Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود قنبری روز یکشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که به منظور رفع مشکل طرح واحد اصلاح نژاد هفت هزار راسی دام کبیری در شهرستان جاجرم برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه‌گذار برای اجرای طرح اصلاح نژاد در این منطقه هفت هزار راس دام را خریداری کرده و علاوه بر آن در این مجتمع هشت سوله با متراژ حدود ۱۲ هزار مترمربع ساخته است اما روند کند و سختگیرانه بانک عامل حتی مانع پیشرفت توسعه ای طرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان کل تسهیلات ارائه شده از سوی بانک توسعه تعاون برای اجرای این طرح را بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اما به علت اینکه مجری طرح برای خرید دام ها نتوانسته برخی از شاخص های قطعی را ارائه دهد حساب سرمایه گذار بسته شده است.

قنبری اظهار داشت: بسته شدن حساب سرمایه گذار در حالی است که حتی سازمان های مربوطه از جمله سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی و خود بانک عامل نیز طبق بازدیدهای انجام شده خرید دام ها را تایید کرده اند اما بعضا برخی از فروشندگان به دلایل مختلفی فاکتور قطعی را ارائه نمی دهند که این موضوع نباید مانع پیشرفت طرح واحد اصلاح نژاد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: طرح اصلاح نژاد دام هفت هزار راسی کبیری بزرگ ترین مرکز اصلاح نژاد در کشور است که تمامی دام ها چند قلوی زا و حتی چهار قلو زا هستند که در مدت سه سال اصلاح نژاد ۲۲۰ هزار راس دام را برنامه ریزی کرده است که جهشی در راستای تولید گوشت قرمز است.

قنبری افزود: در اجرای این طرح، قوچ اصلاح نژاد در اختیار دامداران روستایی نیز به صورت امانت قرار می گیرد که با اجرای این طرح تعداد دام های استان از ۲ مییلون راس در مدت بیش از سه سال به ۱۰ میلیون راس قابل افزایش است.

وی اظهار داشت: این سرمایه گذار ۹۰۰ هکتار زمین ملکی و ۶ حلقه چاه عمیق در اختیار دارد و حتی علوفه مورد نیاز را نیز با کاشت انواع علوفه تامین می کند از سازمان جهاد کشاورزی می خواهیم که برای تامین علوفه به این مجتمع بزرگ اقتصادی کمک کند.

کارشناس اقتصادی اداره کل اطلاعات خراسان شمالی نیز در این نشست از روند سخت گیرانه بانک عامل در موضوع این طرح انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه این طرح بزرگ ترین پروژه سرمایه گذاری در بخش دام حتی در کشور است اما  حساب سرمایه گذار به دلایل های توجیه ناپدیر بسته شده است و به همین دلیل روند اجرای طرح کند شده است.

شرافتی افزود: این سخت گیری ها در حالی است که توسط مسوولان وزارتخانه مربوطه برنامه ریزی شده است که مرحله دوم این طرح در راستای امنیت غذایی اجرا شود اما در مسیر توسعه مانع ایجاد می شود.

مجموعه اصلاح نژاد کبیری شامل هفت هزار راس دام مولد در مرحله اول راه اندازی است که در مرحله دوم این پروژه با انجام اصلاح نژاد پرورش بیش از ۲۲۰  هزار راس دام برنامه ریزی شده است.

بره های تولید شده از  گوسفند افشار حاوی ژن برولا و گوسفند دارای ژن همو و هترو حاوی ژن های چند قلو زایی خواهند شد.

گوسفندان  نژاد افشاری جزو گوسفندانی است که پرورش آنها خیلی به صرفه است، به خصوص اینکه دارای گوشت و پشم عالی هستند.

در خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک وجود دارد، افزون بر ۹۰ درصد دام های سبک استان به صورت سنتی نگهداری می شوند.

خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد، این استان یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی هزار راس دام هفت هزار راس سرمایه گذار اصلاح نژاد دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در حوزه صنایع معدنی و صنعت خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، ضمن بیان اینکه صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های جدی استان به شمار می‌رود، اظهار کرد: از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ در حوزه صنایع معدنی و صنعت ۱۵۰ همت سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده که طبیعتاً در رشد تولید و اشتغال استان تأثیرگذار بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: تعداد ۱۳۴۲ پروانه بهره‌برداری جدید در دو سال و نیم گذشته صادر شده که بخشی ایجادی و بخشی توسعه‌ای بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه تلاش دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۳ از نظر جریان اقتصادی باید انسجام، تلاش بیشتر و خروجی بهتر باشد.

نظری بیان کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده از وزارت صمت، به ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان در دو سال و نیم گذشته ۲۶ و نیم درصد اضافه شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شعار جهش تولید با مشارکت مردم، سیاست ما در بخش‌های مختلف این است که زمینه را برای بخش خصوصی فراهم بکنیم.

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • شیوه‌نامه کنگره «شهدای غریب در اسارت» تدوین شد
  • شناسایی ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان شمالی
  • نود متقاضی خانواده دارای سه فرزند در شیروان، زمین دریافت می‌کنند
  • مدیران مصوبات سفر رئیس‌جمهور را پیگیری کنند
  • سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در حوزه صنایع معدنی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در حوزه صنایع معدنی و صنعت خراسان رضوی
  • کم‌کاری بانک‌های خراسان شمالی در پرداخت تسهیلات مسکن