Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کلاته روز یکشنبه با گرامیداشت دهم مرداد سالروز تولد ابوالحسن بیهقی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ابوالحسن بیهقی یکی از دانشمندان قرون نخستین اسلامی بود که به خاطر گستردگی دانش خود در رشته‌های مختلف به فرید خراسان معروف شده است.

وی ادامه داد: ابوالحسن بیهقی نسبت به اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی اهتمام فراوان داشت لذا پاسداشت این مفاخر، خدمت به فرهنگ و هنر اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار ششتمد با بیان اینکه آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی طی سالیان گذشته بر اثر حوادث طبیعی آسیب دیده و نیازمند استحکام و مرمت اضطراری است گفت: مرمت بخش‌هایی از دیوار شرقی این آرامگاه آغاز شده است.

وی افزود: باید با پیگیری برای جذب اعتبارات کافی، مرمت کلی و بازسازی فضاهای بیرونی و درونی آرامگاه بیهقی مورد توجه قرار گیرد و همچنین کتابخانه آن راه اندازی شود.

کلاته با اشاره به جاذبه‌های شهر ششتمد ادامه داد: این شهرستان با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی از قبیل آرامگاه ابوالحسن بیهقی نویسنده و تاریخ نگار شهیر، محل وضوی حضرت امام جواد(ع)، بقاع متبرکه، پناهگاه دوره سلجوقیان و آب و هوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز مکان مناسبی برای مسافران و گردشگران محسوب می شود.

ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زیدبن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرت ششم هجری است.

ابن فندق در ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و از جمله دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب "تتمه صوان الحکمة" آورده است.

مهمترین اثر او کتاب پارسی "تاریخ بیهق" در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندان مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.

از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام "جوامع احکام النجوم" در سه جلد موجود است که آن را به خواهش دوستان خود نوشت. بیهقی در سال ۵۶۵ هجری قمری درگذشت. آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد و ۳۰ کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع دارای ۲۴ هزار نفر جمعیت است. این شهرستان ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی دارد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس ششتمد در ۲۴۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها مرمت ششتمد بنای تاریخی فصلنامه بیهق‌ نامه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرمت ششتمد بنای تاریخی مرمت ششتمد بنای تاریخی ابوالحسن بیهقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه ادبی تاسیمرغ در کشور

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نیشابور گفت: در ادامه برنامه‌های بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری،  برای اولین بار به صورت کشوری بیست و یکمین دوره مسابقه ادبی تاسیمرغ در ۱۸ شهرستان برگزار شد.

سید مهدی قاضی افزود: این مسابقه ادبی با هدف معرفی شخصیت و آثار این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین به دانش آموزان، در قالب ۴۵۰ گروه سه نفره، ویژه دانش آموزان دختر و پسر، در دو مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم برگزار شد.

وی گفت: گزیده‌ای از مطالب چند کتاب ارزشمند عطار نیشابوری به عنوان منبع و به صورت جزوه در اختیار دانش آموزان قرار داده شده بود و آنان در این آزمون به ۳۰ سوال تشریحی و تستی طراحی شده پاسخ دادند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان نیشابور افزود: علاوه بر استان خراسان رضوی، دانش آموزان استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، گیلان و گلستان نیز به صورت همزمان در این مسابقه شرکت کردند.

دیگر خبرها

  • مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد
  • تاکید بر انجام ۵۳ طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت
  • گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد
  • اتمام ۵۳ پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی
  • برگزاری مسابقه ادبی تاسیمرغ در کشور
  • جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند
  • برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد