورانی شد که مملو از خاطرات تلخ و شیرین است. یک کارتون با فضایی عجیب و غریب و وهم‌انگیز که به اعتقاد نگارنده نه تنها از فانتزی‌ها و شیرینی‌های یک کارتون برای مخاطب کودک و نوجوان آن روزگار به هیچ وجه برخوردار نبود، بلکه حتی دربرگیرنده فضای تلخ و غصه‌داری بود که نمی‌دانم چه رمز و رازی در آن وجود داشت، که این چنین ما را پای گیرنده‌های سیاه و سفید شبکه دو تلویزیون میخکوب می‌کرد.

البته شاید این رمز در موسیقی تیتراژ آن نهفته است، موسیقی‌ای که با موسیقی تیتراژ اصلی سازندگان کارتون فرق داشت، یک موسیقی جذاب و شنیدنی الهام گرفته از قطعه تاریخی «پرواز زنبور عسل» ساخته ریمسکی کورساکف که به قدری از حال و هوای عجیبی برخوردار بود که اصلاً نمی‌توان شرایط حسی نشات گرفته از آن را فراموش کرد.

به هر حال قبل از اینکه بخواهیم خیلی کوتاه و مختصر از موسیقی تیتراژ یک انیمه یادی کنیم، بهتر است باز نمایی دوباره‌ای از کارتونی داشته باشیم که در کنار برخی دیگر از کارتون‌ها تبدیل به هویتی شده که بخش زیادی از شادمانی‌ها و سرگرمی‌هایمان به تماشای آن‌ها ختم می‌شد. کارتون‌هایی که اغلب هم قصه و داستانش و هم موسیقی‌اش برای نمایش در ایران بنا به ملاحظات آن دوران تلویزیون دچار تغییر و تحولات اساسی می‌شد و بعضاً ما بیننده تصاویر و موسیقی بودیم که با نسخه اصلی‌اش زمین تا آسمان فرق می‌کرد. شرایطی که حداقل ماجرای موسیقی‌اش تقریباً برای کارتون «هاچ زنبور عسل» متفاوت‌تر بود و به نظر می‌آید آنچه از موسیقی تیتراژ این مجموعه در برابر گوش مخاطبان ارائه شد، همانی بود که باید باشد.

انیمه «هاچ زنبور عسل» سال ۱۹۷۰ با نام اصلی «ماجراهای هاچ زنبور عسل» یک مجموعه ۹۰ قسمتی از استودیو «تاتسونوکو» کشور ژاپن است. روایت داستانی کارتون هم داستان زنبوری به نام هاچ بود که در کودکی مورد تهاجم زنبورهای عسل قرار گرفته و از مادرش که ملکه زنبورها بود جدا می‌شود. هاچ به سفری دور و دراز دست می‌زند تا مادر گمشده‌اش را پیدا کند. در حالی که طبیعت و اتفاقات همیشه با او مهربان نیست و خطرات زیادی تهدیدش می‌کنند.

ما بیننده تصاویری و موسیقی بودیم که با نسخه اصلی اش زمان تا آسمان فرق می‌کرد. شرایطی که حداقل ماجرای موسیقی‌اش تقریباً برای کارتون «هاچ زنبور عسل» متفاوت‌تر بود وبه نظر می‌آید آنچه از موسیقی تیتراژ این مجموعه در برابر گوش مخاطبان ارائه شد، همانی بود که باید باشد شرایطی به شدت غم‌انگیز و روشنفکرانه که هر وقت با آن مواجه می‌شدیم، غم و غصه سراسر کودکی‌مان را فرا می‌گرفت و چون در آن ساعات تقریباً راه دیگری برای سرگرم کردن خودمان نداشتیم در حد شکنجه آوری می‌نشستیم و با اشک چشمان هاچ اشک می‌ریختیم و آخرش هم یادمان نمی‌آید که او به مقصودش رسید یا نه؟ قصه‌ای که موسیقی و دوبلاژ بی نظیرش، سحرانگیزانه ما را مبهوت و مقهور خود می‌کرد.

بعد از ساخت فصل اول کارتون «هاچ زنبورعسل» به کارگردانی‌ای پی کوری، یک انیمه دیگر در دنباله این کارتون با نام «ماجراهای جدید هاچ زنبور عسل» در سال ۱۹۷۴ نیز تولید و پخش شد. جالب است بدانید که طی همان سال‌ها نسخه اصلی سریال به خاطر فیلمنامه ظالمانه و خشن و اشک‌انگیزش مشهور شد.

کما اینکه در خیلی از اپیزودها هاچ با دیگر حشرات دوست می‌شد اما در بخش پایانی این دوستی این دوستان در بدترین شکل ممکن می‌مردند که گویا در نسخه بازسازی شده سریال داستان این مرگ‌ها کمی ملایم‌تر شده بودند. دقیقاً در همین لحظات از تماشای کارتون بود که هر چه غم و غصه از اتفاقات ریز و درشت دهه شصت داشتیم، در همان عوالم کودکی و نوجوانی در یک لحظه روی سرمان خراب می‌شد و اگر کمی احساساتی‌تر بودیم، اشک از چشمانمان سرازیر می‌شد، همان اشک‌هایی که در غلوآمیزترین شکل ممکن روی چشم‌های درشت هاچ عزیز سرازیر می‌شد و دلمان را به درد می‌آورد.

