Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی‌میل، محققان معتقدند افزایش و همچنین اضافه وزن مادر سبب ایجاد استرس بالقوه در فرزندان می شود و می‌تواند بعد از مدتها اثرات بلند مدت وحشتناکی برای آنها داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه هلسینکی طی پژوهشی به بررسی ارتباط بین وزن مادر و ابتلا به بیماری روانی فرزند در بزرگسالی پرداختند، به طوریکه این پژوهش بر روی حدود ۶۸ هزار فرزند متولد سال۱۹۵۰ تا ۱۹۹۹ انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها دریافتند افرادی که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ از مادران چاق متولد شده‌اند در بزرگسالی ۶۰‌ درصد بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های روانی قرار گرفته اند.

این خطر برای بیماران اسکیزوفرنی و افرادی که سوء مصرف مواد مخدر درصد بالاتری دارند، اضافه وزن مادر سبب ایجاد استرس بالقوه در فرزند می‌شود که دارای اثرات بلند مدت خواهد بود.

نتایج تحقیقات در این افراد نشان می‌دهد که کمبود وزن مادران بر بیماری روانی فرزندان متولد ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۴ در بزرگسالی رابطه مستقیمی دارد، مادرانی که با شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵ (حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم کمبود وزن) هستند، خطر اختلالات روانی فرزندان در بزرگسالی را تا ۷۴ درصد افزایش می دهد.

همچنین شاخص توده بدنی معیار اندازه گیری چاقی بدن بر اساس وزن و قد است.

براساس پژوهش محققان تا به امروز هنوز موفق به کشف عامل اصلی ارتباط بین وزن مادر و خطر بیماری روانی فرزند در بزرگسالی یافت نشده است، البته احتمال دارد این موضوع به استرس روانی مادر مرتبط باشد.

در سال‌های اخیر چاقی در میان زنان باردار شایع‌تر شده است، به طوریکه در اروپا ۷ تا ۲۵ درصد و در آمریکا ۳۰ درصد زنان باردار را افراد چاق تشکیل می‌دهند.

سال گذشته، دولت انگلستان استراتژی جدیدی را برای مبارزه با چاقی اجرا کرد که در آن تبلیغات غذای ناسالم قبل از ساعت ۲۱ ممنوع بود و پویش‌هایی برای تشویق به سبک زندگی سالم برگزار شد، اما این استراتژی در سال جدید نیز با معرفی برنامه‌های تشویقی ادامه دارد و مزایایی برای خانواده‌هایی که از غذای سالم استفاده و ورزش می‌کنند در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

کمک به کاهش وزن می‌تواند بیماران قلبی را نجات دهد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اضافه وزن بارداری روانی فرزند وزن مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند

طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴ مادران دارای فرزند دوقلو و بیشتر می‌توانند از مرخصی زایمان به مدت یک‌ سال استفاده کنند اما سازمان تامین اجتماعی، بدون در نظر گرفتن این قانون، همچنان مرخصی مادران صاحب دوقلو را ۹ ماه و مرخصی یکساله را برای مادران صاحب سه قلو و بیشتر در نظر می‌گیرد.

اجرا نشدن این قانون در حالی است که نگهداری از دوقلوها برای همه مادرانی که چنین شرایطی دارند، در کنار همه شیرینی‌هایی که یک مادر تحربه می‌کند، سخت و گاه طاقت‌فرساست.

یکی از مادران صاحب فرزند دو قلو درباره عدم اجرای این قانون توسط سازمان تامین اجتماعی گفت: سامانه سازمان تامین اجتماعی برای ثبت مدارک مرتبط با مرخصی زایمان و پرداخت مزایای این مدت، از همان ابتدا آب پاکی را روی دست ما ریخت؛ به‌طوری که تنها امکان انتخاب آیکون ۶ تا ۹ ماه مرخصی و دریافت حقوق برای مادران صاحب فرزند دوقلو فعال است.

وی با اشاره به پیگیری‌های بی‌نتیجه در این خصوص ادامه داد: وقتی با سامانه تلفنی تامین اجتماعی (۱۴۲۰) تماس گرفتیم، کارشناس تامین اجتماعی اطلاعی از این قانون نداشت و پس از پرس و جو از مدیران خود، اعلام کرد که هنوز ابلاغیه‌ای به آن ها داده نشده است؛ بنابراین مرخصی و مزایای شما همان ۹ ماه محاسبه می‌شود.

به گفته این مادر، برخی دیگر نیز راهکار ارائه می‌دهند؛ مثلاً گفته‌اند پس از اتمام دوره ۹ ماهه مرخصی با مراجعه به دیوان عدالت اداری، برای احقاق حق قانونی خود اقدام کنیم که در صورتی که رای دیوان به نفع ما باشد، تنها می‌توانیم از غرامت استفاده کنیم اما همچنان مرخصی همان ۹ ماه خواهد بود.

وی  ادامه داد: این رشته سر درازی دارد؛ گره کور این ماجرا گویا باید با کفش آهنین در رفت‌وآمدهای اداری حل شود؛ حال آنکه برای مادری با چنین شرایط، زمان و انرژی، طلا و کیمیاست.

بنا بر آمار مرکز رصد سازمان ثبت احوال کشور، در سال گذشته تعداد ۲۹ هزار و ۷۲۸ چندقلو در کشور متولد شده‌اند که از این تعداد، ۲۸ هزار و ۱۴۸ دو قلو بوده‌اند؛ امتناع سه ساله سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون، در حالی است که ماده ۱۷ مصوبه مذکور، در راستای حمایت از خانواده‌ها به منظور جوانی جمعیت به تصویب مجلس رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر هرمزگان برای بیمه رایگان تمدید شد
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • فرصت خرید بسته مادران دارای فرزند زیر دو سال تا یکم خرداد
  • پیگیری علت فوت مادر باردار در اندیمشک