Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی کمتر از ۴ روز دیگر در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری همواره با رسم و رسومات و قوانینی همراه بوده که امسال با توجه به شیوع فوق العاده کرونا شاید رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تحلیف به چه معناست و مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کشور ما به چه صورت انجام می‌شود؟.  

تحلیف به چه معناست؟

معنی تحلیف در لغت یعنی سوگند ادا کردن، سوگندخوردن، قسم خوردن، قسم یاد کردن، سوگند دادن، قسم دادن است. تحلیف در قوانین دولتی ما برای مراسمی به کار برده می‌شود که حق حاکمیت نمی‌آورد. بلکه رئیس جمهور منتخب که با تنفیذ رهبر اجازه حاکمیت پیدا می‌کند و اگر تنفیذ رهبر نباشد تحلیف بی معناست. رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

چه کسانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حضور دارند؟

تحلیف ریاست جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم، با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

دوازدهمین مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان ۹۶ کشور و نهاد بین المللی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم، ۸ رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه، ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و ۲ رئیس کمیسیون سیاست خارجی حضور یافتند.

جزئیات تحلیف مرد شماره ۸ پاستور 

مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ١۴ مرداد ساعت ۱۷ با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. مراسم تحلیف در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، البته از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به‌عمل آمده است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: تاکنون ۷۰ میهمان خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور هشتم اعلام آمادگی کرده‌اند که تعداد آن‌ها به سرعت رو به افزایش است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حضور این تعداد از میهمانان خارجی در مراسم تحلیف کم نظیر بوده، اظهار کرد: نکته جالب اینجاست که کشور‌هایی که در دوره دولت آقای روحانی روابط سردی با ما داشتند، نیز برای حضور در مراسم تحلیف آقای رئیسی اعلام آمادگی کرده‌اند. مراسم تحلیف رئیس جمهور هشتم ایران ساعت ۱۷ روز پنجشنبه چهاردهم مرداد ماه در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین گفته است که با توجه به اهمیت بین‌المللی مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسئولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و... مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین تأکید کرد: در برگزاری مراسم تحلیف، دستورالعمل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.

میهمانان مشخص شده مراسم تحلیف

تا این لحظه رئیس مجلس صربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، حضور خود را به عنوان فرستاده «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران تأیید کرده است، روزنامه ایندیا تودی هند نیز نوشت دهلی‌نو دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب را پذیرفته است، اما هنوز مشخص نیست قرار است چه مقامی از هند در مراسم سوگند آیت‌الله رئیسی حضور داشته باشد. علاوه بر این قالیباف رئیس مجلس نیز در جریان سفر به سوریه  اعلام کرده است که نخست وزیر سوریه برای حضور در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400 مجلس شورای اسلامی برگزار می شود مراسم تحلیف رئیس جمهور مراسم تحلیف رئیس جمهوری مجلس شورای اسلامی تحلیف ریاست جمهور رئیس جمهور منتخب رئیس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است



به گزارش خبرنگار ­خبرگزاری صداوسیما،، آقای جبلی امروز در مراسم قدردانی از عوامل ویژه برنامه های قرآنی کشور که از سوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس برگزار شد با قدردانی از حمایت های بی دریغ نمایندگان مجلس و فراکسیون ها و کمیسیون فرهنگی از رسانه ملی در تولید محتوای فاخر در بررسی برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: اگر رسانه ملی توفیقاتی در تولید برنامه های فاخر داشته است شریک اصلی ما نمایندگان مجلس بوده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است گفت: تجربه سال های گذشته نشان داد هر چقدر برنامه ها رنگ و بوی هویتی بخود بگیرند و به ابعاد و فرم ها توجه کنیم، برنامه ها بیشتر مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار می گیرد.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: افتخار ما این است که در دوره فعلی، صدا و سیما به برنامه های قرآنی شناخته می شود.

آقای جبلی همچنین از سازمان تبلیغات اسلامی به خاط همکاری با رسانه ملی و تولید کنندگان برنامه ها تشکر کرد.

در این مراسم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با قدردانی از برنامه های قرآنی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان گفت: رسانه ملی در این ایام درخشید.

آقای قمی افزود: یکی از اتفاقات ماه مبارک رمضان این بود که تصور بین المللی و جهان اسلام در موضوع قرآنی درباره ما تغییر کرد.

در این مراسم معاونین صدا و سیمای رسانه ملی نیز گزارشی از فعالیت های قرآنی در ماه مبارک رمضان ارائه کردند.

همچنین شماری از عوامل برنامه های قرآنی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

چند تن از نمایندگان مجلس هم در سخنانی از اقدامات قرآنی رسانی ملی قدردانی کردند.

در پایان از ۷۸ نفر از عوامل برنامه های قرآنی صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و شهرداری قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • دیدار آیت‌الله رئیسی و رئیس‌ سنای پاکستان
  • دیدار رئیسی با رئیس‌ سنای پاکستان
  • مراسم ترحیم مادر همسر متکی برگزار شد
  • رئیس‌جمهور: میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است
  • روسای جمهور ایران و پاکستان دیدار کردند
  • مراسم ترحیم معاون اول احمدی نژاد بی حضور رییس جمهور پیشین
  • چه کسانی در مراسم ختم مرحوم پرویز داودی حضور داشتند؟
  • پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران
  • ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است