برای کارتون خاطره‌انگیز «هاچ زنبور عسل» که سال ۲۰۱۰ نیز انیمیشنی به همین نام در ژاپن ساخته شد، روایت‌های جالبی در رسانه‌های منتشر شده است. مثلاً اینکه فرانسه و کانادا اولین کشورهایی بودند که در اواخر دهه هفتاد انیمیشن «هاچ زنبور عسل» را پخش کرده و اسمش را به «شاهزاده کوچک یتیم» تغییر داده بودند. در کشور ایتالیا هم وقتی سریال روی آنتن رفت، نام «هاچ» به «مایا» تغییر کرد. ایتالیایی‌ها حتی جنسیتش را هم تغییر دادند و هاچ تبدیل به دختر شد. درنتیجه این کار در ترجمه و دوبله ایتالیایی لحظات عجیب و غریبی به وجود آمد. البته بماند که دوبله ایرانی این سریال با حضور ناهید امیریان و دیگر هنرمندان چقدر هنرمندانه و استادانه روی اثر سوار شده و خودنمایی می‌کرد.

اما همه اینها را گفتیم که برویم سراغ یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین مولفه‌های این کارتون که به تنهایی دربرگیرنده شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی است که همچنان به عنوان یکی از قطعه‌های درخشان و پرطرفدار موسیقی کلاسیک دنیا توسط ارکسترها و مجموعه‌های مختلف در انواع و اقسام آن اجرا و همچنان مورد استقبال شنوندگان قرار می‌گیرد. بله ملودی به نام «پرواز زنبور عسل - Flight Of The Bumblebee » اثر معروف ریمسکی کورساکف که ما برای بینندگان ایرانی شاید مهم‌ترین مولفه‌ای است که توانسته این چنین یک سریال را برایمان تاریخ ساز کند.

برای شنیدن یکی از نمونه‌های قطعه «پرواز زنبور عسل» اینجا را کلیک کنید.

ملودی بسیار دشوار از یک غول بزرگ آهنگسازی اهل روسیه و دوره رمانتیک که به گفته بسیاری از کارشناسان و منتقدان حوزه موسیقی مجموعه آثارش در ردیف بهترین آثار تاریخ قرار گرفته‌اند. کورساکف در قطعه «پرواز زنبور عسل» با خلاقیت و نبوغی مثال‌زدنی توانسته با سازهای آکوستیکی صدایی شبیه به پرواز زنبور عسل را خلق کند که مخاطب ممکن نیست از شنیدن این ملودی لذت نبرد.

قطعه‌ای که آقای کورساکف آن را به عنوان میان پرده‌ای برای اپرای «افسانه تزار سالتان» در سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۰ نوشت و شاید خود فکر نمی‌کرد این اثر تا آخر دنیا تبدیل به یکی از جاودانه‌های موسیقی دنیایی شود که هزاران هنرمند و نوازنده از آن به عناوین مختلف برای جلوه گری خود استفاده می‌کنند و آن طور که متخصصان حوزه موسیقی روی آن اذعان دارند اینکه: «پرواز زنبور عسل در سرعت بالا قطعه بسیار سختی است و نوازنده را به چالش می‌کشد. این قطعه در اصل برای ویولن نوشته شده‌است.»

به هر حال برای این ملودی ناب حیرت‌آور که دنیا را به تحسین وا داشته ساعت‌ها می‌توان گفت و نوشت، اما آنچه این موسیقی جهانی را برای اغلب آنهایی که در ایران عزیز نوازنده و هنرمند موسیقی نیستند و شاید تخصص آن چنانی هم در حوزه موسیقی ندارند، قطعه «پرواز زنبور عسل» در کنار تمام قدرت نمایی و رخ نمایی موسیقایی که می‌تواند برای شنوندگان متخصص موسیقی داشته باشد، دربرگیرنده خاطرات جذاب از انیمیشنی است که برای ما ایرانی‌ها به تلخ‌ترین شکل ممکن نمایش داده شد.، اما حس و حالش آنچنان بود که از آن به عنوان یک خاطره ماندگار یاد کنیم.

کد خبر 5305396 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • درخواست فعالان حوزه ict درباره طرح صیانت
  • نگرانی آمریکایی‌ها از حضور ناوگروه ارتش در آب‌های اقیانوس اطلس
  • ۹۰۰ میلیون تومان به اجرای راه عشایری در سرپل ذهاب اختصاص یافت
  • نگرانی کشورهای شرق آسیا از آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه با تحریک آمریکا
  • دولت موضع‌ شفافی درباره طرح صیانت داشته باشد/تحریم‌ها مانع ورود فناوری‌های جدید به کشور است
  • خاطره‌ای از جنس نگرانی‌های «هاچ زنبور عسل»
  • دستان پرتوان زنان روستایی شهرستان فنوج درکمک به اقتصاد خانوار
  • خاطره‌ای از جنس نگرانی‌های «هاچ زنبور عسل» / صدایی که فراموش نشد
  • پای عربستان به طرح صیانت باز شد/نصیرایی:مدیریت فضای مجازی ما در دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست
  • ابراز نگرانی چین از اشاعه هسته‌ای با توافق جدید غرب
  • نگرانی عربستانی ها از رویارویی احتمالی النصر و الهلال / روزنامه الریاضیه
  • دستمزد کارگران کفاف هزینه‌های چند روز آن‌ها را می‌دهد؟
  • نگرانی سازمان ملل از پیشرفت هوش مصنوعی/ درخواست توقف سیستم‌های تهدیدکننده حقوق بشر
  • ابراز نگرانی عاملان جنایت در یمن نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور
  • ۷۰۰ خانوار دلفانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند
  • حمایت از زنان سرپرست خانوار و معلولان اولویت طرح های توانمندسازی است
  • طرح صیانت هفته آینده در مجلس بررسی می شود
  • هفته آینده بررسی لایحه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی آغاز می‌شود/ واکسن‌هراسان در انتظار برخورد باشند
  • عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت مسکن
دیگران می‌خوانند: