Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@18:14:40 GMT

صعود پرقدرت بورس با سوخت دلار

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۶۸۸۲

صعود پرقدرت بورس با سوخت دلار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، معاملات روز گذشته بازار سهام با اتفاقات عجیبی همراه بود و حتی برخی سهامداران را غافلگیر کرد. ماه‌هاست که شاخص بورس با نوسان‌های مقطعی همراه است و با وجود یک رشد ملایم، صعود پرقدرتی را ثبت نکرده اما روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 35هزار واحد افزایش رشد کرد.

با این میزان رشد، شاخص کل بورس تهران موقعیت خود را در محدوده یک میلیون و 300هزار واحد که نوعی محدوده مقاومت برای شاخص تلقی می‌شود تثبیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تثبیت شاخص در این محدوده انتظار می‌رود به لحاظ تکنیکی شاخص کل بورس تهران بتواند تا محدوده یک میلیون و 530هزار واحد رشد کند.

دیروز همچنین سهامداران حقیقی 311میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار تزریق کردند که نسبت به مبادلات آخرین روز کاری هفته قبل رشد قابل توجهی نشان می‌داد.

این رشد یک روز بعد از آن اتفاق افتاد که قیمت دلار بعد از ماه‌ها وارد کانال 26هزار تومان شد. از نظر بنیادی بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و افزایش قیمت دلار می‌تواند به رشد شاخص‌های بورس منجر شود.

در طول ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که با احیای برجام و امضای توافقنامه هسته‌ای در وین قیمت دلار با کاهش مواجه شود اما به‌دنبال انتشار خبر‌هایی در مورد بروز مشکلات در مذاکرات هسته‌ای وین به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت دلار کاهش نخواهد یافت. در واقع به‌نظر می‌رسد ترس سهامداران از افت احتمالی قیمت دلار از بین رفته و حالا سهامداران با توجه به انتظاراتی که از افزایش قیمت دلار و همینطور تورم دارند در حال افزایش حجم سرمایه‌گذاری خود در بازار سهام هستند.

اثر رشد دلار

تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل اصلی رشد پرقدرت شاخص بورس و تزریق نقدینگی به بازار سهام، افزایش قیمت دلار بوده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که درصورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین قیمت دلار به‌سرعت رشد خواهد کرد.

به‌ویژه آنکه حجم درآمدهای نفتی کاهش یافته و میزان در آمدهای ارزی دولت به‌شدت کاهش یافته و تداوم تحریم‌ها می‌تواند تنگنا‌های ارزی دولت را بیشتر کند و به افزایش قیمت دلار منجر شود. برخی تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که درصورت شکست مذاکرات هسته‌ای پتانسیل افزایش قیمت دلار تا مرز 40هزار تومان وجود دارد. احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه درباره رشد بورس در مبادلات دیروز می‌گوید: با توجه به معاملات ضعیف هفته گذشته انتظار می‌رفت معاملات روز گذشته ضعیف‌تر از هفته قبل باشد، اما برخلاف تصورات، بازار شروع پرقدرتی داشت.

او می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد سیگنال‌هایی که از برجام ارسال شد و افزایش نرخ ارز می‌تواند دلیل اصلی رشد بازار باشد که به انتظارات تورمی دامن زده است. به‌گفته او، اگر خبر شکست مذاکرات مخابره و خط مقاومت دلار شکسته شود ممکن است رشد شاخص ادامه‌دار شود. الهه‌ظفری، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی، در تحلیل‌ها باید حداقل نرخ دلار را ۲۱ هزار تومان درنظر گرفت؛ هرچند که احتمالاً دلار در ماه‌های آینده نرخ‌های بالاتری به‌خود ببیند.

اثر چشم‌انداز تورمی

به زعم تحلیلگران گذشته از اثر مستقیم رشد قیمت دلار بر شاخص بورس، افزایش قیمت دلار به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند، به رشد تورم و رشد شاخص‌های بورس منجر شد، به‌ویژه آنکه سایر متغیر‌های اقتصادی ازجمله رشد نقدینگی و کسری بودجه هم در حال افزایش هستند و می‌توانند در ماه‌های آینده به رشد تورم منجر شوند. از نظر اقتصادی رشد تورم نیز یک محرک پرقدرت برای رشد شاخص‌های بورس هستند.

سلمان بابایی‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: بنا بر آمار بانک مرکزی، نقدینگی به‌سرعت در حال رشد است. اگر چشم‌انداز احیای برجام در کوتاه‌مدت از بین برود، موج تورمی شدیدی به راه خواهد افتاد که این اتفاق باعث رشد اسمی سود شرکت‌ها و همچنین ایجاد جریان نقدینگی که برای حفظ قدرت خرید به سنگر بورس پناه می‌آورند، خواهد شد.

الهه ظفری هم در این‌باره توضیح می‌دهد: با درنظر گرفتن رشد نقدینگی در اقتصاد ایران و شیب افزایشی نرخ ارز، انتظارات تورمی افزایش یافته، این تورم، تقریباً تمام صنایع بورس را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. او تأکید می‌کند: با این تورم، احتمالاً صنایعی که تولیدکننده کالاهای مصرفی هستند قیمت فروش محصولاتشان افزایش خواهد یافت و شاید گزارش‌هایی منتشر کنند که حاکی از تغییر ناگهانی سودآوری در این شرکت‌ها باشد.

احسان خاتونی نیز با بیان اینکه انتظارات تورمی هم در رشد بورس نقش دارند می‌گوید: انتظارات تورمی، تقاضا‌های بالقوه را به حالت بالفعل درآورد و موجب شد تقاضا‌هایی که به‌آرامی درحال ورود به بورس بودند یکباره وارد بورس شوند و موجی از تقاضا ایجاد کنند.

ریسک‌های بازار سهام

با وجود رشد پرقدرت شاخص در مبادلات دیروز، کارشناسان بر این باورند که هنوز سایه ریسک‌های موجود به‌طور کامل از سر بازار سرمایه رفع نشده‌است. به‌طور مثال با وجود آنکه اغلب سرمایه‌گذاران انتظار ندارند قیمت دلار و تورم رشد کند اما هنوز به‌طور دقیق با توجه به آنکه تکلیف برجام به‌طور قطع مشخص نشده است و نقطه عزیمت قیمت دلار و تورم را نمی‌دانند و تا نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص نشود نمی‌توان سرنوشت این دو متغیر اقتصادی را به‌طور دقیق محاسبه کرد. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست دولت جدید چه سیاست‌های کلانی را در زمینه اقتصاد در پیش خواهد گرفت و این نیز خود یک ریسک تهدید‌کننده بازار سهام تلقی می‌شود.

سلمان بابایی‌زاده تحلیلگر بازار‌های مالی در این‌باره می‌گوید: با وجود چشم‌انداز مثبت در میان‌مدت برای بازار اما ابهام‌های بزرگی مانند کیفیت احیای برجام، وضعیت نرخ دلار و نحوه ادامه آزادسازی قیمت‌ها باعث احتیاط در معاملات بورس شده است.

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه هم درباره ریسک‌هایی که بازار سهام را تهدید می‌کند می‌گوید: با توجه به تغییر و استقرار دولت جدید، برخی ابهام‌ها نسبت به تیم اقتصادی دولت جدید در بازار وجود دارد که اثر آن به‌صورت کوتاه‌مدت بر معاملات بورس تأثیرگذار است و با ایجاد شفافیت در تعیین تیم اقتصادی شاهد از بین رفتن این ریسک از سر بازار خواهیم بود.

مهدی بیات‌منش، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ریسک‌های حاضر در بازار ازجمله ریسک‌های سیستماتیک هستند که باعث شده همه سهام حاضر در بازار از قابلیت رشد برخوردار باشند، گفت: بیشتر سهام حاضر در بازار رشد قیمتی خود را ادامه می‌دهند، مگر آنکه حقوقی‌ها و بازارگردانان شرکت‌ها دست به انجام برخی اقدامات بزنند و زمینه صعود یا نزول شرکت‌ها را فراهم کنند، این موضوع باعث می‌شود تا سهام برخی شرکت‌ها از حرکت تیمی بازار جا بمانند. به‌گفته او برای کاهش ریسک‌های بازار باید اقداماتی انجام شود، تا حجم و ارزش روزانه معاملات از میانگین 5هزار میلیارد تومان به بیش از ١٠هزار میلیارد تومان برسد.

محمد نوربخش، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش هم درباره ریسک‌های تهدید‌کننده معاملات بازار سهام می‌گوید: دخالت دولت در روند معاملات بازار سهام از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند بر بازار تأثیرگذار باشد و به‌شدت روند معاملات را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. به‌گفته او تاکنون بارها شاهد چنین اتفاقی در دولت و تأثیر منفی آن بر معاملات بازار بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که با اقدامات انجام شده و تصمیمات به‌کار گرفته شده مسیر بازار تغییر کرده و زمینه بی‌اعتمادی سهامداران در این بازار فراهم شده است.

پربیننده ترین بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس(۹مرداد) / ورود پول ۳۱۵میلیارد تومانی حقیقی ها در اولین روز هفته نمای پایانی بورس ( ۹مرداد۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد ۳۴هزار واحدی همراه شد نقشه بورس (۹مرداد) / آغاز کار بازار با رشد ۱۲هزار واحدی شاخص کل ارزش سهام عدالت من (۹ مردادماه) گزارش روزانه صندوق های ETF ‌(۹مرداد۱۴۰۰) / کوچ حقیقی‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران کارشناس بازار سرمایه افزایش قیمت دلار مذاکرات هسته ای انتظارات تورمی بازار سهام شاخص بورس رشد شاخص شرکت ها شاخص کل ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل روند بازار سرمایه ۶ فروردین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه) بازار سهام، با ۱۷ هزار و ۲۵۵ واحد افزایش معادل ۷۷ صدم درصد به دو میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۰۵ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۸ هزار و ۹۶۴ واحد افزایش معادل یک و ۱۸ صدم درصد در محدوده ۷۶۷ هزار و ۷۱ واحد قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • تحلیل روند بازار سرمایه ۶ فروردین