Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|حامدقادری: در کنار خبرهای مختلفی که امروزه از وضعیت اقتصادی جامعه تا شیوع ویروس کرونا می‌شنویم، اخبار خوشی نیز در گوشه و کنار شهر شنیده می‌شود. امروزه همچنان هستند افرادی که در گمنامی و بدون هیچ منت و چشم‌داشتی به امر خیر مشغول بوده و مسؤولیت اجتماعی خود را در وضع کنونی اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمک به هم‌نوعان و دستگیری از اقشار کم‌درآمد در وضعیت اقتصادی حاکم که تمام اقشار جامعه را درگیر خود کرده است، نشان می‌دهد که نوع‌دوستی در دارالارشاد اردبیل همانند گذشته جریان داشته و آن مردانگی‌ها که در داستان‌ها می‌خوانیم کماکان در شهر دیده می‌شوند.

در این گزارش به موضوعی اشاره می‌کنم که چندی پیش در شهر اردبیل با آن مواجه شدم و این جریان نشان می‌دهد که هر کس در هر شغلی که باشد می‌تواند بخشی از فعالیت خود را معطوف کار خیر کند.

چند وقت پیش به یک آرایشگاه در شهر اردبیل مراجعه کردم که در این آرایشگاه حدود ۱۰ نفر همزمان مشغول کار بودند اما با این حال هنوز نوبت به من نرسیده بود و منتظر بودم نوبتم برسد اما در این بین اتفاق عجیبی توجه من را به خود جلب کرد.

تمامی کادر این آرایشگاه به همراه مسؤول اصلی مشغول کوتاه کردن موی کودکان بودند، کودکانی که معلوم بود دارای وضعیت مالی پائینی هستند.

شمه خبرنگاریم اجازه نداد به سکوت خود ادامه دهم و بلافاصله به سراغ مسؤول آرایشگاه رفتم و از او پرسیدم این کودکان چه کسانی هستند و داستان چیست؟

وی لبخندی زد و گفت: چیز عجیبی نیست، این کار هر روز ما است!

جواب کوتاهش به هیچ‌وجه مرا قانع نکرد، پس خودم را به‌عنوان خبرنگار معرفی کردم تا سوالات بیشتری از وی بپرسم و بدین شکل گفت‌وگویم با او آغاز شد.

 

آرایشگاهی به وسعت یک مرکز خیریه که هم آموزش رایگان می‌دهد و هم کار خیر می‌کند

فارس: خودتان را معرفی کنید.

دنیادیده: ایوب دنیادیده هستم و حدود ۲۴ سال است که مشغول آرایشگری هستم و هم‌اکنون این آرایشگاهم همانند یک آموزشگاه فعالیت می‌کند به طوری‌که بسیاری از آرایشگران شهر از همین‌جا آموزش دیده و وارد حرفه آرایشگری شده‌اند.

اصلاح رایگان موی کودکان کار

فارس: این کودکانی که موهایشان را اصلاح می‌کنید چه کسانی هستند؟

دنیادیده: این‌ها کودکان کار و کودکان بی‌بضاعت هستند که من و همکارانم به‌صورت رایگان در این آرایشگاه اقدام به اصلاح موی آنها می‌کنیم. در این آرایشگاه از افرادی که مشکل مالی دارند مبلغی اخذ نمی‌شود.

۴ سال است که مشغول این کار هستیم

فارس: چطور شد این ایده خیر را عملی کردید؟

دنیادیده: ۴ سال پیش به پیشنهاد موسسه خیریه ۱۴ معصوم همکاری خودمان را با این موسسه شروع کردیم و برای اولین بار در سطح استان پیش‌قدم شدیم تا به‌صورت رایگان به اصلاح موی سر کودکان کار و بی‌بضاعت بپردازیم.

مجموعه ما اولین آرایشگاهی بود که به استقبال این کار خیر رفت و با توان حداکثری فعالیت خیریه خود را آغاز کرد به‌طوری‌که اقدامات ما فقط شامل کودکان کار نمی‌شد بلکه کادر ما با حضور در کمپ‌های ترک اعتیاد، خانه سالمندان، مرکز توان‌بخشی و... این فعالیت را تداوم و گسترش دادند.

مطابق برنامه‌ریزی هر روز ۴ ساعت هر کادر این آرایشگاه صرف امورات خیر می‌شود و در واقع اعضا حرفه‌ای خود را در اختیار افراد بی‌بضاعت و نیازمند جامعه قرار می‌دهند و همواره ما از این کار لذت می‌بریم.

با انجام کار خیر احساس غرور می‌کنم

فارس: از حس و حال خود برای انجام این کار بگوئید؟

دنیادیده: من احساس غرور می‌کنم از این‌که می‌توانم بخشی از حرفه خود را به امورات خیر اختصاص دهم، من هم‌ درد جامعه را فهمیده‌ و برای التیام بخشیدن به آن تلاشی می‌کنم.

مجموعه اعضای فعالی که در این آرایشگاه مشاهده می‌کنید همه افراد معتقد، متدین و حسینی هستند و تمایل خودشان است که به هم‌نوعان به‌خصوص کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کمک کنند.

کار خیر در جامعه و کشور ما از فرهنگی دیرینه برخوردار بوده، دین اسلام همواره بر دستگیری و خیررسانی به افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده تاکید فراوان داشته‌ و کار خیر را سبب رستگاری، سلامت روحی و زدودن گناهان برشمرده‌، طبق این تعاریف، نیکوکاری و دستگیری از هم‌نوع، از فضایل اخلاقی قلمداد می‌شود که به رشد و تکامل معنوی فردی می‌انجامد.

خیر و برکت حاصل اقدام خیر

فارس: می توانستید از مؤسسه خیریه در قبال کارتان وجه دریافت کنید، چرا از آن گذشتید؟

دنیادیده: در جامعه ما باید شرایط طوری رقم بخورد که مردم خودشان مشکلات هم‌دیگر را رفع کنند و دیگر نیازی به موسسات خیریه نباشد و به عبارتی دیگر مردم برای مردم به پای کار بیایند و نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت نباشند.

من و همکارانم با پذیرفتن این کار هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی سود حاصل‌مان شده است به طوری که پس از آن خیر و برکت بسیار زیادی روانه زندگی‌مان شده و یقین داریم که اگر یک قدم به سمت خدا حرکت کنیم خداوند هزاران قدم به سوی‌ ما برمی‌دارد.

اگر افراد جامعه بخش کوچکی از زندگی روزمره خود را به روش‌های مختلف صرف امورات خیر کنند بسیاری از مشکلات معیشتی و کمبودهای فرهنگی و اجتماعی رفع می‌شود اما لازمه این کار نهادینه شدن کار خیر در جامعه است.

کمپین خیرین آرایشگر الگویی مناسب برای کار خیر از طریق کسب و کار است به‌طوری‌که اکنون اکثر آرایشگران اردبیل به لطف فرهنگ‌سازی صحیح، مشغول امورات خیریه هستند.

با الگوبرداری از این طرح می‌توان در صنف‌ها و مشاغل مختلف کمپین‌های خیریه به راه انداخت و شاهد فرهنگ‌سازی مطلوب در زمینه انجام امورت خیر بود.

 

هرکس در صنف خود می‌تواند کار خیر انجام دهد

فارس: مردم چگونه می‌توانند مشکلات همدیگر را رفع کنند؟

دنیادیده: بله همان‌طور که گفتم مردم به‌راحتی می‌توانند مشکلات یکدیگر را حل کنند یعنی هر کسی در هر صنف و شغلی که قرار دارد می‌تواند قسمت کوچکی از آن را صرف امورات خیر کند.

به طور مثال پزشکان، پرستاران، خیاط‌ها، نانوایان، قصابان و همه و همه در شغل خود نیازمندان و مستمندان را در نظر بگیرند و از آن‌ها حمایت کنند و این چنین زنجیروار همه از هم حمایت خواهند کرد و جامعه‌ای عاری از مشکلات معیشتی خواهیم داشت. البته در این میان حمایت‌های جامع دولت نیز موثر خواهد بود.

شناختم نسبت به خداوند کامل‌تر شد

فارس: این کار خیر چه تاثیری در زندگی شخصی شما داشته است؟

دنیادیده: پس از این کار شناختم نسبت به خدا قوی‌تر شده و خداوند ایمانی محکم را به من داده و دیدگاهم نسبت به دنیای پیرامون تغییر یافته و اکنون مطمئنم که تحت هر شرایطی می‌توان به مردم کمک کرد.

اشک‌هایی که بی‌اختیار جاری می‌شد

فارس: یک خاطره از این کارهای خیرتان برای مخاطبان ما تعریف کنید.

دنیادیده: بر اساس اعلام نیاز مؤسسه خیریه ۱۴ معصوم(ع) به آرایشگران در مرکز توان‌بخشی حضرت ابوالفضل(ع)، تیم ما بلافاصله در این مرکز حاضر شد تا به اصلاح موی سر بچه‌های حاضر در این مرکز بپردازد. ابتدا وارد یک اتاق شدیم و سپس کارشناس مرکز شروع به توضیح دادن و معرفی مرکز کرد تا کادر ما به خوبی با این مرکز آشنا شود.

سپس به نوبت وارد اتاق‌ها شده و کارمان را انجام می‌دادیم که در این بین وقتی تیم آرایشگاه با بچه‌های مرکز مواجه می‌شدند بغض عجیبی چهره‌شان را فرا می‌گرفت و شدت این بغض لحظه به لحظه افزایش می‌یافت.

به همین صورت وارد اتاق سوم شدیم تا کارمان را انجام دهیم در حین کار اشک چشمانم نا خودآگاه در حال جاری شدن بود همین لحظه سرم را بلند کردم تا همکارانم را ببینیم، اتفاق عجیبی بود تمام ۵ همکارم در حال اشک ریختن بودند و فضایی به وجود آمده بود که واقعا غیرقابل وصف است.

همکارانم به‌شکل عجیبی اشک می‌ریختند و هم‌زمان با اشک ریختن به کارشان مشغول بودند. این خاطره‌ای است که از دوران کارم به یاد دارم و هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.

به هیچ اتفاقی بی‌تفاوت نباشیم

فارس: سخن پایانی؟

دنیادیده: از مردم عزیز سرزمینم می‌خواهم هیچ‌وقت نسبت به یک اتفاق نگوییم به ما چه، زیرا که این به ما چه‌ها سبب نابودی جامعه می‌شود و نباید نسبت به اتفاقات پیرامون بی‌توجه بود لذا ممکن است روزی همین اتفاق ناگوار برای ما رخ دهد.

همه ما انسان هستیم و باید به هم کمک کنیم لذا در هر نقطه یا جایگاهی که هستیم کار خیر را فراموش نکنیم.

 

پس از پایان گفت‌وگویم با ایوب دنیادیده آرایشگر خیر اردبیلی بلافاصله بر آن شدم که به دیدار علی نصرالله‌زاده رئیس مؤسسه خیریه ۱۴ معصوم(ع) بروم و با او درباره راه‌اندازی کمپین‌های خیریه صحبت کنم و اطلاعات بیشتری در این زمینه بگیرم.

بسیاری از آرایشگران به کمپین آرایشگران خیر پیوسته‌اند

فارس: چگونه طرح آرایشگران خیر را راه‌اندازی کردید؟

نصرالله‌زاده: مؤسسه خیریه ۱۴ معصوم(ع) اردبیل در راستای عمل به وظایف خود و به پای کار آوردن اقشار مردم جهت شرکت در امور خیر طرحی را با عنوان آرایشگران خیر در اردبیل راه‌اندازی کرد که با استقبال چشمگیر آرایشگران روبه‌رو شد.

آرایشگاه مجلل به مدیریت آقای دنیادیده اولین آرایشگاهی بود که با بیش از ۱۰ نفر کادر به این کمپین پیوست و ابتدا به اصلاح موی کودکان کار و سپس معلولان، سالمندان، کودکان بی‌سرپرست، معتادان و... پرداخت. هم‌اکنون نیز در شهر اردبیل این طرح به قوت خود باقی است بسیاری از آرایشگران به این طرح خیر پیوسته‌اند.

اجرای طرح هر مسجد آزادی یک زندانی در اردبیل

فارس: علاوه بر طرح آرایشگران خیر، چه طرح‌هایی دارید؟

نصرالله‌زاده: هم‌اکنون در شهر اردبیل طرح هر مسجد آزادی یک زندانی در حال اجرا است به طوری‌که در ماه محرم و صفر سال قبل با مشارکت مساجد و خیرین محلات ۱۵۰ زندانی مالی آزاد شدند. علاوه بر آن طرح‌های نه به اعدام و طرح صلح و سازش نیز در اردبیل فعال است.

طرح آرایشگران خیر یکی از موفق‌ترین طرح‌های خیریه بود که با بازده حداکثری در شهر اردبیل اجرا شد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید کودکان کار و خیابانی به وضعیت بهداشتی خود اصلا رسیدگی نمی‌کنند و با حالت ژولیده به کارشان ادامه می‌دهند که این طرح سبب شد حداقل به سیمای این کودکان رسیدگی شود.

درصدد راه‌اندازی کمپین امور خیر در سایر صنف‌ها هستیم

فارس: برنامه‌تان برای افزایش مشارکت مردم در امور خیر چیست؟

نصرالله‌زاده: کمپین‌های متعددی از جمله کمپین خیاط‌های خیر، مصالح‌فروشان خیر، قصابان خیر، پزشکان خیر و... می‌توان در شهر راه‌اندازی کرد که یقینا با این کارها می‌توان به مرحله‌ای رسید که خود مردم مشکلات هم‌نوعان نیازمند را به راحتی حل کنند.

هر جا که حرکت‌ها مردمی بوده قطعا موفقیت حاصل شده است لذا باید مردم دست در دست هم دهند و امورات خیر را پیش ببرند تا موفقیت حداکثری با به حداقل رساندن تعداد نیامندان حاصل شود تا دیگر هیچ نیازمندی در شهر نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نباید چنین تصور شود که افراد خیر کسانی هستند که هیچ‌گونه مشکل و دغدغه شخصی نداشته یا این‌که سرمایه‌های کلانی در اختیار دارند و در اوج بی‌نیازی و رفاه به سایرین کمک می‌کنند. بلکه کاملا برعکس، خیرین کسانی هستند که در کنار زندگی شخصی، چالش‌ها، مشکلات و نیازهای خود، نسبت به چالش‌ها و مشکلات سایر افراد جامعه بی‌تفاوت نبوده و با گذشت و فداکاری سعی دارند به هر نحو ممکن از مشکلات هم‌نوعان خود بکاهند و شرایطی را فراهم آورند که همه افراد جامعه با برخورداری از برابری اجتماعی و بدون محرومیت زندگی کنند.

برای کمک کردن به دیگران نیاز به سرمایه‌های هنگفت مالی نیست. هر شهروند وظیفه‌شناس طبق مسؤولیت‌های اجتماعی خویش وظایفی دارد که نیکوکاری از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. هر شهروند با هر میزان تمکن مالی قادر است به میزانی متناسب با توان مالی، به مسؤولیت اجتماعی خویش عمل کند.

لذا باید دانست نیکوکاری حد و مرزی ندارد، جنسیت نمی‌شناسد، زمان و مکان ندارد، نیاز به سرمایه هنگفت ندارد، هر شهروند در هر موقعیتی می‌تواند به عنوان یک نیکوکار به مسؤولیت اجتماعی خویش عمل کرده و در بهبود شرایط مشارکت نماید.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: کودکان کار شهر اردبیل نصرالله زاده اصلاح موی کودکان کار مؤسسه خیریه کسانی هستند راه اندازی امورات خیر موی کودکان مشکلات هم هم نوعان کار خیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار + فیلم

ویدئویی دلهره آور از یک سگ بامزه که هنگام عبور قطار روی ریل دراز کشیده را می‌بینید که  پس از عبور قطار، سگ از جا برخاست و از روی ریل خارج شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار + فیلم
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف