Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@17:14:47 GMT

کمیک‌ها فرهنگ‌سازی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۷۳۹۳

کمیک‌ها فرهنگ‌سازی می‌کنند

بعد از آن و زمانی که هورخش متولد شد در اولین فرصتی که شرایطش فراهم شد دست به تولید رمان‌های گرافیکی متعددی بر مبنای جهان شاهنامه زدیم. اما کمیک «7.13» تلاشی بود در جهت توسعه دپارتمان طراحی و چاپ کمیک در استودیو هورخش. دوست داشتیم کاری انجام دهیم که با فضای کارهای قبلی متفاوت‌تر باشد و طعم جدیدی را داشته باشد پس اعتماد کردیم به نویسنده جوان، آیدا نوشالی و همچنین طراحی که استعدادش برای تیم مدیریت به اثبات رسیده بود، یعنی حمید برغانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلساتی را با کیاوش جاهد پارسا به عنوان سرپرست این دپارتمان برگزار کردیم و با هدایت کیاوش ایده اولیه کمیک «7.13» شکل گرفت، بعد از آن با همراهی مجلات همشهری و آقای رزاقی بهار به عنوان سردبیر این مجلات سری کمیک «7.13» از طریق مجلات همشهری و در همشهری دانستنیها و در هر شماره چهار صفحه به مدت یک سال زیر چاپ رفت.

ماحصل این روند کتابی است که امروز با عنوان کمیک «7.13» در هفتاد و یک صفحه در دسترس مخاطبین قرار گرفته است، کتابی که تلاش شده با داستانی هیجان انگیز در بستر علمی تخیلی به معرفی قهرمانان و ضد قهرمانانی بپرداز که شاید پیش از این در برندهای مطرح جهانی مانند دی سی و یا مارول دیده می‌شدند. به جرئت می‌توان گفت که آیدا نوشالی توانسته در همین چند ده صفحه شخصیت‌های داستان را به پختگی کامل و جایگاه دراماتیک خود برساند، از سوی دیگر حمید برغانی که تا پیش از شروع بر روی پروسه اصلی ماه‌ها درگیر پیش تولید و آزمون و خطا برای رسیدن به یک سبک بصری مناسب بود توانسته با طراحی شخصیت‌ها، انتخاب زوایای بدیع و همچنین ایجاد لی اوت‌های متناسب فرمی سینماتیک را به این کتاب کمیک بدهد. با توجه به عدم استفاده از رنگ به عنوان یک عنصر بسیار مهم در طراحی این کتاب حمید برغانی توانسته با استفاده از تون‌های مختلف خاکستری در چارچوب محدودیت‌های چاپ مجلات همشهری کیفیت تصاویری را در بالاتر سطح ممکن حفظ کند. امید است تا خواننده با دقت در تمامی جزئیات داستانی و تصویری به زحماتی که برای این کمیک جنایی، پلیسی در بستر علمی تخیلی کشیده شده پی ببرد و جامعه مخاطبین ما روزی به این آگاهی برسد که مؤلفین ما در حوزه مورد بحث توانایی ایجاد آثاری هم تراز با برترین آثار جهانی را دارند ولی تلاش آنها در میان هیاهو و تبلیغات گسترده رسانه‌های جهانی گم می‌شود، از طرفی هنرمندان ما در این عرصه رها شده‌اند، متأسفانه علی‌رغم تلاش و سرمایه‌گذاری‌ که مجموعه خصوصی هورخش در جهت تولید این کمیک انجام داده بود تا این لحظه امکان ادامه تولید جلدهای بعدی میسر نشده چرا که در هیچ نهاد حمایتی در زمینه تولید و نشر کتاب‌های کمیک وجود ندارد و مؤلفین و دست‌اندرکاران آن با سختی هر چه تمام‌تر در جهت به وقوع پیوستن رؤیاهایشان قدم برمی‌دارند و یا دست از فعالیت در این زمینه کشیده و برای امرارمعاش وارد زمینه‌های دیگر طراحی و تصویرگری می‌شوند و مانند هر حوزه دیگری به‌عنوان آخرین قدم برای نجات رویاها و اهدافشان دست به مهاجرت می‌زنند. مسئولین فرهنگی کشور باید بدانند که چه گنجینه‌هایی از جنس خلاقیت در بستر تولید کتاب‌های کمیک از دست می‌رود، گنجینه‌هایی که می‌توانند سرمنشأ ایده‌هایی ناب برای ورود به عرصه‌های دیگر همچون تولید فیلم‌های سینمایی و سریال به صورت زنده و انیمیشن، تولید بازی‌های کامپیوتری و انواع و اقسام تولیدات دیگر باشد که زمینه سرگرمی، فرهنگ‌سازی و هویت را برای نوجوانان و در کل مردم یک ملت فراهم می‌آورند.

