Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@06:46:20 GMT

یک راس اسب به علت بیماری مشمشه معدوم شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۷۱۸۴

یک راس اسب به علت بیماری مشمشه معدوم شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،دکتر میثم قیاسی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهاوندگفت: رخداد بیماری مشمشه در تک سمی‌های حساس موجب تلفات و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب و خطر انتقال بیماری به افراد در تماس مستقیم باحیوان آلوده یا مواد عفونی می‌شود.

او افزود:  این بیماری در پستانداران و گوشتخواران به طور معمول با مصرف گوشت تک سمیان آلوده، بز، گوسفند و شتر  ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیاسی بیان کرد:اغلب در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری در انسان منجر به مرگ افراد مبتلا می‌شود، همچنین سابقه استفاده از عامل مشمشه به عنوان سلاح میکروبی و بیوتروریسم بر اهمیت این بیماری می‌افزاید.

او در ادامه اظهار داشت: با هدف تشخیص و مبارزه با بیماری مشمشه انجام تست جلدی و خونگیری در برنامه مبارزه با بیماری‌های شبکه دامپزشکی شهرستان نهاوند قرار دارد؛ که این مورد در یکی از روستا‌های بخش مرکزی نهاوند رخ داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهاوندگفت: بیماری مشمشه یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های واگیرخطرناک و مشترک بین انسان وحیوان (زئونوز) است که اغلب موجب ابتلاء تک سمی‌ها (اسب، قاطر و الاغ) می‌شود.

انتهای پیام/س

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری مشمشه شبکه دامپزشکی بیماری مشمشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی بیش از ۶۰۰ تن فرآورده‌های خام دامی ناسالم در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ناصر عسکری فرد مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ و... از ارکان مهم سلامت جامعه است، گفت: کارشناسان دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۲ با تشدید نظارت‌های بهداشتی موثر بر فرآیند تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره، در افزایش تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه نقش موثری داشتند.


وی با اشاره به رشد چشمگیر ۷۷ درصدی کشف و معدوم سازی فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف در استان، افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۱ تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی مشکوک در اماکن عرضه و کشتارگاه‌های دام و طیور ضبط و بیش از ۶۸۰ هزار کیلوگرم از این فرآورده‌های ضبطی ناسالم، زیر نظر کارشناسان دامپزشکی استان خوزستان معدوم و چرخه انسانی خارج شد.


عسکری فرد ادامه داد: با انجام بازدید‌های بهداشتی قبل و بعد از کشتار که توسط کارشناسان مجرب این اداره کل صورت می‌گیرد بیش از ۵۴۸ هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ، بوقلمون و بلدرچین در کشتارگاه‌های دام و طیور استان زیر نظر ناظر بهداشتی و شرعی کشتار شد.


مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان تاکید کرد: هم استانی‌های گرامی در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای فرآورده‌های خام دامی توجه داشته باشند و فرآورده‌های خود را از مراکز مجاز که زیر نظر ناظران بهداشتی و شرعی دامپزشکی استان تولید می‌شوند خریداری و از خرید هرگونه گوشت و لاشه‌هایی که در کنار معابر و جاده‌ها به صورت غیرمجاز کشتار می‌شوند اکیدا خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • معدوم سازی بیش از ۶۰۰ تن فرآورده‌های خام دامی ناسالم در خوزستان
  • معدوم شدن حدود ۱۶ تُن فرآورده خام دامی در اصفهان
  • ۱۳ مرکز متخلف در اردستان به مراجع قضایی معرفی شد
  • بیش از ۲۸ تن لاشه غیربهداشتی دام و طیور در کرمانشاه ضبط و معدوم شد
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو
  • پایش بیش از ۲۸۰۰ مورد برای بیماری مشمشه در خوزستان
  • برگزاری کلاس آموزشی برای نوغانداران شهرستان درگز
  • انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان
  • واکسینه شدن سگ‌های صاحب دار در قاین علیه هاری
  • پایش و مراقبت بیماری سل و بروسلوز ازسوی کارشناسان شبکه دامپزشکی فریمان