۵۸۵۸

کد خبر 1540717

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انیمیشن داستان اشکان رهگذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در راستای تحقق شعار سال و برقراری ارتباط با مردم به فرهنگ‌سازی نیاز است که رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید احسان عسکری، شامگاه _دوشنبه، سوم اردیبهشت_ در نشست با مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نام‌گذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: طی چند سال اخیر شعارهای سال در حوزه اقتصادی بوده که نشان از جریان‌سازی بر اساس شرایط کشور دارد که با فرهنگ‌سازی مشکلات کشور حل و فصل شود.

وی با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: برای ارتباط با مردم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم که این نقش بر عهده رسانه‌ها و صدا و سیمای مرکز استان است که در همین خصوص جلسات مشترک با برنامه سازان صدا و سیما در دستور کار قرار گیرد.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقدامات بزرگ و بنیادی در این دولت در حال انجام است، گفت: نیازمند انتقال این اقدامات به جامعه و همگرایی با مردم هستیم که صدا و سیما می‌تواند کمک بزرگی برای اطلاع رسانی این اقدامات انجام دهد.

وی تصریح کرد: برای جهش تولید و زیبایی وجه اقتصادی، باید مشارکت مردم بسیار عمیق باشد تا برنامه‌ریزان اقتصادی مبتنی با این مشارکت عمل کنند و این مهم بیشتر نیازمند تسهیل‌گری امور، تأمین زیرساخت‌ها، بهبود شرایط تسهیلات بوده که در این خصوص اقدامات لازم تدبیر شده‌است.

عسکری با تاکید بر اینکه رویکرد مقام معظم رهبری به اقتصاد رویکرد مردم مبنا است، خاطرنشان کرد: در همین خصوص برگزاری جلسات با رسانه‌ها و صدا و سیما در جهت برنامه‌ریزی برای چگونگی استفاده از ظرفیت مردم در حوزه جهش در بخش تولید طراحی شده‌است.

در ادامه امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نگاه به رسانه بیشتر اطلاع‌رسانی است، گفت: رسانه‌ها باید به رسالت خود عمل کنند و به دنبال جریان سازی، نقد منصفانه و ارائه راهکارها در راستای بهبود شرایط باشند.

وی افزود: برای پیشرفت استان نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی هستیم چرا که از ظرفیت بالایی برخوردار بوده، لذا مهیا کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در کنار ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی نیاز مبرم است.

رئوف با اشاره به استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها برای پیشرفت اقتصادی در استان، تصریح کرد: اهمیت نقش رسانه در مباحث تولید محتوا در پرداختن به ظرفیت‌ها و داشته‌های استان می‌تواند به این هدف مهم تسریع ببخشد.

وی با اشاره به اینکه هدف مقام معظم رهبری از مشارکت نوعی فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تعاونی‌های مختلف و استفاده از سرمایه‌های مردمی می‌تواند در جهش تولید مؤثر باشد.

کد خبر 747070

دیگر خبرها

  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند